جدیدترین اخبار

روشهایی که به طور معجزه‌آسا از بدن سم‌زدایی میکنه

بسیاری از مشکلاتی که برای بدن ایجاد می‌شود، ناشی از تغذیۀ ناصحیح و عدم توجه به سبک زندگی سالم است. در این میان سم‌زدایی از بدن به از بین رفتن مشکلات بدن کمک می‌کند.

مدرسه آنلاین – کلمۀ سم‌زدایی رژیم‌های غذایی محدود، آب میوه‌های سبز گران قیمت و پاک کننده‌های شدید را تداعی می‌کند. با این وجود، ذهنیت متفاوتی نسبت به سم زدایی نیز وجود دارد. بسیاری از افراد نمی‌دانند بدن مان یک سیستم پاکسازی طبیعی است که برای سم زدایی همیشگی ساخته شده است.

به جای گرسنگی دادن به بدن خود از طریق رژیم غذایی محدود یا مکمل‌های گران قیمت، آنچه واقعاً باید انجام دهیم این است که با بازگشت به اصول اولیه با حرکات ساده و غذاهای طبیعی و شفابخش به بدن خود کمک کنیم تا سالم بماند و درست کار کند.

سم زدایی بدن چیست؟

رژیم‌های سم‌زدایی معمولاً رژیم غذایی کوتاه‌مدتی هستند که برای حذف سموم از بدن شما طراحی شده‌اند. یک رژیم سم زدایی معمولی شامل یک دوره روزه‌داری و به دنبال آن یک رژیم غذایی سخت از میوه، سبزیجات، آب میوه و آب است. گاهی اوقات سم‌زدایی شامل گیاهان، دمنوش‌ها، مکمل‌ها و پاکسازی روده یا تنقیه (فرو کردن آب به درون رودۀ بزرگ) می‌شود.

رژیم سم‌زدایی معمولاً به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی در محیط یا رژیم غذایی شما توصیه می‌شود. این مواد شامل آلاینده‌ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و سایر ترکیبات مضر هستند. همچنین ادعا می‌شود که این رژیم‌ها به مشکلات سلامتی مختلفی از جمله چاقی، مشکلات گوارشی، بیماری‌های خود ایمنی، التهاب، آلرژی، نفخ و خستگی مزمن کمک می‌کند.

رعایت یک رژیم غذایی کلی سالم شامل میوه‌ها و سبزیجات زیاد می‌تواند راهکار مناسبی برای سم‌زدایی بدن باشد. به طور خاص مشخص شده است که غذاهای زیر تأثیر مثبتی بر توانایی کبد و کلیه در پاکسازی و تصفیه مواد زائد و سموم از خون دارند.

آب

بهترین راه برای افزایش عملکرد کلیه ها، نوشیدن آب کافی است. فعالیت و سلامت موثر کلیه ها به آب بستگی دارد تا به آنها در از بین بردن ضایعات بدن کمک کند. آب همچنین به عملکرد مناسب رگ های خونی کمک می کند تا خون آزادانه جریان یابد. کم آبی شدید می تواند منجر به آسیب کلیه ها شود.

ادرار باید در طول روز زرد روشن یا بی‌رنگ باشد. طبق اعلام انجمن ملی کلیه، شما باید هر روز حدود شش فنجان ادرار داشته باشید. مصرف کافی آب برای همه متفاوت خواهد بود. یک قانون کلی روزانه هشت لیوان آب است، اما در صورت ورزش سخت یا وزن بیشتر ممکن است شما نیاز به مقدار آب مصرفی بیشتری داشته باشید. مردان به طور کلی نسبت به زنان به آب بیشتری نیاز دارند.

سبزیجات ترد (کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم‌پیچ)

سبزیجات صلیبی اغلب برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی توصیه می شود. آنها سرشار از آنتی اکسیدان ها و بسیار مغذی هستند. آنها برای کاهش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان کلیه تاثیر زیادی داشته اند.

به علاوه، این سبزیجات بسیار متنوع هستند. می توانید آنها را به صورت خام، بخارپز، پخته، کبابی یا به عنوان بخشی از سوپ یا سالاد میل کنید.

گریپ فروت

گریپ فروت سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است به کنترل التهاب در بدن کمک کند. بیشتر مطالعات انجام شده در مورد تأثیر مؤلفه‌های گریپ فروت در حیوانات انجام شده، اما نتایج امیدوار کننده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گریپ‌فروت می تواند به محافظت از کبد  کمک کند.

صبح آب لیمو بنوشید

تمیز کردن و پاکسازی بدن، یک کار ترسناک و دلهره آور است. جذب مواد سمی و مواد شیمیایی به حدی زیاد است که بدن ما برای پردازش آن، به زمان نیاز دارد؛ بنابراین در هنگام صبح و قبل از خوردن صبحانه، صبح خود را با نوشیدن یک لیوان آب لیمو شروع کنید. همین یک لیوان به تنهایی می‌تواند برای بدن شما جادو کرده و تمام سموم را از بدن دفع کند. اگر این نوشیدنی را انتخاب می‌کنید، می‌توانید چند قطره عصاره زنجبیل را به این نوشیدنی اضافه کنید تا به هضم و گوارش شما کمک کند. یک تکه لیموی تازه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، آن را جرعه جرعه بنوشید.

خوردن صبحانه را هرگز فراموش نکنید

دقیقا بعد از نوشیدن این نوشیدنی که باعث سم زدایی بدن می‌شود، خوردن یک صبحانه مناسب، مهم است و نه خوردن غذاهای چرب و یا بسته بندی شده. اما بعضی از سوپ‌ها یا اسموتی‌های سالم در دسترس هستند که می‌توانند شما را سیر نگه دارند و میل و هوس خوردن را محدود کرده و تحت کنترل بگیرند. یک وعده بلغور جو دوسر به همراه مقداری بادام یا اسموتی، یک روش خوب برای شروع پاکسازی و سم زدایی خواهد بود.

اسموتی‌های سبز

می‌دانیم که اسموتی‌های سبز، زیاد با ذائقه شما سازگار نیستند، اما برای پاکسازی و سم زدایی بدن شما بسیار موثر هستند. با ترکیب کردن مقداری از سبزیجات سبز مانند اسفناج، خیار، کلم، کاهو و غیره، یک اسموتی خامه مانند تهیه کنید و آن را در وعده صبحانه و یا اواخر شب، به عنوان یک نوشیدنی میل کنید. این اسموتی می‌تواند با از بین بردن سموم بدن و سم زدایی، طراوت و شادابی را به بدن شما برگرداند.

داشتن یک خواب خوب 

در زمان حل این معما که چگونه می‌توان بدن را پاکسازی و سم زدایی کرد. نکتۀ اصلی به خاطر سپردن این نکته است که در راستای پاکسازی بدن، ذهن شما نیز به پاکسازی و سم زدایی نیاز دارد. زمانی که هورمون‌ها در حالت پایدار و متعادلی هستند، مغز شما می‌تواند سموم بدن را دفع کند و این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شما در طول شب، یک خواب خوب داشته باشید. زودتر به خواب بروید و زودتر نیز بیدار شوید تا ذهن و بدن شاداب و با طراوتی داشته باشید.

خوردن یک کاسه میوه

خوردن میوه را به یک نوع عادت تبدیل کنید. میوه‌ها سرشار از فیبرهای رژیمی هستند، البته همه میوه‌ها شاید اینگونه نباشند، اما میوه‌هایی مانند پرتقال، کیوی، هلو، انواع توت‌ها و … قطعا به پاکسازی و دفع مواد سمی کمک می‌کنند. میوه‌هایی که پر آب هستند، هضم راحت تری دارند و شامل آنتی اکسیدان می‌باشند. هر زمان که احساس گرسنگی می‌کنید، یک کاسه میوه بخورید. خوردن میوه و یا حتی اسموتی‌های میوه‌ای برای وعده صبحانه و یا به عنوان یک نوشیدنی در اواخر شب، روند گوارشی را تسهیل کرده و مواد سمی را از بدن شما دفع می‌کند.

 مکمل پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها، فیبرهای ضروری هستند و جزو آن دسته از باکتری‌های خوبی می‌باشند که رودۀ شما به آن‌ها نیاز دارند. مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها، محصولات مرتبط با دندانپزشکی و چندین مادۀ آرایشی متعدد دیگر، باعث بر هم خوردن و عدم تعادل باکتری‌های خوب و بد در روده می‌شوند که می‌توانند باعث تضعیف سیستم پاکسازی و سم زدایی بدن شما شوند. محصولاتی مانند ماست یونانی یا کفیر به فرآیند سم‌زدایی شما کمک می‌کند. گوجه فرنگی، جو دوسر، موز و سیر برخی از این مکمل‌های پروبیوتیک هستند.

سیر

سیر طعم فوق العاده‌ای به هر غذا اعم از خام یا به صورت پودر اضافه می کند. این ماده دارای خاصیت ضد التهابی است و می‌تواند به کاهش چربی خون و فشار خون کمک کند. فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی کلیه آسیب برساند، بنابراین بهتراست که آن را کنترل کنید.

ماهی

انواع خاصی از ماهی‌ها مانند ماهی قزل آلا، ماهی تن یا ساردین از نظر اسیدهای چرب امگا ۳ بسیار سرشار هستند. نشان داده شده است که اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش سطح تری گلیسیرید خون و کاهش فشار خون می شوند که هر دو می توانند به کبد و کلیه های شما کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که ماهی ها از نظر پروتئین سرشار هستند. اگر شما در حال حاضر بیماری‌های کلیوی دارید باید مقدار از غذاهای با پروتئین بالا که می خورید را محدود کنید. خوردن بیش از حد پروتئین ممکن است عملکرد کلیه ها را سخت‌تر کند.

زنجبیل

زنجبیل ممکن است به بهبود کنترل قند خون بدن کمک کند. مطالعات همچنین نشان داده است که زنجبیل در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) تأثیر زیادی دارد. زنجبیل تازه یا پودر شده می تواند طعم خاصی به غذاهای خاص اضافه کند یا می‌توانید آن را به عنوان یک چای بنوشید.

چای سبز

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن چای سبز ممکن است سلامت کبد را بهبود بخشد و باعث کاهش ذخایر چربی در کبد شود. بیشترین فواید در افرادی دیده می‌شود که حداقل چهار فنجان چای سبز در روز می‌نوشند.

آجیل‌ها و دانه‌ها

همیشه زمانی که یک برنامه پاکسازی و سم زدایی یا یک رژیم غذایی سالم را دنبال می‌کنید، به مصرف بسیاری از میوه‌های خشک و آجیل‌ها توجه داشته باشید. آجیل‌هایی مانند بادام، غنی از فیبر هستند که به فرآیند پاکسازی و سم زدایی بدن کمک می‌کنند. هر زمان که هوس خوردن چیزی داشتید، یک مشت آجیل بخورید. همچنین می‌توانید آجیل را به عنوان چاشنی به پودینگ جو دوسر اضافه کنید.

ورزش

به منظور افزایش گردش خون و کاهش خستگی، انجام تمرینات کششی برای بدن و عضلات مهم است. تمرینات ورزشی مانند تمرینات جهشی، تمرینات کششی، تمرینات برپیس و … می‌توانند میزان متابولیک شما را افزایش داده و باعث سوختن کالری‌های بیشتری در طی فرآیند سم زدایی شوند؛ بنابراین انجام تمرینات ورزشی، می‌تواند یک واکنش خوب در این مورد باشد که چگونه بدن خود را به روشی سالم و مؤثر، سم زدایی کنید.

کاهش مصرف مواد قندی

پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توانید بدن خود را پاکسازی و سم زدایی کنید، ممکن است برای شما زیاد مطبوع و خوشایند نباشد. زیرا یکی از بهترین روش‌ها برای سم زدایی، کاهش مصرف مواد قندی است. مصرف مواد شیرین را محدود کرده و یا از خوردن آن‌ها امتناع کنید. به منظورتأمین نیازهای خود به مواد قندی و شیرین و در صورتی که نمی‌توانید در مقابل آن‌ها مقاومت کنید، میوه‌های تازه و طبیعی و یا شکلات تیره را جایگزین این مواد کنید. میوه‌هایی که سرشار از ویتامین C می‌باشند، متابولیسم شما را افزایش داده و به روند گوارش و هضم شما کمک می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا