اخلاقی مذهبیشعر و داستانکتابخانه

رمان «هرایی» راهی بازار کتاب شد

رمان «هرایی» داستانی از سعید تشکری با قصه‌های به‌هم‌پیوسته از زندگی مردم می‌گوید و موضوع اصلی آن، وفای به عهد است.

مدرسه آنلاین_ معرفی کتاب

در معرفی این کتاب آمده است: هرایی چندین معنی دارد. اگر این واژه را در فرهنگ لغات جستجو کنیم این معانی را برای آن می‌بینیم: درخشیدن ـ ترس و بیم (برهان) مانند هره در دلهره (از حاشیه برهان چ معین) ـ آواز مهیب مانند آواز وحوش.

هرا: فروریختن و آواز و صدای فروریختن (برهان)

هرا: هرات (برهان) رجوع شود به هرات

و این داستان ترکیبی است از همه این‌ها.

تشکری در یکی از مصاحبه‌هایش درباره این رمان این‌طور گفته است: من در هرایی می‌خواستم نشان دهم که انسان‌ها چقدر می‌توانند پای نذرشان بایستند، وقتی آرزویی دارند و نذری برای رسیدن به آن می‌کنند و آن آرزو برآورده می‌شود؛ چقدر و تا کجا به نذرشان وفادارند؟ وفاداری به عهد شخصی که این عهد شخصی با خودش عهد کاری، اجتماعی و اخلاقی می‌آورد.

 رمان هرایی درباره این فراز و نشیب و دوگانگی هویت و وفای به عهد است.

در این رمان سرنوشت بانوی پزشکی روایت می‌شود که برخلاف عادت جامعه زیستی خود بر هویتش به‌عنوان پزشک و قانون پزشک بودن در تمام مناسبات اجتماعی و فردی و تعهد اجتماعی خود تأکید دارد و از این زاویه نقدی را بر رفتارهای آدم‌هایی که تعهدی در رفتار و شئونات خود ندارند بیان می‌کند. در واقع اسراء، قهرمان رمان هرایی می‌خواهد با شغل خود کنشگر باشد و این اول مصائب اوست.

این رمان درواقع تلاشی است برای بازنمایی بخشی از فضیلت‌های اجتماعی و فردی فراموش‌شده در بطن زیست و زندگی ایرانی که در قالب بازی و فرم کلمات با ذهن نویسنده بازنمایی شده است.

این کتاب در ۱۸۰ صفحه و شمارگان ۸۰۰ نسخه به‌تازگی از سوی انتشارات نیستان در اختیار علاقه‌مندان به کتاب قرارگرفته است.

منبع: ایرنا

این کتاب را می توانید از طاقچه تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا