خبر ویژه

مدارس مالزی؛ مقصدی گران ولی جذاب برای ایرانیان

 دغدغه برای آینده فرزندان و شرایطی که در آینده خواهند داشت، بسیاری از والدین ایرانی را رها نمی کند. آنها تصور می کنند هر چقدر که الان برای فرزندشان هزینه کنند در آینده بر می گردد و ضمناً خوشبختی فرزندشان نیز تضمین می شود؛ مثل والدینی که حاضرند چند صد میلیون هزینه کنند تا راهی برای ادامه تحصیل فرزندشان در خارج بیابند.

مدرسه آنلاین- مروری در گوگل و جست و جوی عبارت (تحصیل در مالزی) به ما و شما نشان می دهد که موسسه و مجموعه های مشاوره ای فراوانی در سال های اخیر به صورت قارچ گونه رشد کرده اند و حالا آماده اند تا فرزند دلبند شما را از شما جدا کرده و برای کسب آینده ای بهتر به همراه سرمایه و داریی های شما راهی کشور مالزی و البته بعد از آن دیگر کشورهای دنیا مثل آمریکا و کانادا کنند.

اینکه این مسیر و این ترفندها تا چه میزان می تواند آینده درخشان فرزندان و دانش آموزان ایرانی را تضمین کند، محل سئوال و بحث این گزارش نیست و ما اینجا بنا داریم تنها به بخشی از جزئیات این اقدام مثل هزینه های سرسام آور آن ورود کنیم.

همانطور که اشاره شد چند سالی هست که برخی والدین ایرانی به واسطه نگرانی شدید در مورد آینده فرزندشان به سمت موسسه های مشاوره خروج از کشور می روند تا راهی برای ادامه تحصیل فرزندشان در خارج بیابند.

یکی از این راه ها که به شدت در ایران تبلیغ می شود و از همین تلبیغات پر رنگ و لعاب می تواند متوجه شد که مشتریان فراوانی نیز دارد، پیشنهاد سفر در مقطع پیش دانشگاهی برای دانش آموزان پسر به مالزی است تا هم مدرک پیش دانشگاهی خود را ظرف یک تا دو سال در مالزی بگیرند و هم مجوز ورود به سایر کشورهای توسعه یافته و ادامه تحصیل در آن کشور را اخذ کنند.

این راهکار برای دانش آموزان پسر و خانواده هایشان از آنجایی جذاب است که بدانیم دانش آموزان پسر با اینکار می توانند قانون سربازی را نیز دور زده و پیش از آنکه مشمول خدمت نظام وظیفه شوند از کشور خارج شده و برای سال های متمادی معمولاً به دور از خانواده در کشورهای خارجی و عمدتاً کانادا زندگی کنند.

یکی از موسسات مشاور به صورت مشخص در رابطه با همین ادامه تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی خطاب به مشتریان خود نوشته است:

« همان طور که می‌دانید برای گرفتن مدرک دیپلم در ایران باید دوازده سال درس بخوانید. خوب تا اینجا که مشکلی نیست و همه چیز خوب و بر وفق مراد است. ماجرا زمانی چالش برانگیز می‌شود که دانش آموزان پسر ۱۸ ساله شده و جزو مشمولین نظام وظیفه محسوب می‌شوند. این یعنی که، پسران پس از پایان سال دوازدهم و در سن ۱۸ سالگی، باید برای خدمت مقدس سربازی آماده شوند. حالا تصور کنید که از یکی از دانشگاه‌های برتر مالزی یا سایر نقاط دنیا پذیرش گرفته و آماده رفتن هستید، اما به علت آن که سرباز محسوب می‌شوید، اجازه خروج از کشور را ندارید! قایق آرزوهایتان در هم شکسته و همه برنامه‌ریزی‌ها به فنا رفته است. به نظرتان راه چاره چیست؟ …. یک راهکار فوق‌العاده برایتان در نظر گرفته است.  شرکت در دوره پیش دانشگاهی مالزی پایانی برای این چالش است. »

همچنین در ادامه این مشاوره و تبلیغ آمده است:

« حالا فرصت دارید در یکی از بهترین مدارس بین المللی مالزی، سال دوازدهم یا همان دوره پیش دانشگاهی را بخوانید. در این صورت دیگر جای هیچ نگرانی وجود ندارد، چون قبل از ۱۸ سالگی منعی برای خروج از کشور ندارید و می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی در مالزی اقدام کنید. »

و در ادامه آمده است:

« پیش دانشگاهی در مالزی، دوره یک ساله‌ای است که به منزله سال دوازدهم محسوب می‌شود. جالب است بدانید مدرک دیپلم کانادایی مدارس بین المللی مالزی، اعتبار جهانی داشته و برگ برنده‌ای برای ورود به بهترین دانشگاه‌های دنیا محسوب می‌شود.»

در اکثر مشاوره های موسسه های مختلف همین رنگ و لعاب دیده می شود و در ادامه پیرامون هزینه های ادامه تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی در کشور مالزی نیز به موارد زیر اشاره شده است:

«هزینه تحصیل پیش دانشگاهی در مالزی بین ۲۰،۰۰۰ تا ۳۵،۰۰۰ رینگیت است. هزینه‌های برآورد شده برای A Level از 14،000 تا 66،000 رینگیت است.

 هزینه‌های SACE International بین 21،000 تا 28،000 رینگیت

 هزینه تحصیل دوره AUSMAT بین 15،000 تا 25،000 رینگیت است.

 هزینه تحصیل دوره ADP تقریبا 30،000 رینگیت در سال است.

هزینه برنامه‌های بنیاد بین ۱۰،۰۰۰ تا ۲۵،۰۰۰ رینگیت است.»

بر اساس این برآورد هزینه ها و اگرچه اغلب دانش آموزان باید مجموعه ای از این هزینه ها را پرداخت کنند ولی اگر تنها میانگین هزینه های بنیاد و نیز تنها تحصیل پیش دانشگاهی در مالزی را در نظر بگیریم به پول کشورمان چیزی حدود 315 میلیون تومان سرمایه تنها برای یک سال تحصیل در مالزی نیاز است.

این را در نظر بگیرید که این 315 میلیون تومان میانگین تنها دو برآورد از هزینه های آمده در قسمت بالاست و اگر سقف این برآوردها به علاوه هزینه های دیگری نظیر اقامت، اقدامات اداری و مهاجرت را نیز به آن اضافه کنیم قطعاً هزینه تحصیل برای یک سال از 500 میلیون تومان نیز عبور خواهد کرد.

با فرض اینکه با هزینه چند صد میلیونی و حداکثر 500 میلیون یک دانش آموز پسر ایرانی بتواند با موفقیت از مدارس کانادایی مالزی مدرک بگیرد، آیا خوشبختی او تأمین شده و به ایران باز خواهد گشت؟

پاسخ قطعاً خیر است، او برای جست و جوی مسیرهای خوشبختی باید راهی دیگر کشورهای جهان مثل کانادا، آمریکا و… شود و با هزینه های به مراتب بیشتر (حداقل 3 برابر) سال های متمادی دیگری را نیز به ادامه تحصیل بپردازد و ضمناً به واسطه مشمول قانون سربازی شدن امکان بازگشت به ایران حتی برای تفریح و دیدار با خانواده و آشنایان را نیز ندارد.

به هر صورت این هم بخشی از واقعیت نظام آموزشی کشورمان در شرایط کنونی است که برای بسیاری جذاب است و چه بسا هزینه های آن نیز برایشان رقمی نباشد، ولی آنچه مهم است تفاوت هایی است که به لحاظ مالی و درآمدی در کشور وجود دارد و به چنین خروجی هایی منجر می شود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا