شعر و داستانکتابخانه

«خیال آبی سیحون» نمونه ای از شعر تاجیکستان

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

کتاب «خیال آبی سیحون» اثر ثریا حسن سلطان از کتاب های حوزۀ شعر و نمونۀ خوبی از شعر تاجیکستان است که نشر خردگان آن را در 148 صفحه منتشر کرده است.

ثریا حکیم آوا حسن سلطان، 8 می 1980 در روستای قرقچیکوم شهر کانی بادام، در تاجیکستان متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان روستای زادگاهش گذراند و در سال 1997 به شعبه روزنامه نگاری دانشگاه خجند با نام آکادمیسین باباجان غفوراف وارد شد. پس از پایان دانشگاه در سال 2002 دوره کارشناسی ارشد را گذراند و بعد از آن تز دکتری خود را با موضوع «ویژگی های اجتماعی شعر معاصر تاجیک» به نگارش درآورد. او در حال حاضر استاد رشته روزنامه نگاری دانشگاه خجند است و با نشریه «حقیقت سغد» در شهر خجند نیز همکاری می کند.

بانو ثریا اشعار خویش را در قالب های سنتی غزل، رباعی، دوبیتی و نیز اشعار نیمائی می سراید و تلاش می کند با ابتکار و خلاقیت های تازه خوانندگان شعر را مسرت بخشد. وی در موضوعات ادبی و فرهنگی مقالات و نقدهای بسیاری نوشته و از فعالان عرصه شعر تاجیکستان به شمار می آید. اشعار چاپ شده ایشان در کتاب «خیال آبی سیحون»، نمونه بسیار خوبی از سروده های شاعر و نیز معرف شعر معاصر زنانه در تاجیکستان است.

«خیال آبی سیحون» را می توانید از اینجا تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا