کلاس درسمتوسطه دوم

بهترین گرایش رشته مهندسی صنایع از نظر بازار کار

امروزه شرکت ها و سازمان ها برای موفقیت به دنبال افزایش کیفیت محصولات و خدمات در کنار بکارگیری نوآوری های مختلف، هستند. بنابراین حوزه مهندسی صنایع که به دنبال حذف و کاهش منابع تلف شده، از قبیل زمان، پول، مواد اولیه و انرژی می باشد، اهمیت زیادی پیدا کرده است.

مدرسه آنلاین- رشته مهندس صنایع راه های جلوگیری از هدر رفتن مواد، تجهیزات و ماشین آلات در فرآیند تولید را یافته و پیاده سازی می کند. این رشته در خصوص راه های استفاده موثر و کارا از نیروی کار، ماشین آلات، مواد، اطلاعات و انرژی برای تولید محصول یا ارائه خدمات به مدیران صنایع مشاوره می دهد. در این مطلب با رشته مهندسی صنایع آشنا می شویم.

مهندسی صنایع چیست؟

رشته مهندسی صنایع، طیف گسترده‌ای از دانش‌ها و مهارت‌ها است که لازمه طراحی و بهبود فرآیندها در صنعت، مدیریت افراد و سایر امور مربوط به صنایع گوناگون هستند. عدم وجود مهندسین صنایع در هر صنعتی، می‌تواند باعث افت راندمان کاری و تحمیل شدن هزینه‌های زیادی به آن شود.

اگر رشته‌های گوناگون مهندسی همچون مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، مواد، شیمی و غیره را همچون مصالح ساختمانی در نظر بگیریم که ساختمان صنعت کشور را می‌سازند، رشته مهندسی صنایع همچون ماده‌ای چسبناک است که این مصالح را به یکدیگر چسبانده و باعث می‌شود تا ساختمان صنعت بتواند با استحکام زیاد سرپا بایستد. در اصل مهندسی صنایع بین رشته‌های مختلف مهندسی ارتباط ایجاد می‌کند و درک و فهم متقابل آن‌ها از یکدیگر را میسر می‌سازد.

مهندسی صنایع مناسب چه کسانی است؟

این رشته برای افرادی مناسب است که به مباحثی همچون مدیریت، مالی و اقتصادی، کنترل تولید و موجودی‌ها، کنترل پروژه‌های بزرگ، برنامه‌ریزی و مدیریت واحدهای صنعتی (بزرگ و کوچک) علاقه‌مند هستند و در مجموع تمایل دارند در طراحی‌ها و بهینه‌سازی‌های ممکن در صنایع گوناگون دخیل باشند. این‌گونه بهینه‌سا‌زی‌ها توسط مهندسین صنایع در حوزه‌های گوناگونی مانند منابع انسانی، فرآیندهای کاری، کاهش ضایعات تولید، بهبود کیفیت تولید، بهبود زمان‌بندی‌ها، طراحی سیستم‌ها و بهبود کارکرد و اثربخشی آن‌‌ها صورت می‌گیرد.

ادامه تحصیل و بهترین دانشگاه ها در رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع در ایران در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری قابل ادامه دادن است. بهترین دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکتری رشته مهندسی صنایع، دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک)، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی هستند.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع 

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی صنایع عبارت هستند از:

– تئوری احتمال مهندسی
– آمار مهندسی
– تحقیق در عملیات 1
  تحقیق در عملیات 2
– مدیریت و کنترل پروژه
– طرح ریزی واحدهای صنعتی
– برنامه‌ریزی و کنترل تولید و موجودی‌ها
– برنامه‌ریزی تولید
– کنترل کیفیت آماری
  اقتصاد مهندسی
– اقتصاد خرد
– اقتصاد کلان
– اصول حسابداری و مدیریت مالی
– اصول مدیریت
– ارزیابی کار و زمان
  تحلیل سیستم‌ها
– تجزیه و تحلیل تصمیم گیری
  مهندسی فاکتورهای انسانی و HSE
– اصول بازاریابی
  اصول شبیه‌سازی

گرایش های مهندسی صنایع

می‌توانید در دانشگاه (مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد) گرایش‌های متفاوت مهندسی صنایع را انتخاب کنید؛ یا در محیط کار با تمرکز بر یک حوزه تخصصی، در آن گرایش تجربه و مهارت کسب کنید. هر کدام از این گرایش‌ها روی بخشی از دروس مهندسی صنایع تمرکز دارند و تعدادی از وظایف مرتبط با این رشته را دربرمی‌گیرند. از مهم‌ترین گرایش های مهندسی صنایع در دانشگاه و بازار کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی
– مدیریت تولید
– مهندسی کیفیت
– مدیریت عملیات
– مدیریت منابع انسانی و مالی
– مدیریت محصول

بهترین گرایش مهندسی صنایع از نظر بازار کار

با وجود گستردگی حوزه‌های کاری این رشته، نباید این نکته را فراموش کرد که در همه این گرایش‌ها به یک اندازه فرصت شغلی منتشر نمی‌شود. معمولا بیشتر درخواست‌ها متعلق به چند گرایش خاص است. با بررسی آگهی‌ها احتمالا متوجه خواهید شد که برای برخی از گرایش‌ها مانند مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی یا کارشناسان بهبود کیفیت بیشتر از گرایش‌های دیگر فرصت همکاری وجود دارد. 

اما به طور کلی عمده‌ترین مشاغل و صنایعی که یک فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنایع می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود، به صورت زیر تعریف شده است:

-مدیریت واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک از جمله کارخانجات، کارگاه‌ها، شرکت‌ها و…
-مدیریت و کنترل پروژه
-مدیریت و برنامه‌ریزی و کنترل موجودی‌ها
-مدیریت و کنترل کیفیت
-کارآفرینی و موارد بازاریابی، استراتژی، منابع انسانی، مالی و… استارتاپ‌ها
-تحلیل مالی و اقتصادی قبل از پروژه، حین پروژه، تولید و…
-طرح‌ریزی و مدیریت زمان‌بندی‌های واحدهای صنعتی
-تحلیل و مدل‌سازی سیستم‌ها و فرآیندها و بهبود آن‌ها
-تحلیلگری اقتصاد خرد و کلان
-مدیریت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی
-صنعت لجستیک و زنجیره تأمین
-آینده پژوهی اقتصادی، اجتماعی و…
مهندسی فاکتورهای انسانی و HSE
-مدیریت، برنامه‌ریزی و کنترل تولید
به‌طور کلی هر شغلی که نیازمند مهارت‌ها و دانش یک مهندس صنایع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا