تغذیهمامان بابا

طرز تهیه‌ی چند آش محلی که مناسب فصل زمستان است

آش‌ها از غذاهای سالم و پرطرفداری هستند که همیشه و همه جا به خصوص در فصول سرد سال و در هوای بارانی و برفی مزه می‌دهند.

مدرسه آنلاین – در فصل زمستان که هوا سرد می‌شود، هیچ چیز به اندازۀ آش نمی‌چسبد، به ویژه اگر نم بارانی بزند یا برفی ببارد و آشخوری با باران و برف همراه شود، طعمش بی‌نظیرتر هم می‌شود. از آنجا که آش‌ها انوع و اقسام زیادی دارند می‌توان هر هفته، یک نوع آش جدید پخت تا هم سلامت خود در روزهای سرد را تضمین کرده باشیم و هم از خوردن یک جور آش خسته نشویم.

امروز می‌خواهیم طرز تهیۀ چند آش محلی را با هم یاد بگیریم.

آش کاچی

آش کاچی از جمله آش های سنتی ایرانی است که در بعضی از مناطق جنوبی کشور و همچنین آ‌ذربایجان طبخ می شود.

مواد لازم

آرد برنج، یک قاشق سوپ‌ خوری

آرد گندم، یک پیمانه

کره، 100 گرم

شکر، 2 پیمانه

گلاب، یک استکان چای‌ خوری کوچک

زعفران ساییده‌ شده، یک قاشق مرباخوری

آب، 3 پیمانه

طرز تهیه

ابتدا در یک قابلمه استیل آب و شکر ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌گاز قرار دهید و مرتب هم بزنید تا شکر در آب حل شود، سپس زعفران را اضافه کنید و بعد از گذشت چند دقیقه، گلاب را بیفزایید. بعد از اینکه شیره حالت قوام یافته پیدا کرد، شعله اجاق‌گاز را خاموش کنید.

نکته1: شیره قوام یافته باید مانند شیره مربا غلیظ و کشدار شود.

نکته2: گلاب را در مرحله پایانی قوام‌آمدن شیره اضافه کنید تا عطر آن از بین نرود.

سپس کره را در یک قابلمه متوسط ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌گاز قرار دهید. پس از اینکه کره آب شد، آرد گندم را بیفزایید و مرتب هم بزنید تا آرد تغییررنگ پیدا کرده و طلایی متمایل به قهوه‌ای شود. حالا نوبت به اضافه‌کردن آرد برنج است. پس از اینکه آرد برنج را نیز افزودید، مخلوط آردی را روی حرارت ملایم اجاق‌گاز آن‌قدر هم بزنید تا مخلوط سرخ شود.

نکته: برای اینکه از کافی‌بودن میزان سرخ‌شدن این مخلوط آردی مطمئن شوید، با یک قاشق چای‌خوری کمی از آرد سرخ‌شده را داخل آب بریزید؛ اگر حباب از آن خارج شد، به معنای سرخ‌شدن آرد است.

پس از آماده‌شدن آرد، شیره را به آن اضافه کنید و مرتب آن را روی شعله ملایم اجاق‌گاز هم بزنید. این مدت زمان حداقل یک‌ربع به طول می‌انجامد.  در این مرحله باید کاچی را دم کنید. بنابراین قابلمه را روی شعله‌پخش‌کن قرار داده و روی در آن دم‌کنی بگذارید. حالا اجازه بدهید تا حدود نیم ساعت الی 45دقیقه کاچی دم بکشد. بعد از این مدت آن را در ظرف موردنظر بریزید و سرو کنید.

نکته: غلظت کاچی باید مانند فرنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد

آش سبزی شیراز

آش سبزی یکی از انواع آش های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن مربوط به شهر شیراز می باشد. این نوع آش بر خلاف دیگر آش ها به عنوان صبحانه خورده می شود.

مواد لازم

سبزی آش 1 کیلو شامل تره – گشنیز – جعفری – اسفناج – ترخون

گوشت گوسفند 500 گرم

عدس و نخود و لوبیا چیتی همه با هم 300 گرم

پیاز 2 عدد

برنج 250 گرم

نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه گوشت به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا از شب قبل حبوبات را خیس می کنیم و بعد آنرا می پزیم. گوشت گوسفند را همراه با پیاز و ادویه ها بپزید. برنج را هم جداگانه بپزید.

بعد از پختن موارد فوق ، نیمی از حبوبات را با گوشت و برنج بکوبید و به آب گوشت اضافه کنید و سبزیها را هم بعد از خرد کردن به آش اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا این آش لعابدار شود و نمک آش را اندازه کرده و بعد از آماده شدن با پیاز داغ و نعناع داغ تزئین کنید . البته تزیین دلخواه است .

نکته: میزان ترخون از تره کمتر است. نکته:سبزیها را زیاد ریز خرد نکنید تا در آش کاملا پیدا باشند.

آش ساک

آش ساک است که از غذاهای محلی گرگان است و معمولاً برای نذری در ماه محرم و صفر تهیه می شود.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده: 500 گرم

اسفناج: 1/5 کیلو گرم

آرد برنج: 1 پیمانه

لپه: 100 گرم

روغن: 150 گرم

پیاز داغ: 4 تا 5 قاشق سوپخوری

زردچوبه – نمک و فلفل: به مقدار لازم

تخم مرغ: 3 تا 4 عدد

آب غوره: به میزان دلخواه

نعناع داغ و پیاز داغ برای تزئین: به میزان دلخواه

طرز تهیه:

ابتدا لپه را با مقداری آب می‌پزیم و کنار می گذاریم. آب را جوش آورده اسفناج خرد شده را در آب جوش ریخته میگذاریم بپزد. سپس لپه پخته شده را به ان اضافه کرده بعد پیاز داغ را با روغن داغ وکمی زردچوبه روی حرارت کمی تفت داده در آش می ریزیم. سپس آرد برنج را در دو لیوان آبسرد حل کرده در آش می ریزیم و مرتب هم می زنیم تا گلوله نشود. می گذاریم آهسته بجوشد و جا بیفتد. در این فاصله از گوشت چرخ شده که همراه با پیاز رنده شده ونمک و فلفل و زردچوبه است گلوله های کوچکی برداشته و کوفته ریز می کنیم.

آش غلغل شوشتر

آش غلغل شوشتری یکی از انواع آش‌های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت و پیشینه آن به شهر شوشتر بازمی‌گردد. در سرمای زمستان درست کردن این غذای خوشمزه قطعا دلچسب خواهد بود.

مواد لازم آش غلغل شوشتر

سردست گوساله :400 گرم

برنج : 1/3 پیمانه یا 54 گرم

عدس : نصف پیمانه یا 75 گرم

لوبیا قرمز :1/4 پیمانه یا40 گرم

نخود: نصف پیمانه یا 70 گرم

گندم پوست کنده :1 پیمانه یا 150 گرم

پیاز خرد شده: 1 عدد یا 140 گرم

لوبیا چشم بلبلی : 1/4 پیمانه یا40 گرم

باقلای زرد یا لپه باقالی :1/4 پیمانه یا 25 گرم

پودر لیمو عمانی : 1 قاشق سوپ خوری یا ا6 گرم

زردچوبه:1 قاشق چای خوری

نمک و فلفل سیاه :به مقدار لازم

نعناع داغ و سیر داغ : برای تزئین مقداری

طرز تهیه آش غلغل شوشتر 

گندم، حبوبات و باقلا را از چندین ساعت قبل در آب سرد خیس کنید. طی این مدت چندین بار آب آن را عوض کنید . سپس در قابلمه ای مناسب ، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. بعد پیاز را داخل روغن تفت دهید تا سبک شود. در هنگام تفت پیاز ، زرد چوبه را هم به آن اضافه کنید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.بعد نخود، گوشت و گندم را داخل قابلمه اضافه کنید و روی آنها 10 لیوان آب بریزید و حرارت را بالا ببرید تا آب به همراه حبوبات به جوش بیاید.

بعد حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا مواد کم کم بپزند.بعد از نیم ساعت پخت مواد بالا ، لوبیا چشم بلبلی و قرمز را به آن اضافه کنید تا در کنار بقیه مواد پخته شوند. سپس، باقالا، عدس و برنج را به بقیه مواد اضافه کنید و بگذارید تا مواد آش بپزند. بعد از پخت کامل گوشت، آن را با نیمی از مواد داخل قابلمه بیرون بیاورید و بکوبید. بعد مجددا مواد کوبیده شده را داخل قابلمه بریزید پودر لیمو عمانی و نمک را هم به آنها اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا آش جا بیفتد.

آش را با نعناع داغ و سیر داغ تزیین کنید و نوش جان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا