کلاس درسمتوسطه دوم

آشنایی با رشته گیاه پزشکی

گیاه پزشکی یکی از گرایش های رشته مهندسی کشاورزی است که هم‌زمان با تأسیس اولین دانشگاه‌های مدرن در دنیا آغاز به کار کرد.

مدرسه آنلاین- گیاه پزشکی به رشته ای اطلاق می‌شود که در آن علوم و فن آوری در زمینه های شناخت آفات و عوامل بیماری زای گیاهی و اصول و روش های مبارزه با این عوامل مورد بررسی قرار می گیرد.

توانایی های لازم برای رشته گیاه پزشکی

برای ادامه تحصیل در رشته گیاه پزشکی با توجه به ماهیت درس هایی که در این دوره تدریس می شود داوطلبان باید علاقه مند به علوم زیست شناسی به ویژه علوم مربوط به گیاه شناسی و کشاورزی باشن و با توجه به این که اغلب درس ها دارای کار عملی در آزمایشگاه و یا در مزرعه است باید به کار در آزمایشگاه و مزرعه علاقه مند باشند .

گرایش‌های رشته گیاه پزشکی

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد گیاه پزشکی عبارتند از:

– حشره‌شناسی کشاورزی

– بیماری‌شناسی گیاهی

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته گیاه پزشکی 

تعداد کل واحدهای کارشناسی رشته گیاه شناسی ۱۳۵ واحد و به شرح زیر هستند:

دروس پایه

۳۷ واحد (ریاضیات عمومی، گیاه شناسی ۱ (فیزیولوژی و تشریح)، گیاه شناسی ۲ (سیستماتیک و مورفولوژی)، اکولوژی عمومی، فیزیک عمومی، شیمی عمومی، شیمی آلی، بیوشیمی، آمار و احتمالات، زیست شناسی سلولی و مولکولی، ژنتیک، جانورشناسی، آشنایی با کامپیوتر)

دروس عمومی

۲۰ واحد (معارف اسلامی ۱ و ۲، اخلاق و تربیت اسلامی، انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، تاریخ اسلام، متون اسلامی و آموزش زبان عربی، فارسی، زبان خارجی، تربیت بدنی ۱ و ۲)

دروس اصلی

۳۴ واحد (طرح آزمایش‌های کشاورزی، آبیاری عمومی، هوا و اقلیم‌شناسی، خاک‌شناسی عمومی، زراعت عمومی، باغبانی عمومی، ماشین‌های کشاورزی، بیماری‌شناسی گیاهی، آفت‌شناسی گیاهی، اقتصاد و مدیریت کشاورزی، مبانی کشاورزی پایدار، عملیات کشاورزی)

دروس تخصصی

۴۴ واحد (حشره‌شناسی، قارچ‌شناسی، ویروس‌ها و پروکاریوت‌های بیماری‌زای گیاهی، کنه‌شناسی، نماتودشناسی، سم‌شناسی، تکنولوژی مبارزه شیمیایی، اصول کنترل آفات شیمیایی، اصول کنترل بیماری‌های گیاهی، آفات مهم گیاهان زراعی، آفات مهم درختان میوه، بیماری‌های مهم درختان میوه، آفات مهم گیاهان جالیزی، سبزی و زینتی، بیماری‌های مهم گیاهان جالیزی، سبزی و زینتی، علف‌های هرز و کنترل آن‌ها، آفات انباری، کارآموزی)

دروس اختیاری

۵ واحد ( بیماری‌های فیزیولوژیک،اصول رده‌بندی حشرات، نرم‌تنان و مهره‌داران زیان‌آور کشاورزی، بندپایان زیان‌آور انسان و دام، حشرات گرده‌افشان و زنبور عسل، فیزیولوژی گیاهی، فیزیولوژی حیوانی، آفات گیاهان جنگلی، اصول ترویج و آموزش کشاورزی، میکروبیولوژی عمومی، کاربرد رادیوایزوتوپ‌ها در گیاه پزشکی)

بازار کار رشته گیاه‌پزشکی

پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته می‌توانید در اماکن مختلف دولتی و خصوصی مشغول به کار شوید. خوشبختانه اقبال بازار کار به این رشته بالاست و هرسال نیز وضعیت شاغلین آن بهتر می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسات تحقیقات، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از جمله اماکن دولتی جهت اشتغال هستند. کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، شرکت‌های تولید و واردات کود و سم، گلخانه‌ها و مراکز تولید مواد کشاورزی نیز از جمله مراکز خصوصی جهت کار هستند.

خوداشتغالی نیز مسیر دیگری است که در این راه می‌توانید استفاده کنید. تأسیس کلینیک گیاه‌پزشکی، فروشگاه خدمات کشاورزی، تأسیس باغ و گلخانه ازاین‌دست مشاغل هستند.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اگه می خاین بدبخت بشین برین رشته های کشاورزی و منابع طبیعی. واقعا پشیمونم از درس خوندن تو این رشته ها. استرس بالا و درامد کمتر از یک کارگر. وزرای کشاورزی ای که هیچ حمایتی از دانش اموختگان نمی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا