تغذیهمامان بابا

طرز تهیه گوشفیل برگی ترد و خوشمزه

درست کردن شیرینی‌های مخصوص ماه مبارک رمضان در منزل از هنرنمایی‌های کدبانوهای ایرانی است. گوشفیل برگی از شیرینی‌هایی است که به تازگی همراه زولبیا و بامیه شده و محبوبیت خودش را هم پیدا کرده است.

مدرسه آنلاین– گوشفیل برگی از شیرینی‌های خوشمزۀ ماه رمضان است که در افطار با چایی خیلی مزه می‌دهد. در ادامه طرز تهیۀ گوشفیل برگی را آموزش می‌دهیم.

ابتدا باید شربت بار را تهیه کنیم. بهتر است از روز قبل شربت بار رو درست کنید و اجازه بدهید در دمای محیط کاملاً خنک شود.

مواد لازم برای شربت بار

*آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

*شکر: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

*زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه (اختیاری است.)

*آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

*گلاب: ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

طرز تهیه شهد یا شربت بار

برای درست کردن شهد این شیرینی ابتدا آب و گلاب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی که ترکیب آب و گلاب به جوش آمد،  زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید.

سپس شکر را اضافه کنید. شکر را هم نزنید، اجازه دهید کمی ته نشین شود و خود به خود حل شود. بعد با کفگیر چوبی شکر را هم بزنید. زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. همین مقدار مواد را برای تهیه شهد زولبیا هم به کار ببرید.

مواد لازم برای خمیر گوشفیل:

تخم مرغ به دمای محیط رسیده: 1 عدد

وانیل: 1/4 قاشق چایخوری

روغن جامد یا کرۀ نرمِ به دمای محیط رسیده: 60 گرم

شربت بار یا عسل: 1 قاشق غذاخوری

ماست ترجیحاً پرچرب: 1 قاشق غذاخوری (ماست ترش نباشه)

بیکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری سر پُر

شیر به دمای محیط رسیده: 3/4 پیمانه

آرد قنادی: حدود 3 تا 3 و نیم پیمانه

طرز تهیه

مرحلۀ اول

ابتدا یک عدد تخم‌مرغ را در ظرفی شکسته و وانیل، کره یا روغن جامد، عسل یا شربت بار را در ظرفی بریزید و دو دقیقه با دور تند همزن هم بزنید.

مرحلۀ دوم

شیر را اضافه کنید و در حد مخلوط شدن هم بزنید. حالا به ماست، بکینگ‌پودر را اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید و سپس به مواد اضافه کنید.

مرحلۀ سوم

حالا وبت اضافه کردن آرد است. نیمی از آرد را به مواد اضافه و مخلوط می‌کنیم. باقیماندۀ آرد را کم‌کم و به تدریج اضافه کنید، چون بسته به نوع آرد ممکن است کمتر یا زیادتر مصرف شود. آرد را تا جایی اضافه کنید که خمیر چسبندگی نداشته باشد و بتوانید ورز بدهید.

مرحلۀ چهارم

وقتی خمیر در کاسه جمع شد، دو سه دقیقه با نوک انگشت آن را ورز بدهید تا به صورت نرم و لطیف و بدون ترک دربیاید. حالا خمیر آماده است. آن را در ظرفی بگذارید و رویش را بپوشانید و به آن یک ساعت استراحت بدهید.

مرحلۀ پنجم

پس از استراحت، خمیر لطیف و کشدار است. هر بار یک تکه از خمیر را جدا کنید و باقیمانده‌اش را بپوشانید تا خشک نشود. حالا خمیر را روی سطح آردپاشی‌شده منتقل کنید و شروع به باز کردن آن به صورت دایره‌ای بکنید. تا جایی که امکان دارد خمیر را به صورت نازک باز کنید وگرنه گوشفیل‌ها در حین سرخ کردن در روغن خیلی پف می‌کند و ضخامتشان زیاد می‌شود و از تردی درمی‌آید.

مرحلۀ ششم

خمیر را به صورت دایره‌ای با قطر یک میلی دربیاورید. سپس آن را به چهار قسمت تقسیم کنید و انتهای هر قسمت را با دست چین بدهید تا شکل برگ پیدا کند. حالا آنها را روی سطح آردپاشی‌شده قرار دهید و رویشان را بپوشانید تا خشک نشود. سپس آنها را در روغن داغ و شناور سرخ کنید. پس از اینکه گوشفیل‌ها طلایی شد آن را در شربت باری که همدمای محیط است یکی دو دقیقه قرار دهید. سپس آن را از شربت خارج کنید و در ظرف مورد نظر بچینید. 

نکات:

*برای پیمانه کردن آرد، پیمانه را قاشق قاشق با آرد پر کنید و به هیچ وجه پیمانه را روی سطح کار نکوبید. اضافی آرد سطح پیمانه را با لبۀ کارد صاف کنید.

*بسته به جنس آرد مقدار آرد مصرفی ممکن است کمتر یا بیشتر از دستور شود، بنابراین آرد را به تدریج اضافه کنید تا حدی که چسبندگی زیاد خمیر برطرف شود و بتوانید خمیر را حدود 3 تا 5 دقیقه با نوک انگشت ورز بدهید.

*آرد زیاد به خورد خمیر ندهید زیرا خمیر سنگین می‌شود و گوشفیل‌ها سفت می‌شود و در روغن پف نمی‌کند و ترد نمی‌شود.

*در نهایت خمیر باید کاملاً نرم و لطیف و بدون ترک باشد.

*خمیر را زیاد ورز ندهید زیرا به روغن می‌افتد. همین که خمیر لطیف و یکدست شد دیگه ورز ندهید.

*روی خمیر را بپوشانید و برای یک ساعت در دمای محیط استراحت بدهید.

*بعد هر بار تکه‌ای از خمیر جدا کنید و به صورت گلوله دربیاورید و روی سطح آردپاشی شده به صورت خیلی نازک به ضخامت یک میلی به صورت دایره باز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا