کلاس درسمتوسطه دوم

از رشته علوم تربیتی چه می دانید؟

رشته علوم تربیتی از رشته های علوم انسانی است که به جنبه های آموزش و پرورش آدمی و دانش های مربوط به آن می پردازد. این رشته با دروسی نظیر فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت سروکار دارد.

مدرسه آنلاین– علوم تربیتی یکی از رشته‌های گروه علوم انسانی است که مباحث آن بیشتر مرتبط به جنبه های آموزش و پرورش و مهارت های این حوزه است و می توان برای تمام سنین از کاربرد های این رشته نظیر آموزش عمومی، آموزش عالی، آموزش کارکنان، ارتقاء سطح مهارت بزرگسالان، خودآموزی، آموزش الکترونیکی و … بهره برد.

رشته علوم تربیتی

رشته علوم تربیتی رشته ای انسانی بوده و دارای مطالب آموزشی و روانشناسی در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی است. علوم تربیتی تلاش می کند تا در وهله اول به آموزش اصولی مربیان و معلمان تربیتی بپردازد، تا تدریس خود را بر پایه بهترین شیوه یادگیری استوار کنند. این شیوه شامل تدوین کتب درسی، ارائه برنامه مدیریت آموزشی و ارزشیابی گروه های سنی مختلف می شود. ماهیت تحصیل این رشته آموزش و استفاده از توانایی افراد برای فعالیت در ارگان های فرهنگی نظیر آموزش و پرورش و صدا و سیماست. این رشته مختص داوطلبانی است که علاقه به حضور در مراکز آموزشی داشته و نسبت به اصلاح مراحل تربیتی گروه های سنی مختلف جامعه دغدغه دارند.

تعامل با گروه های سنی مختلف و برخورداری از فن بیان مناسب به منظور برقراری ارتباط کلامی موثر، همراه با داشتن صبر و پشتکار، نوع دوستی، علاقه به دانش آموزان لازمۀ کسانی است که می خواهند وارد علوم تربیتی شوند. در این رشته خلاقیت و تسلط بر فنون و روش های آموزش، حرف اول را می زند.

فلسفه، جامعه شناسی، ریاضیات، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی در این رشته کاربرد و اهمیت بسیاری دارد. دانشجوی این رشته باید نسبت به محیط های آموزشی جامعه خود، دید عمیقی داشته باشد و روش آموزش کشور خود را بداند تا ظرافت های رفتاری دانش آموزان را درک کند و در نهایت به تشریح و تشکیل یک برنامه ریزی آموزشی صحیح بپردازد.

رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی شامل پنج گرایش: تکنولوژی آموزشی، راهنمایی و مشاوره، آموزش پیش دبستانی و دبستانی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی می شود.

دروس رشتۀ علوم تربیتی

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان 142 واحد است. این دروس از لحاط محتوا به عمومی، اصلی، اختیاری و اختصاصی تقسیم می شود. دروس اختصاصی از لحاط نظری و عملی به دو گروه تقسیم می شود.

دروس اصلی هر چهار گرايش عبارت است از: تاريخ آموزش و پرورش در اسلام و ايران، جامعه شناسی آموزش و پرورش، فلسفه آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، اصول و مبانی آموزش و پرورش، مقدمات مديريت آموزشی، آموزش و پرورش تطبيقی، مقدمات برنامه ريزی آموزشی درسی، آموزش و پرورش ابتدايی – راهنمايی و متوسطه، آموزش و پرورش كودكان استثنائی، اخلاق اسلامی، مقدمات تكنولوژی آموزشی، روشها و فنون تدريس، آشنايي با كتابخانه و اصول كتابداری، روانشناسی عمومی، روش های آماری در علوم تربيتی، روانشناسی رشد 1و2 ، سنجش و اندازه گيری در علوم تربيتی، جامعه شناسی عمومی و مقدمات روش تحقيق در علوم تربيتی.

آینده شغلی

رشته علوم تربیتی بازار کار خوبی دارد و متقاضیان تحصیل در این رشته می توانند علاوه بر آموزش و پرورش، در انواع نهاد ها و سازمان هایی که به هر نحوی با آموزش و برنامه ریزی ارتباط دارند مشغول به کار شوند.

فارغ التحصیلان این رشته عموما استخدام آموزش و پرورش شده و به عنوان معلم و یا کارشناس تربیتی فعالیت می کنند. لذا باید سختی های احتمالی استخدام را به جان بخرند. گرچه فلسفۀ اصلی این رشته استفاده از توانایی فارغ التحصیلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سیما است، اما در عمل می بینیم که تکنولوژیست های آموزشی به سختی جذب این مراکز می شوند.
دانش آموختگان علوم تربیتی توانایی کار در حوزه های زیر را خواهند داشت:

– جذب آموزش و پرورش

– سازمان بهزیستی

– وزارت ارشاد

– سازمان‌ های مدیریت و برنامه ریزی و برنامه‌ و بودجه

– تأسیس آموزشکده های درسی

– وزارت بهداشت


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا