خبر ویژه

صیانت از کودکان با طرح صیانت؛ آری یا خیر؟

ماجرای طرح صیانت از فضای مجازی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تکاپوی تصویب آن هستند داغ است و یکی از موضوعات مهم آن صیانت از حقوق کودکان در فضای مجازی است.

مدرسه آنلاین- موضوع صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از آن جهت مهم است و به طرح صیانت از فضای مجازی ارتباط دارد که بدانیم یکی از استدلال های مدافعان طرح صیانت از فضای مجازی همین حقوق کودکان است.

پرسشی که اینجا مطرح می شود این است که اساسا نیازی به صیانت از حقوق کودکان در فضای مجازی داریم و اگر داریم آیا برای عملیاتی کردن چنین مهمی به بر و بیای مجلس و طرح پرحاشیه ای چون طرح صیانت از فضای مجازی وجود دارد.

محمد کشوری متخصص فضای مجازی و کسب و کارهای دیجیتال در این باره به «مدرسه آنلاین»، گفت: به نظر من برای صیانت از حقوق کودکان در فضای مجازی اساساً نیازی به طرحی چون این طرح که در مجلس شورای اسلامی به جریان افتاده است، نیست. چرا که ما پیش از این در شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای پیرامون صیانت از حقوق کودکان در فضای مجازی داشته ایم که دولت و مجلس فعلی اگر واقعاً نگران حقوق کودکان در فضای مجازی هستند، کافی است که آن را اجرا کنند.

کشوری همچنین اضافه کرد: الان ما شاهد همگرایی و هم سویی زیادی بین مجلس و دولت هستیم و بخاطر همین این مسئولان اگر واقعاً بخواهند از حقوق کودکان صیانت کنند همان مصوبه ای که در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده کفایت می کند. به خصوص این دلیل که قوانین تصویب شده در شورای فضای مجازی در صورت نیاز به سهولت امکان تغییر و ویرایش دارند ولی وقتی یک طرح در مجلس به قانون تبدیل شود، اصلاح و یا تغییر آن کار سخت و زمان بری است.

کشوری با اشاره به اینکه فضای مجازی اکنون برای دانش آموزان و کودکان و نوجوانان ترکیبی از محاسن و معایب و خوبی و بدی است، ادامه داد: اینکه چرا قوانین و مصوبه های شورای عالی فضای مجازی اجرایی نمی شود، بخشی از آن باز می گردد به عدم اهتمام مسئولین فرهنگی و رسانه ای به ویژه در صدا  و سیما به فرهنگ سازی در این باره و لذا نگرانی بابت حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی ضمن اینکه یک نگرانی درست است، اما به عقیده من راه مرتفع کردن آن تمسک به طرحی چون طرح صیانت از فضای مجازی نیست.

این کارشناس فضای مجازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برای صیانت از حقوق کودکان در فضای مجازی نیاز به طراحی زیرساخت هایی مثل سیم کارت هایی با اینترنت دانش آموزی هستیم، تأکید کرد: واقعیت این است که در این فضا دستورکار و فضاهایی در اختیار دولت برای اجرای طرح ها وجود دارد ولی یکی از مشکلات جدی این است که خانواده ها چندان به تهدیدهای فضای مجازی برای دانش آموزان واقف نیستند و لذا به این مهم اصطلاحاً دل نمی دهند که به نظر من مشکلی که اینجا وجود دارد عدم فرهنگ سازی و تبیین این نگرانی ها و تهدیدهاست که این هم به قانونی چون طرح صیانت از فضای مجازی نیاز ندارد و لازم است دستگاه های فرهنگی و رسانه ای به موضوع ورود کنند و خانواده ها را در این رابطه آگاه کنند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

    1. لطفا دچار مغالطه نشوید و جامعه را بدبین این طرح خوب نکنید. دودش به چشم همه ما رفته و خواهد رفت

  1. مربی پرورشی مدرسه هستم و بخاطر نصب شاد و رفع مشکلات آنلاین شاگردان شاهد بودم برخی دانش آموزانی که والدین کم سواد یا بیسواد دارند گوشش هم ناچارا دست فرزند دلبندشان اما داخل گوشی پر از محتوای جنسی آنهم برای شاگرد دبستانی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا