بهداشت و درمانمامان بابا

با این تغذیه برای همیشه از شرّ دردهای مفصلی خلاص شو

مفاصل، قسمت‌های مهمی از بدن هستند که به حرکت اندام کمک می‌کنند؛ اما گاهی به دلایل مختلف دچار درد و ناراحتی می‌شوند.

مدرسه آنلاین – درد مفاصل عوارض و علائم زیادی به دنبال دارد و ممکن است، باعث ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره شود. افزایش سن، وزن زیاد، آسیب مفصلی، استفاده بیش از حد و بیماری‌های زمینه‌ای همگی می‌توانند علت درد مفاصل و استخوان‌ها باشند. در این مقاله از علت درد مفاصل تا درمان آن مطالبی را می‌آوریم.

درد مفصل چیست؟

ابتدا بهتر است بدانیم مفصل دقیقاً چیست؟ مفصل نقطه‌ تماس استخوان‌ها با یکدیگر است که باعث حفظ یکپارچگی سیستم اسکلتی بدن می‌شود. مفاصل از دو استخوان تشکیل می‌شود و سر این استخوان‌ها توسط غضروف پوشانده می‌شود. سپس همه این اجزا، توسط نوعی بافت پیوندی به نام پرده سینوویال احاطه می‌شود. این بافت، مایع سینوویال را به داخل حفره مفصلی ترشح می‌کند. همچنین بافت‌های نرم دیگری مثل رباط‌ها، زردپی‌ها و تاندون‌ها به استحکام و پایداری مفصل کمک می‌کنند.

مفاصل به دلایل مختلفی مثل کهولت سن، بیماری‌های زمینه‌ای، آسیب، فشار زیاد و استفاده بیش‌ازحد، ممکن است دچار درد و ناراحتی شوند‌. این عارضه بین همه افراد شایع است و معمولاً در مفصل زانو، شانه، لگن، ستون فقرات و آرنج احساس می‌شود. این مشکل می‌تواند بر عملکرد بیمار تأثیرگذار باشد و فرد به علت خستگی و درد مفاصل، توانایی انجام کارهای روزمره را از دست بدهد.

در نتیجه کیفیت زندگی بیمار کاهش می‌یابد و ممکن است، نیاز به مراقبت و نگهداری داشته ‌باشد. درد مفاصل معمولاً صبح‌ها پس از خواب یا پس از استراحت طولانی‌مدت با شدت بیشتری احساس می‌شود؛ اما به مرور زمان با حرکت و فعالیت بهتر می‌شود. همچنین ممکن است پس از فعالیت زیاد و استفادۀ بیش از حد نیز درد آن بدتر شود‌.

درد در کدام مفصل‌ها شایع‌تر است؟

درد مفاصل به ویژه با افزایش سن بسیار شایع است. درد زانو شایع ترین شکایت است و بعد از آن درد شانه و لگن گزارش شده است. اما درد مفاصل می‌تواند هر قسمت بدن، از مچ پا و پا گرفته تا شانه‌ها و دست‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

علت درد مفاصل

طیف گسترده‌ای از شرایط می‌تواند منجر به درد مفاصل شود که مهمترین آنها عبارتند از:

آرتروز، یک بیماری «ساییدگی و پارگی»، شایع‌ترین نوع آرتریت است.

آرتریت روماتوئید یک اختلال خود ایمنی است و زمانی رخ می‌دهد که بدن شما به بافت‌های خود حمله می‌کند.
بورسیت زمانی رخ می‌دهد که کیسه های مایع مفاصل ملتهب می شوند.

کشیدگی، پیچ خوردگی و سایر آسیب‌ها.

علائم همراه با درد مفاصل

علائم درد مفاصل برای هر بیمار از خفیف تا شدید متفاوت است و به طور کلی شامل موارد زیر است:

تورم و التهاب مفصل
سفتی و خشکی مفصل
کریپتوس مفاصل یا صدای تق‌تق
کاهش دامنه حرکتی
مشکل در خم یا صاف کردن مفصل
ناتوانی در حرکت
قرمز، داغ و ملتهب ‌شدن مفصل
حساسیت مفاصل
ضعف و ناپایداری مفصل
خستگی و بی‌حسی مفصل

درمان درد مفاصل 

با تغییر سبک زندگی از خوراک تا ورزش و فعالتی‌های روزانه می‌توان درد مفاصل را کاهش داد و یا حتی از بین برد. در زیر به برخی از درمان‌های درد مفاصل می‌پردازیم.

درمان درد با تغذیه

خوردن ویتامین دی

مکمل شمارۀ یک که برای سلامت مفاصل و سلامت کلی اسکلتی عضلانی توصیه می‌کنیم ویتامین D3 است. ویتامین D یک ویتامین نیست، اما یک هورمون پرواستروئیدی است. اگر انسان در معرض نور فرابنفش مناسب قرار بگیرد، می تواند ویتامین D بسازد. با این حال، اکثر بیماران بالای 50 سال من ویتامین D کمی دارند (در آزمایش خون با آزمایش 25 هیدروکسی ویتامین D). اگر درد مفاصل دارید مصرف 1000 تا 2000 واحد ویتامین D در روز را در نظر بگیرید و یا از پزشک خود بخواهید سطح شما را بررسی کند.

گلوکزامین و کندرویتین سولفات

گلوکزامین و کندرویتین سولفات یکی از رایج‌ترین مکمل‌های ترکیبی هستند که زنان مبتلا به درد مفاصل، به خصوص زانو درد کمک میکند. گلوکزامین در دوزهای منقسم 1000 تا 1500 میلی گرم در روز تا حدودی در 70 درصد از افراد برای آرتریت زانو فواید محافظتی نشان داده است.برخی از مطالعات هیچ فایده ای را با گلوکزامین نشان نداده اند در حالی که برخی دیگر کاهش درد مفاصل – به ویژه نمک گلوکزامین سولفات را نشان داده اند. مطالعات مختلف فواید گلوکزامین و کندروینتین سولفات را نشان داده اند که درد و تورم کمتر و باریک شدن فضای مفاصل را در دوزهای 800 تا 1200 میلی گرم در روز نشان می دهند.

درمان درد با زردچوبه

زردچوبه یک ادویه حاوی کورکومین است و مصرف 500 میلی گرم خوراکی تا دو بار در روز اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و شاید ضد آترواسکلروتیک دارد. یکی از عوارض جانبی زردچوبه می تواند افزایش زمان خونریزی باشد.

کاهش درد با امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 در دوزهای 2 تا 4 گرم نشان داده است که درد ناشی از:

آرتریت روماتوئید درد التهابی مفصل
درد مزمن ستون فقرات بیماری خود ایمنی
افسردگی
فیبرومیالژیا
درد عصبی
گرفتگی های قاعدگی

را کاهش می‌دهند.
به طور کلی، توصیه می‌کنیم، افراد امگا 3 را از طریق رژیم لاغری و رژیم غذایی خود به جای مصرف مکمل‌ها مصرف کنند. فواید مصرف امگا 3 در رژیم غذایی از نظر کاهش درد مفاصل به احتمال زیاد به اثرات ضد التهابی یک رژیم غذایی سالم مدیترانه‌ ای قلبی مرتبط است.

غذاهای رژیمی مدیترانه‌ای

میوه‌ها
سبزیجات
روغن زیتون
حبوبات
ماهی
غذاهای امگا 3
ماهی
آجیل
دانه‌هایی مانند دانه چیا و دانه کتان
گردو
بادام‌ها
تخم‌مرغ

برنامه‌ریزی غذایی داشته باشید

برای تغذیۀ خود برنامه‌ریزی کنید. زیرا بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که چه غذاهایی با درد مفاصل مانند گلوتن، گوشت قرمز، چربی‌های ترانس و غذاهای بسیار فرآوری شده مرتبط هستند. دلایل زیادی برای پیروی از رژیم ضد التهابی وجود دارد، حتی اگر درد مفاصل ندارید، اما اگر درد مفاصل دارید، بسیار مهم است که از یک رژیم غذایی ضد التهابی پیروی کنید.

تحقیقات نشان داده است مصرف بعضی از غذاها باعث کاهش یا افزایش دردهای مفصلی می‌شود. نوشیدن روزانه یک فنجان شربت تهیه شده از سرکۀ سیب (یک فنجان آب گرم، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و کمی عسل) به کاهش درد مفصل کمک می‌کند.

 مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند انواع سبزیجات، غلات، دانه‌های روغنی و انواع لبنیات باعث افزایش سلامت مفاصل و کاهش درد مفصل‌ها می‌شود.
روغن زیتون، گیلاس، زنجبیل، پرتقال و پیاز نیز باید برای حفظ سلامت مفاصل در رژیم غذایی فرد قرار گیرند.

مصرف قند، شیرینی و شیرین کننده‌ها، چربی‌های اشباع، نمک، الکل و غذاهای حاوی امگا ۶ ممکن است باعث تشدید یا تثبیت دردهای مفصلی شوند و بهتر است بیماران مبتلا به دردهای مفصلی و عضلانی از مصرف آن‌ها خودداری کنند.

ورزش کنید

انجام حرکات ورزشی مشخص، اصلاح حرکت و استفاده از ماساژ درمانی از بهترین درمان‌های دردهای مفصلی به شمار می‌آیند. ورزش‌های آبی مانند شنا و آیروبیک آبی با تقویت مفصل به کاهش درد در این ناحیه کمک می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است ورزش‌های رزمی سبک مانند تای چی نیز با کاهش فشار عضلات در بهبود دردهای مفصلی مؤثر هستند.

گرم کردن

 پوشاندن مفصل قبل از خواب می تواند به کاهش ورم و ناراحتی کمک کند. همچنین این کار از خوردن زانوها به یکدیگر هنگام خواب نیز پیشگیری می‌کند. در طول روز نیز می توانید از یک زانو بند طبی استفاده کنید، این کار محافظت از زانو را افزایش می دهد. هنگام راه رفتن توازن زانوها را بهبود می بخشد. در نتیجه روزها و شب‌ها درد کمتری حس می‌کنید.

کاهش دادن فعالیت های بدنی که مفاصل را درگیر می کنند

با کم کردن فعالیت‌های خود، در ناحیه ای که مفاصل شما درد می‌کنند می‌توانید درد را تا حد زیادی کاهش دهید.

راه بروید

 عدم فعالیت، علت اصلی درد زانو در بسیاری از موارد است. به این دلیل که با افزایش سن، حجم کاری کاهش می یابد، افراد میانسال و مسن، تمایل خود را برای تحرک فیزیکی از دست می دهند. برای ایجاد تعادل در این زمینه، یکی از راه های درمان زانو درد در افراد مسن، پیروی از یک برنامه روزانه پیاده روی در هنگام صبح یا عصر است. به این صورت، فرد می تواند مصرف انرژی خود را در حد متعادل و صحیح نگه دارد. به خاطر داشته باشید که سبک زندگی نشسته، باعث خشک و در نتیجه دردناک شدن زانو ها میگردد.

ماساژ درمانی را جهت درمان درد مفاصل امتحان کنید.

این روش، باعث کاهش درد های متوسط در مفاصل زانو می شود. مقداری روغن زیتون یا هر نوع روغن ماساژ دیگر را ، بر روی زانوی خود گذاشته و برای مدتی آن ناحیه را ماساژ دهید. خواهید دید که ناراحتی زانو کمتر شده و احساس متفاوتی خواهید داشت. این کار را حداقل دو بار در روز تکرار کنید.

به میزان کافی کلسیم بخورید

اضافه کردن مقادیر متناسب مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر، یک قدم موثر در درمان درد مفاصل زانو به شمار می رود. این کار باعث قوی تر شدن استخوان ها شده و شما را از درد زانو و به طور کلی درد های مفاصل، خلاص می کند.

بر روی ناحیۀ دردناک کمپرس سرد بگذارید

اعمال کمپرس سرد، یک روش ساده و عالی برای درمان درد مفاصل زانو و همچنین التهاب آنهاست. برای این کار کافی است که قطعات یخ را در یک حوله پیچیده و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید. این کار را می توانید چندین بار در روز و تا کمتر شدن درد مفاصل زانو، تکرار کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا