خبر ویژه

تصمیم‌های دوگانه مدیران آموزش و پرورش همزمان با آلودگی هوا

در روزهای اخیر شاهد پدیده آلودگی هوا و تشدید آن در بسیاری از مناطق جغرافیایی کشور بودیم و شاخص آلایندگی از حد استاندارد عبور و کرد و شرایط هوایی کشور در اکثر نقاط به ویژه مناطق مرکزی خطرناک شد.

مدرسه آنلاین- در چنین شرایط عجیب و ترسناکی شاهد این بودیم که مسئولان آموزش و پرورش و سایر مدیران اجرایی مثل استانداران بدون توجه به این شرایط خطرناک دستور به استمرار باز بودن مدارس دادند.

به صورت مشخص و در استان تهران- استاندار اجازه تعطیلی مدارس را نداد و از آنسو مقامات ارشد آموزش و پرورش نیز با این استدلال که با تعطیلی مدارس آلودگی هوا درست نمی شود، از باز بودن مدارس دفاع کردند.

با این وجود تنها پس از چند روز و چند ساعت اخبار و بررسی ها نشان می دهد که همین مدیران و مقامات مسئول حکم به تعطیلی برخی مدارس داده اند!

به طور مثال در خبرها آمده است که مدارس استان خراسان رضوی، لرستان و خوزستان در روز دوشنبه مورخ 22 فروردین ماه تعطیل بوده است.

در همین رابطه در خبرها آمد که مدیرکل بحران استان لرستان – مهدی پازوکی با اشاره به شرایط بحرانی و بسیار ناسالم آلودگی هوا در استان، اظهار کرد: با توجه به تداوم شرایط کنونی جوی، دوشنبه در مناطقی از جمله کوهدشت، رومشکان، پلدختر، دورود و بروجرد تمامی مقاطع آموزشی به صورت غیرحضوری و در بستر فضای مجازی فعال خواهند بود.

همچنین در حالی که پیش‌بینی می‌شد روز یکشنبه غلظت ریزگردها در برخی از شهرهای خوزستان به ده‌ها برابر حد مجاز برسد اما تعطیلی مدارس و ادارات با تاخیر صورت گرفت که این امر سبب سرگردانی دانش‌آموزان، کارمندان، فرهنگیان و مردم در خیابان‌های شهر شد.

توضیح اینکه یکی از مدیران مدارس در اهواز نیز با بیان اینکه وقتی دانش‌آموز به مدرسه می‌آید مدیر موظف به حفاظت از او است و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند بدون اطلاع والدین به دانش‌آموز اجازه خروج از مدرسه را بدهد، به خبرنگار فارس گفت: برای نحوه حضور و تعطیلی مدارس باید وضعیت و شرایط سه طیف مسولین اجرایی، معلمین، دبیران و دانش آموزان مدارس در نظر گرفته شود. وی افزود: مسئله‌ای که به ندرت از سوی تصمیم‌گیران مورد توجه قرار می‌گیرد و امروز شاهد بودیم که پس از حضور دانش‌آموزان و معلمان در مدارس، تعطیلی اعلام شد و خانواده‌ها و اولیای مدرسه را سرگردان کرد.

از استان خراسان رضوی و شهر مشهد نیز خبر می رسد که دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی به رسانه ها گفته است: بر اساس مصوبه این کارگروه مدارس تمامی مقاطع ابتدایی ،متوسطه اول و دوم مشهد در روز دوشنبه ۲۲ فروردین جاری در دو نوبت صبح و عصر تعطیل است.

همانطور که مطالب فوق نشان می دهد نوعی دوگانگی و به بیانی سرگردانی در اتخاذ تصمیم ها پیرامون مسئله آلودگی هوا و تعطیلی مدارس میان مسئولان اجرایی کشور وجود دارد که آنها را در تصمیم گیری قاطعانه ناتوان کرده است و همه این بلاتکلیفی ها به تهدیدی برای سلامت شهروندان به ویژه دانش آموزان بدل شده است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ما به این نوع زندگی عادت کردیم متاسفانه، کرامت انسانی در این کشور ، فقط در حد حرف است.
    به استانداری البرز زنگ زدم شکایت کردم از باز بودن مدارس در اون دو روز آلوده، ایشون جواب دادند ، چه ربطی داره باز بودن مدارس به الودگی هوا..متاسفم برای خودم و خانواده ام که نتونستیم از این کشور بریم..و باید بمونیم و اینهمه بی احترامی رو تحمل کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا