کلاس درسمتوسطه دوم

آشنایی با رشته جغرافیا

جغرافیا، یکی از رشته های زیر گروه چهار کنکور انسانی است که پذیرش در آن به صورت ناحیه ای انجام می گیرد.

مدرسه آنلاین- جغرافیا یکى از کاربردی‌ترین علوم در جهان امروز تلقى می‌شود. تمامی کسانی که دغدغه توسعه کشور و محیط زندگی خود را دارند، برای ورود به این رشته مستعد هستند.

گرایش های رشته جغرافیا

جغرافیا در مقطع کارشناسی در چهار شاخه اصلی جغرافیای طبیعی، جغرافیای انسانی، کارتوگرافی و جغرافیا سیاسی – نظامی ارائه می شود. البته تفاوت هر گرايش با گرايش ديگر مقطع کارشناسی جغرافیا تنها در 8 واحد تخصصی است.

شاخه جغرافیای طبیعی

جغرافیای طبیعی علمی است که محیط طبیعی و تاثیر عوامل و عناصر محیطی بر زندگی و فعالیت انسان را مطالعه می کند. این علم در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش ژئومورفولوژی و آب و هواشناسی است.

شاخه جغرافیای انسانی

جغرافیای انسانی به عنوان یکی از شاخه های مهم علوم جغرافیا در دو گرایش جغرافیای شهری و روستائی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشورمان ارائه می شود.

شاخه کارتوگرافی

گرایش کارتوگرافی‌ به تهیه‌ انواع‌ نقشه‌ برای اهداف متنوع و مرتبط فضایی می‌پردازد. در حالی ‌که‌ یک‌ جغرافیدان‌ از طریق نقشه‌، اطلاعات‌ دقیقی‌ درباره‌ موقعیت‌ها و پراکندگی‌ها به‌ دست‌ می‌آورد و می‌تواند در راستای استفاده و تعامل بهینه با محیط‌زیست خودش اقداماتی داشته باشد. 

شاخه جغرافیای سیاسی و نظامی

این‌ شاخه‌ از جغرافیا به‌ بررسی‌ نقش‌ عوامل‌ جغرافیایی‌ در سرنوشت‌ جنگ‌ها می‌پردازد؛ عواملی‌ مثل‌ وضعیت‌ ارتفاعات‌، آب‌و هوا یا وضعیت‌ کشورهای‌ همسایه‌ که‌ می‌تواند نقش‌ بسزایی‌ در سرنوشت‌ یک‌ جنگ‌ و در نتیجه‌ در وضعیت‌ سیاسی‌ یک‌ کشور داشته‌ باشد.

دروس رشته جغرافیا

درس های پایه مشترک بین گرایش های رشته جغرافیا

جغرافیای آب ها، جغرافیای خاک ها، جغرافیای زیستی، آب و هوای ایران، ژئومورفولوژی ایرانف منابع و مسائل آب ایران، حمل و نقل و انرژی، جغرافیای سیاسی، مبانی جغرافیای شهری، جغرافیای کوچ نشینی، زمین در فضا، ریاضیات، آمار و احتمالات، منابع و مآخذ جغرافیای ایران، فلسفه جغرافیا و جغرافیای کاربردی، تاریخ علم جغرافیا، کارتوگرافی(نقشه کشی)، نقشه برداری( نظری و عملی)، نقشه خوانی، روش تحقیق: نظری، اصول سنجش از دور، آمار و احتمالات، کاربرد آمار در جغرافیا، کامپیوتر در جغرافیا، مبانی علم جغرافیا

درس های اصلی و تخصصی مشترک بین گرایش های رشته جغرافیا

جغرافیای قاره ها، جغرافیای کوارترنر، زمین شناسی ایران، حفاظت خاک، جغرافیای ناحیه ای ایران، متون جغرافیای طبیعی به زبان خارجی، مبانی محیط زیست

بازار کار رشته جغرافیا

بنا بر گزارش باشگاه خبرنگاران جوان فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا بسته به این‌که در کدام یک از گرایش‌های این رشته تحصیل کنند، می‌توانند در سازمان خصوصی و دولتی کشور مشغول به کار شوند.

فارغ‌التحصیلان این رشته، می‌توانند در سازمان هواشناسی، سازمان زمین‌شناسی، سازمان نقشه‌برداری کشور، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح، سازمان محیط زیست، شهرداری‌ها و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، مسکن و شهرسازی، کشاورزی، صنایع دفاع و نفت و زیرمجموعه‌های مربوط به آن‌ها مشغول به کار شوند، هم‌چنین می‌توانند به‌عنوان بازاریاب در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت کنند.

فارغ‌التحصیلان جغرافیای شهری و همین‌طور برنامه‌ریزی توریسم می‌توانند به‌عنوان راهنمای گردشگران داخلی و خارجی عمل کنند و همچنین فارغ‌التحصیلان جغرافیای نظامی می‌توانند به‌راحتی جذب سازمان‌های سیاسی و نظامی شوند.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. اقایون و خانومها من فارغ التحصیل مقطع ارشد از بهترین دانشگاههای ایران در رشته جغرافیا هستم.از من به شما پیشنهاد که هر کی گفت رشته جغرافیا خوبه ُ دو پا دارید دو پای دیگه هم قرض بگیرید و فرار الفرار.
    من بیکارم بیکار
    میفهمین بیکار یعنی چی؟یعنی این رشته بدردنخورترین رشته دانشگاهیه.

  2. تو را خدا این رشته را انتخاب نکنید که مثل من و امثال من بدبخت خواهید شد هیچ جایی این رشته را نمیخواد فقط ۵ سالی یک بار آموزش و پرورش آگهی میزنه فقط یک نفر نیرو میخواد با هزاران نفر شرکت کننده باید رقابت کنید برای همان یک سهمیه. این نصحیت برادرانه بود به شما

    1. سلام ،ببخشید مگه هرساله آموزش پرورش آزمون استخدامی نمیگیره از همه رشته ها ؟؟ من توی استان هرمزگانم و نیروی دبیری این رشته خیلی کم شده … این چند سالم اصلا کد رشته دبیریش نبود؟؟ درصد قبولیم توی آزمون استخدامی چقدره؟؟ می‌خوام برم دانشگاه ملی هرمزگان این رشته رو بخونم ، الان ۱۸ سالمه فک کنم تا ۲۴ سالگی فرصت دارم برای آزمون دادن .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا