کلاس درسمتوسطه دوم

رشته زیست شناسی با طیف وسیعی از دانشی ها

رشته زیست شناسی یکی از زیرمجموعه های علوم تجربی است و طیف وسیعی از دانش های تجربی را در بر می گیرد. زیست شناسی از رشته های علوم پایه است و داوطلبان با توجه به علاقه و رتبۀ خود در کنکور آن را انتخاب می کنند.

مدرسه آنلاین– شناخت و مطالعه علم زیست شناسی زمینه موفقیت در بسیاری از علوم را فراهم می آورد. می توان رشته زیست شناسی را یکی از پایه های بنیادین مجموعه علوم تجربی دانست که بسیاری از پیشرفت های بشر مدیون توسعه علم زیست شناسی و فعالیت زیست شناسان است.

رشته زیست شناسی

رشته زیست شناسی را می توان یکی از پایه های اساسی علوم تجربی دانست که به شناخت همۀ موجودات زنده اعم انسان ها، گیاهان، و جانوران و تاثیر آن ها در زندگی بشر می پردازد. مطالعه زیست شناسی پایه و اساس تمام خصوصیات زندگی روی کره زمین است. گذشته از این موارد یک زیست شناس با ایجاد راه حل هایی برای چالش های بسیاری از موجودات زنده، راه را برای اختراعات و اکتشافات بهبود کیفیت زندگی هموار می کند.

مطالعات زیست شناسان در زمینه های سلول ها و مولکول ها، گیاهان و جانوران و تمامی موجودات زنده و نحوه تعامل آن ها با محیط اطراف، اطلاعات بسیاری را در اختیار سایر علوم قرار می دهد. از این اطلاعات در حوزه های مختلف علوم برای بهبود شرایط زندگی بشر و پیشبرد اهداف آن استفاده می شود.

گذشته از علاقه، دانشجویان زیست شناسی باید به موجودات زنده علاقمند و عاشق کشف حقایق پدیده های طبیعی باشند. این رشته، رشته ای تئوری و بنیادی است و دانشجویان زیست شناسی باید به نمونه برداری، انجام آزمایشات گوناگون و تحقیق و پژوهش و مطالعه علاقمند باشند. برای انجام یک تحقیق خوب و نتیجه بخش ویژگی های جزئی نگری، داشتن هوش کاربردی، خودکنترلی، توانایی تحلیل گری، ابتکار و تلاشگری، انعطاف پذیری و آمادگی پذیرش شکست، و گروه محوری ضروری است. هرچه دانشجویان زیست شناسی بیشتر به این ویژگی ها آراسته باشند، در کار خود موفق تر خواهند بود.

رشته های مرتبط به زیست شناسی در مقطع کارشناسی عبارت است از: زیست شناسی عمومی ، جانوری ، گیاهی ، دریا و سلولی و مولکولی.

دروس رشته زیست شناسی

دروس مشترک در گرایش های مختلف زیست شناسی شامل: ریاضی، فیزیک، شیمی، شیمی آلی، بیوشیمی، آمار زیستی، زیست سلولی و مولکولی، ژنتیک، اکولوژی، میکروبیولوژی، تکامل موجودات زنده، تالوفیت ها، فیزیولوژی جانوری، بافت شناسی، جنین شناسی، جانور شناسی، تشریح و مرفولوژی گیاهی، ریخت زایی و اندام زایی در گیاهان، سیستماتیک گیاهی، فیزیولوژی گیاهی، رشد و نمو گیاهی، بیوفیزیک، ویروس شناسی، زیست شناسی پرتوی و اکولوژی عملی می شود.

دانشگاه هایی که زیست شناسی ارائه می کنند

دانشگاه های سراسری، خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد در رشتۀ زیست شناسی پذیرش دانشجو دارند.

بازار کار رشته زیست شناسی

به دلیل گستردگی گرایش های رشته زیست شناسی بازار کار متنوعی در این رشته وجود دارد و زیست شناسان در صورت داشتن تلاش، خلاقیت، و مهارت می توانند در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول به کار شوند. به طور کلی زیست‌شناسی و گرایش‌های مختلف آن، علوم تحقیق و پژوهش هستند اما برخی از آن‌ها مانند میکروبیولوژی یا زیست دریا، در صنایع مختلفی مانند پرورش آبزیان، کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها کاربرد دارند. برای اشتغال نمی‌توان به مقطع کارشناسی این رشته بسنده کرد و لازم است که حداقل در یکی از گرایش‌ها کارشناسی ارشد یا دکتری داشت. از مشاغل موجود در بازار کار رشته زیست شناسی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

• تدریس در مقاطع مختلف و بر اساس مدرک تحصیلی، سابقه و توانایی‌ ها

• تدریس دروس آزمایشگاهی مداری و دانشگاه‌ ها

• کارشناس آزمایشگاه ‌های تحقیقاتی یا تشخیص طبی

• پژوهشگر و محقق

• تکنسین آزمایشگاه

• کارخانه ‌های تولید فراورده‌ هایی دارویی، غذایی و آزمایشگاهی

• سازمان مرتبط با حفاظت از محیط زیست

• تولیدکننده محتوای علمی و تخصصی

• در زمینه تولید محصولات کشاورزی یا نیازهای مزرعه داران مانند سموم آفت کش و کود ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا