تربیتیمامان بابا

ساده ترین راه برای آموزش قرآن به کودکان

وظیفه هر پدر ومادر متدین ومسلمانی است که فرزند دلبندش را با قرآن آشنا کندخصوصا یادگیری وحفظ قرآن کریم.روشهای آموزش قرآن به کودکان،متداول وبسیاراند اما مفیدترین وموثرترین وآسان ترین راه(ساده ترین راه)خواهد بود.

مدرسه آنلاین- در این پست شما والدین عزیز را با یک روش خیلی ساده وسودمند آشناخواهیم کرد.
بهترین روش این است که از این فرمول استفاده کنیم:

1- نخست جلب توجه کودک نسبت به قرآن کریم است.

یعنی کاری کنیم که کودک به سمت قرآن وخواندن آن تشویق وترغیب شود.لازمه این کار چیست؟

الف: اینکه هر وقت خود می خواهیم قرآن تلاوت کنیم،از کودک خود بخواهیم کنارمان نشسته وگوش دهد.

ب:باصدای بلند در کنار کودک تلاوت قرآن کنیم (سوره های کوچک)واز او نیز بخواهید همراه شماکلمات وآیات را تکرار کند(یعنی بصورت همخوانی)بهتر است این روش بصورت شمرده شمرده وآرام باشد تا در ذهن کودک جای گیرد.

*این روش در آماده سازی ذهن کودک برای حفظ موثراست.

2-موثر ترین راه وروش یادگیری وحفظ قرآن برای کودک (علاوه بر مورد اول)؛استفاده از یک ضبط صوت یاگوشی تلفن همراهتان است.

سعی کنید با استفاده از یک ضبط صوت ویا قسمت استفاده از (ضبط صدا) در گوشی تلفن همراهتان کودک را تشویق به خواندن کنید و صدای اورا ضبط کنید ومجدد برای او پخش کنید.

این روش دومزیت بسیار عالی دارد:

الف: اینکه کودک با ذوق وشوق بسیار،علاقمند ومشتاق شنیدن صدای خودشده واز شنیدن آن لذت می برد به قدری که با شوق بسیار از شما مجدداً تقاضا می کند هنگام خواندن قرآن توسط او،صدایش را ضبط کنید وپخش کنید.

*بهتره در این مورد نهایت صبرو حوصله را بکاربرد.

ب: سرعت یادگیری وحفظ را در کودک بسیار بالا می برد.

3- روش سوم مکمل دوروش قبلی است،یعنی همان تشویق کودک برای متمایل کردن وتشدید علاقه وی به خواندن وحفظ قرآن،در این روش می توانید از دوابزار استفاده کرد:

الف: دادن هدیه وجایزه به کودک :

چنانکه به او بگوئیم اگر فلان سوره یا آیه را حفظ کردی برای تو فلان چیزی که دوست داری می خرم وحتما به قولی که به کودکتان دادید عمل کنید.یا اینکه وقتی کودک شما از شما خریدن اسباب بازی مورد علاقه خودش را طلب می کند ،شرط خریدن آن را حفظ سوره ای از سوره های کوچک قرآن بگذارید.

ب: به او بیاموزید حفظ قرآن چه پاداشی دارد مثلا با این الفاظ:

دخترم/پسرم: «هر کی قرآن حفظ کنه دوست خداجون میشه ،خدا جون دوسش داره وجاش تو بهشته،بهشت یه جای پر از گل ودرخت ومیوه وکودکای همسن وسالته که باهم بازی می کنه و…(بهشت را در ذهن کودکتان ترسیم کنیدطوری که لذت ببری)

ج: تعریف از کودکتان جلوی کودکان دیگر آن هم در محضر کودکتان،وپخش صدای ضبط شده کودکتان جلوی دوستانش.این عمل باعث میشود کودک نوعی برتری بین دوستانش پیدا کند وفک کند کار بزرگی انجام داده که دوستانش در انجام آن قادر نیست.مثلا من از این الفاظ استفاده می کنم:

عمران(پسربرادرم)یا مبینا(دختر خواهرم):«ببینید ستایش(دخترم) چی یادگرفته، گوش کنید داره از حفظ قرآن می خونه، شما دوتاهم یاد بگیرید و…»

سخنی با والدین عزیز

برای دلبستگی فرزندانتان نسبت به اجرای احکام وفرامین الهی از خردسالی وباتشویق وترغیب به نماز وقرآن و…اقدام کنید.این کار حداقل 50 درصد افکارو قلوب وکردار فرزندانتان در آینده را به سمت مثبت بودن هدایت می کند.

در آموختن فرامین واحکام اسلامی هیچگاه فرزندانتان را اجبار نکنید،سرزنش نکنید،مقایسه نکنید،بلکه با تشویق ودادن جایزه آنها را مشتاق وعلاقمند به خواندن نماز ویادگیری وحفظ قرآن کنید.

یادتان باشد اعمال شما در مقابل کودک، آینه تمام نمایی است برای کودکان کنجکاو وزرنگتان که در کودکی هر عمل خوب وبد شما را می تواند در ذهن آنها ترسیم کندوبه نمایش بگذارد.

برای کودکتان بهشت را رویایی توصیف کنید وهم چنین جهنم را.فرق بین او که کودکی درستکار وباادب وحافظ قرآن ونماز خوان است باکودکان زشت وبد رفتار وبی تربیت هم سن وسالش رابرای او باز گو کنید.

نکات مهم در حفظ ویادگیری قرآن برای کودک:

1- یادگیری را از سنین کودکی واززمانی که کودک برصحبت کردن مسلط میشودآغاز کنید.

2-درابتدای حفظ از سوره های کوچکدر جزء 30 استفاده کنید.

3-قبل از حفظ ویادگیری یک سوره،سوره را درقالب یک داستان برای کودکتان معنی کنید تابامفهوم آن آشناشده ودرذهنش متصورگردد.

4-بهترین وقت آموزش زمانی است که کودک شوق وعلاقه به این کارداشته باشد.پس زمان را درنظر بگیرید وبرای یادگیری کودک را مجبور نکنید.

5-درهرروز حفظ ویادگیری چندآیه کوتاه کافی است.

6-سعی کنید درابتدای حفظ ویادگیری از سوره های مشابه استفاده نکنید چراکه موجب درهم آمیختن آیات مشابه در ذهن کودک میشود.

7-زمان آموزش برای هرآیه 20-15 دقیقه باشد.

8-در حین آموزش قرآن،باکودکتان بازی کنید وطوری جوآموزش وحفظ را برایش لذت بخش کنید که خستگی ذهن ازاو رفع گردد.

9- خودتان شروع به خواندن همان سوره ای کنیدکه درحال آموزش به کودکتان هستید واز او بخواهید گوش دهد وهنگام خواندن قصدا تصور کنید برخی از کلمات وآیات یادتان رفته ، درآن هنگام ازاوبخواهید قسمتی که یادتان رفته را به شما بگوید.

10-تاهنگامی که از حفظ ویادگیری کامل یک سوره توسط کودکتان مطمئن نشدید.سوره دیگری را به اوتعلیم ندهید.حداقل تا 3-2 روز صبرکرده وپس از اطمینان کامل از حفظ ویادگیری یک سوره،سراغ آموزش سوره دیگر بروید.

11- حوصله،صبر وتلاش لازمه این آموزش است،لطفا دراین راه باحوصله وصبورانه درتلاش باشید.

منبع: احسن الحدیث

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا