کلاس درسمتوسطه دوم

شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان

امروز فضای مجازی و بستر اینترنت به یکی از مراجع مهم برای دانش آموزان تبدیل شده است تا با مراجعه به آن پاسخ بسیاری از پرسش های خود را بیابند.

تحریریه مدرسه آنلاین تلاش می کند تا در این بخش اطلاعات به روز و مستندی را در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهد.

امروز از شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و اعمال آن مطالبی برای شما بیان می کنیم.

شب بیست و یکم ماه رمضان، دومین شب از شب های قدر است که مصادف با شهادت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است؛ شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه. در این شب قرآن بر وجود مبارک رسول اعظم صلوات الله علیه نازل شده است. در این شب تقدیر امور سال می شود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل می شوند و به خدمت امام زمان علیه السلام مشرف می شوند و آنچه برای هر کس مقدر شده است بر امام علیه السلام عرض می کنند .

در روایات آمده این شب بیست و یکم فضیلتش از شب نوزدهم بیشتر است، پس اعمال مشترک شب‌های قدر با توجه بیشتری انجام شود. در روایات درباره غسل و احیا و تلاش در عبادت در این شب و شب بیست و سوم تاکید شده و آمده است که شب قدر در میان یکی از این دو شب است و در چند روایت وقتی که از معصوم (ع) خواستند تا معین کنند که شب قدر، در میان کدام یک از این دو شب است، معین نکردند، بلکه فرمودند: «ما ایسر لیلتین فیما تطلب» (احیای هر دو شب، برای آنچه می‌خواهی مشکل نیست).

گذشته از اعمال مشترک شب های قدر، شب بیست و یکم، اعمال مخصوصی هم دارد. صد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَاَتوبُ اِلَیه، صد مرتبه اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ، خواندن یا ذَالَّذی کانَ …، خواندن دعای اَللّهَمَّ اجعَل فیما تَقضی وَ… .

در شب بیست و یکم ماه رمضان خواندن نمازی هشت رکعتی به گونه‌ای که پس از سوره حمد، هر سوره دلخواهی خوانده شود، مورد سفارش قرار گرفته است. دعا برای وجود مبارک امام زمان(عج) و فرج آن حضرت، یکی دیگر از اعمال شب بیست و یکم ماه رمضان است. اعمال دیگری نیز برای این شب در مفاتیح الجناح وارد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا