کلاس درسمتوسطه دوم

بازار کار رشته نقاشی خوب است یا خیر؟

نقاشی از گذشته تا به امروز طرفداران زیادی داشته و دارد. نقاشی یک هنر ذاتی است و دانشجوی این رشته با گذراندن واحد های دانشگاهی بدون ذوق و و قریحه تنها یکسری اطلاعات به‌ دست‌ می‌آورد و بازدهی‌ نخواهد داشت‌. 

مدرسه آنلاین-  رشته نقاشی یکی از قدیمی ترین رشته های هنر است. این رشته علاوه بر آزمون کتبی در کنکور، آزمون عملی ضریب 4 نیز دارد. دانشجویان در این رین رشته با سبک های مختلف نقاشی، تاریخچه نقاشی، روانشناسی رنگ ها و غیره آشنا می شوند. در این مطلب قصد داریم درباره رشته نقاشی، بازار کار، دروس آن و… صحبت کنیم.

رشته نقاشی فضایی را ایجاد می‌کند که هر دانشجوی خلاق متناسب با توان، سلیقه، دانش و ذهنیت خویش، دنیای خاص آفرینندگی خود را در آن می‌یابد و در نتیجه می‌تواند آثاری را خلق کند که باعث تحول خود و در مرحله بعد جامعه‌اش گردد. این رشته‌ به‌ آموزش‌ سبک‌های‌ برجسته‌ نقاشی‌ معاصر ایران‌ و جهان‌ می‌پردازد و در کنار آن‌ دانشجویان‌ دروسی‌ مثل‌ طراحی‌، اطلاعات‌ و مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، تاریخ‌ هنر و تاریخ‌ عمومی‌ نقاشی‌ را می‌گذرانند.

توانایی‌های‌ لازم

دانشجوی‌ رشته‌ نقاشی‌ باید ویژگی‌های‌ جسمی‌ و روحی‌ خاصی‌ داشته‌ باشد تا بتواند در این‌ رشته‌ موفق‌ گردد و به‌ همین‌ دلیل‌ نیز آزمون‌ نقاشی‌ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ به‌ صورت‌ نیمه‌متمرکز برگزار می‌شود؛ یعنی‌ پیش‌ از ورود به‌ دانشگاه‌ استعداد و خلاقیت‌ داوطلب‌ در یک‌ آزمون‌ عملی‌ سنجیده‌ می‌شود تا بهترین‌ و توانمندترین‌ داوطلبان‌ وارد دانشگاه‌ گردند. از سوی‌ دیگر نقاش‌؛ یعنی‌ خلاق‌؛ یعنی‌ آفریننده؛ یعنی‌ کسی‌ که‌ از مرز بایدها و نبایدها می‌گذرد تا طرحی‌ نو دراندازد و به‌ همین‌ دلیل‌ نمی‌توان‌ به‌ او دستور داد که‌ چگونه‌ باش‌ و از چه‌ راهی‌ برو تا موفق‌ شوی‌. در واقع‌ یک‌ نقاش‌ نمی‌تواند در چهارچوبی‌ مشخص‌ و معین‌ محدود گردد. و بالاخره‌ باید گفت‌ که‌ هنر نقاشی‌ مثل‌ هر هنر دیگری‌ کار طاقت‌فرسا، هوش‌، نبوغ‌ و شعور فراوان‌ نیاز دارد.

بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته نقاشی

از بهترین دانشگاه های رشته هنر در ایران عباترت اند از: دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه هنر تبریز، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه هنر سوره، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه هنر سمنان، دانشگاه هنر دانشگاه الزهرا، دانشگاه تهران مرکز، دانشگاه علوم تحقیقات.

 ادامه تحصیل در رشته نقاشی 

خود رشته نقاشی در مقطع دکترا در ایران ارائه نمی شود، اما فارغ التحصیلان ارشد رشته نقاشی در دیگر رشته های دکترا که مجاز به انتخاب رشته هستند می توانند شرکت کنند. به عنوان مثال طبق دفترچه دکترا سال 1400، فارغ التحصیلان تمام رشته های هنر می توانند در زیر مجموعه های پژوهش هنر مانند پژوهش هنر، هنرهای اسلامی، تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، هنرهای تجسمی شرکت کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر بهتر است به سایت سازمان سنجش قسمت دکترای تخصصی مراجعه کنید.

دروس رشته هنر

دروس‌ پایه‌

مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌ ، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌(سطح‌ یک‌) ، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه، هندسه‌ مناظر و مرایا، کارگاه‌ چاپ‌های‌ دستی‌، کارگاه‌ حجم‌سازی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار هنرهای‌ تجسمی‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌ ، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌.

دروس‌ اصلی‌

کارگاه‌ طراحی‌ (سطح‌ دو) ، نقاشی‌ دیواری‌ ، کارگاه‌ نقاشی‌ دیواری‌ (سطح‌ یک‌)، کارگاه‌ نقاشی‌ (سطح‌ یک‌)، تاریخ‌ عمومی‌ نقاشی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار نقاشی‌.

دروس تخصصی

کارگاه طراحی (سطح سه) ، کارگاه نقاشی (سطح دو)، کارگاه نقاشی(سطح سه)، مرمت آثار نقاشی. طرح عملی جامع، طرح و رساله نهایی

بازار کار

یک‌ فارغ‌التحصیل‌ نقاشی‌ نباید انتظار داشته‌ باشد که‌ تنها مشغله‌ و منبع‌ درآمدش‌ نقاشی‌ کشیدن‌ باشد چرا که‌ حتی‌ نقاش‌های‌ موفق‌ و معروف‌ جهان‌ نیز تنها مشغله‌شان‌ کشیدن‌ نقاشی‌ نیست‌ بلکه‌ در کنار نقاشی‌، به‌ تدریس‌ نقاشی‌ نیز می‌پردازند. کاری‌ که‌ بسیار مثمر ثمر است،‌ چون‌ تدریس‌ و ارتباط‌ با دیگران‌، تأثیر به سزایی‌ در دید، ذهن‌ و اندیشه‌ یک‌ نقاش‌ می‌گذارد. در کشور ما نیز یک‌ نقاش‌ می‌تواند علاوه‌ بر نقاشی‌ به‌ تدریس‌ این‌ هنر در مراکز آموزش‌ عالی‌ یا آموزشگاه‌های‌ آزاد و به‌ فعالیت‌ در مطبوعات‌ و نشریات‌، صداوسیما، فرهنگسراها، سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، شهرداری‌ها بپردازد.

هم چنین فارغ التحیلان این رشته به عنوان طراح نقش پارچه و بسته‌بندی در صنایع، توانایی اشتغال دارند. امابه طور کلی اگر این رشته را انتخاب کردید، باید به یاد داشته باشید که درآمد رشته نقاشی را باید با کسب مهارت و انجام کارهای جدید افزایش دهید. از مشاغل رشته نقاشی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-برگزاری کارگاه‌های نقاشی
-تدریس در کلاس‌های نقاشی
-خلق آثار هنری در زیباسازی شهر
-تصویرسازی برای کتاب‌ها، مجلات، کسب و کارهای دیجیتال
-همکاری با شهرداری
-همکاری با مطبوعات و نشریات
-همکاری با موسسات فرهنگی هنری
-مرمت کار
-طراح و تولید کننده نقاشی ایرانی
-سرپرست کارگاه‌های نقاشی ایرانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا