کلاس درسمتوسطه دوم

بازار کار در رشته هنر اسلامی

رشته هنر اسلامی از زیر مجموعه های کنکور هنر است که انتخاب آن برای داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور هنر امکان پذیر است.افراد تحصیل کرده در آن بر مبانی نظری و عملی هنر اسلامی مسلط می شوند.

مدرسه آنلاین- رشته هنر اسلامی از جمله زیر مجموعه های کنکور هنر در انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد و طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، پذیرش در رشته هنر اسلامی در دانشگاه های دولتی روزانه، شبانه، پیام نور و غیر انتفاعی انجام می گیرد.

برنامه درسي كارشناسي هنر اسلامي مبتني بر هنرهايي است كه ريشه در اعماق دين اسلام دارد. دوره كارشناسي هنر اسلامي به منظور احياء- توسعه- ترويج و تقويت هنرهاي اسلامي در جامعه ايران و تربيت كارشناساني آگاه و متخصص در يكي از زير مجموعه‌هاي هنر اسلامي يعني هنرهاي صناعي در پنج گرايش: شيشه، سفال،‌ هنر و صنايع چوب، نگارگري، هنر و صنايع فلز طراحي گرديده است. دانشجويان پس از گذرانيدن دروس پايه- اصلي و تخصصي مشترك با انتخاب يكي از گرايش‌ها واحدهاي تخصصي مربوطه را كه به آموزش نكات فني اختصاص يافته مي‌گذراند.

گرایش ها و زیرمجموعه های هنرهای اسلامی

رشته هنرهای های اسلامی دارای گرایش‌ها و زیرمجموعه‌های بسیار زیاد و متنوعی است. دانشجویان این رشته می‌توانند در یکی از گرایش‌ها یا زیرمجموعه‌های این رشته تحصیلات خود را ادامه دهند. برخی از گرایش‌ها و زیرمجموعه‌های رشته هنرهای اسلامی عبارتند از: هنر و معماری اسلامی، تاریخ هنر و معماری اسلامی، مطالعات اسلامی، معماری، شهرسازی و هنرهای اسلامی، هنرهای اسلامی- گرایش هنر و صنایع فلزی، هنرهای اسلامی- گرایش هنر و صنایع چوب، هنرهای اسلامی-گرایش نگارگری، هنرهای اسلامی-گرایش سفال و سرامیک، هنرهای اسلامی-گرایش شیشه، هنرهای اسلامی- گرایش مطالعات تاریخی و تطبیقی هنر.

رشته های مرتبط با هنرهای اسلامی

رشته هنرهای اسلامی با بسیاری از رشته‌ها مخصوصا رشته‌های هنری و علوم انسانی ارتباط مستقیم دارد. برخی از رشته‌های مرتبط با رشته هنرهای اسلامی عبارتند از: جامعه شناسی، مطالعات دینی، الهیات، سیاست و روابط بین الملل، هنرهای تجسمی، فلسفه، مطالعات اسلامی، مردم شناسی، باستان شناسی، تاریخ هنر، مطالعه رسانه و ارتباطات. رشته هنرهای اسلامی با بسیاری از این رشته‌ها واحد‌های درسی مشترک دارد.

بازار کار رشته هنر اسلامی

رشته هنرهای اسلامی دارای گرایش‌ها و تخصص‌های بسیار متنوعی است. معمولا افرادی که در حوزه هنرهای اسلامی مشغول به کار می‌شوند از درآمد نسبتا خوبی برخوردار هستند. این افراد اغلب دارای درآمد ثابت و مشخصی نیستند. میزان درآمد افرادی که در حوزه هنرهای اسلامی فعالیت می‌کنند به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از عوامل تعیین کننده میزان درآمد فعالان این حوزه، سطح تحصیلات آکادمیک است. آن دسته از افرادی که دارای مدارک تحصیلی بالاتری هستند، درآمد بیشتری دارند. یکی دیگر از عواملی که بر روی میزان درآمد و حقوق دریافتی تاثیر می‌گذارد، سابقه کاری است. افرادی که در رشته و گرایش خود سابقه کاری دارند، از حقوق و درآمد بیشتری برخوردار خواهند بود. فارغ التحصیلان رشته هنرهای اسلامی می‌توانند با توجه به گرایش تحصیلی خود در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار شوند. برای مثال فارغ التحصیلان رشته هنرهای اسلامی در گرایش سفال و سرامیک می‌توانند به عنوان یک هنرمند سرامیک یا سفالگر مشغول به کار شوند. همچنین فارغ التحصیلان رشته هنرهای اسلامی در گرایش نگارگری می‌توانند به عنوان یک نگارگر یا نقاش فعالیت کنند. فارغ التحصیلان در گرایش چوب نیز می‌توانند در حرفه هایی نظیر منبت کاری فعالیت کنند. میانگین درآمد فارغ التحصیلان این رشته تا حدود زیادی بستگی به گرایش تحصیلی آن‌ها دارد.

کشورهای متقاضی کار برای این رشته

رشته هنرهای اسلامی دارای گرایش‌ها و تخصص‌های متنوعی است. فارغ‌التحصیلان این رشته با توجه به گرایش تحصیلی خود در حوزه‌های مختلفی مشغول به کار می‌شوند برای مثال افرادی که در رشته هنرهای اسلامی- گرایش هنر و صنایع چوب تحصیل کرده‌اند می‌توانند هنرمند منبت کار شوند. برخی از مشاغل مرتبط با رشته هنرهای اسلامی عبارتند از: ملیله کاری، قلم زنی، میناکاری، منبت کاری، نگارگری یا نقاشی، معرق چوب، خاتم کاری، سفالگری، مجسمه سازی و … . همچنین افرادی که در رشته هنرهای اسلامی و یا یکی از رشته‌های مرتبط با آن مدرک دکتری دارند می‌توانند استادیار یا استاد دانشگاه شوند و دروس مرتبط با رشته تحصیلی خود را در دانشگاه‌ها تدریس کنند. در سراسر جهان موقعیت های شغلی بسیار متنوعی برای فارغ‌التحصیلان رشته هنرهای اسلامی وجود دارد. برای مثال بسیاری از کشورهای عربی به دنبال جذب استاد در رشته هنرهای اسلامی هستند. کشورهایی مانند امارات، قطر، عربستان و … قصد دارند اساتیدی را برای تدریس دروس رشته‌های اسلامی و دینی در دانشگاه‌های خود استخدام کنند. اکثر کشورهای عربی و برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی با کمبود استاد و پژوهشگر در رشته هنرهای اسلامی مواجه هستند. کشورهایی مانند ترکیه، چین، مالزی نیز به دنبال جذب استاد برای تدریس دروس دینی و اسلامی هستند. فارغ التحصیلان رشته هنرهای اسلامی می‌توانند با مراجعه به سایت های کاریابی بین‌المللی یا موسسه‌های مهاجرتی معتبر از موقعیت های شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود مطلع شوند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا