کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته بازیگری

رشتۀ بازیگری یکی از رشته های جذاب و پرتقاضای گروه آزمایشی هنر است که پذیرش در آن به صورت نیمه متمرکز انجام می شود.

مدرسه آنلاین_هنر بازیگری به عنوان ارکان هنر نمایش می تواند در اعتلای فرهنگ و نشان دادن عظمت فرهنگی کشور نقش مؤثری ایفا کند. این رشته در دورۀ کارشناسی و ارشد گرایشی ندارد. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی درباره ی این رشته و شرایط کاری آن بپردازیم.

رشته بازیگری
بازیگری از رشته های پرطرفدار گروه آزمایشی هنر است که همه ساله بسیاری از دانش آموزان هنر به امید قبولی در آن و بازیگر شدن و درخشیدن بر سر آن با هم رقابت می کنند. هدف از ایجاد رشتۀ بازیگری تربیت متخصصان و هنرمندانی است که بتوانند از طریق استفاده از هنر خود در رسانه های مختلف اعم از تئاتر، تلویزیون و سینما در راه گسترش و اعتلای فرهنگ کشور قدم بردارند. گرچه بازیگرانی هم هستند که تحصیلات دانشگاهی ندارند اما دانشجویان در دانشگاه به صورت علمی و با تکنیک این حرفه را آموزش می بینند. داشتن مدرک دانشگاهی، استعداد و علاقه، تمرین مداوم سه ضلع مثلت موفقیت در این رشته است.

پذیرش در این رشته پس از قبولی در کنکور منوط به پذیرفته شدن در آزمون عملی است و مانند بسیاری دیگر از رشته های هنر به صورت نیمه متمرکز است. بنابراین علاقه مندان به بازیگری علاوه بر تسلط بر دروس خود باید قبلا تمرین های کافی کرده باشند تا بتوانند در آزمون عملی موفق شوند.

بازیگر باید این توانایی را داشته باشد که به قالب شخصیت ها و نقش های مختلف برود و بتواند زندگی واقعی را به نمایش در آورد. بازیگر با هنر خویش، تمامی احساسات واقعی را بازی می کند.

مهارت ارتباطی و شنیداری خوب، حافظۀ قوی، وقت شناسی، اعتماد به نفس بالا، فن بیان قوی، راحت صحبت کردن در جمع و جلوی دوربین، توانایی تحلیل و تفسیر نقش ها، توانایی کار گروهی برای همکاری با تیم، روحیه پذیرفتن انتقادات مثبت و منفی از سمت مخاطبان، ، تحمل سختی های کار و توان بدنی به دلیل کار در ساعات طولانی، هوش و خلاقیت، داشتن برخی مهارت ها چون رانندگی، بدنی نرم و ورزیده، صدایی کار شده و …لازمۀ حرفۀ بازیگری است.

دروس رشته بازیگری
دروس اصلی رشتۀ بازیگری عبارت است از: تاريخ‌ نمايش‌، جامعه شناسی، آشنايی با ادبيات‌ كهن‌ ايران‌ و جهان‌، آشنايی با هنرهای تجسمی، اصول‌ و مبانی ارتباطات‌، آشنايي‌ با هنر در تاريخ‌، آشنايی با ادبيات‌ معاصر ايران‌ و جهان‌، فرهنگ‌ عامه‌ و تمثيل‌شناسي‌، تاريخ‌ فلسفه‌، آشنايی با تعزيه‌، مبانی دكور و صحنه آرايی، مبانی نمايشنامه نويسی، مبانی بازيگری، مباني‌ نمايش‌ عروسكی، روش‌ تحقيق‌ و تدوين‌ پايان نامه‌، نمايش‌ در ايران‌.

دروس تخصصی بازیگری شامل: امكانات‌ صحنه‌، نمايش‌ ايمائی، تحليل‌ نمايشنامه‌، بدن‌، بيان‌، شيوه های نمايش‌ در ايران‌، ماسک و گريم‌، سبک ها و شيوه های اجرا، شخصيت شناسی، تربيت‌ حس‌، بازيگری، اجرای كارگاه های نمايش های ايرانی، بازيگری سينما، ديدن‌ و تحليل‌ نمايش‌، بازيگری راديو و تلويزيون‌ و پايان نامه‌ می شود.

دانشگاه هایی که رشتۀ بازیگری دارند
رشتۀ بازیگری در4 دانشگاه تهران، دانشگاه زابل، دانشگاه هنر، دانشگاه شهید باهنر-کرمان ارائه می شود. علاوه بر دانشگاه های دولتی روزانه، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد هم رشتۀ بازیگری ارائه می دهد. نیز دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی به صورت بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی دانشجوی بازیگری می پذیرد.

بازار کار و درآمد
بازیگری یک حرفۀ دارای بازار کار تضمین شده و عالی نیست. نبود دستمزد ثابت، حاکم بودن روابط در بسیاری از انتخاب ها، گاه نداشتن بیمه و … از مشکلات حرفۀ بازیگری است. بازار کار بازیگران بسته به توانایی آنها در بازیگری، شهرت، سابقۀ کاری، داشتن رابطه برای انتخاب شدن، ارتباط خوب با کارگردانان و … متغیر است. از این رو درآمد بازیگران، که در قرارداد فیلم ها و برنامه ها تعیین می شود، بسیار متفاوت است. همچنین گاهی یک بازیگر در یک دوره پرکار می شود و پیشنهادهای زیادی در سینما و تلویزیون و … دارد و گاه کسی به سراغش نمی آید و درآمدش کاهش می یابد. گاه پیش می آید بازیگرانی که بسیار هم خاک صحنه خورده اند به صورت فصلی کار دارند و در ماه های دیگر سال بیکار هستند. از این رو تعداد زیادی از بازیگران سعی می کنند شغل دوم داشته باشند.

بیشتر دانشجویانی که وارد این رشته می شوند، این امید را دارند که در فیلم ها بازی کنند و در تلویزیون نشانده داده شوند، اما به دلیل محدودیت هایی در نوع متن فیلمنامه ها، انتخاب بازیگران، هزینه ها و دیکر موارد این دانشجویان نمیتوانند به خوبی وارد بازار کار شوند و با چالش های بسیاری روبه رو هستند.

فارغ التحصیلان این رشته همچنین می توانند در آموزشگاه های آزاد و فرهنگسراها به تدریس بازیگری بپردازند و چون متقاضیان این حرفه زیاد هستند این کلاس ها همواره با استقبال مواجه می شود. بازیگرانی که خلاق باشند و قلم خوبی هم داشته باشند، می توانند نمایش نامه هایی به شکل تئاتر بنویسند و با همکاری فرهنگسرا ها آنها را به اجرا بگذارند و کسب درآمد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا