کلاس درسمتوسطه دوم

مهندسی مواد رشته ای پرکاربرد

رشته مهندسی مواد از رشته های گروه ریاضی فیزیک است که علاقه مندان پس از قبولی در کنکور آن را به عنوان رشتۀ دانشگاهی خود انتخاب می کنند. این رشته ظرفیت خوبی در دانشگاه های کشور دارد و از آن جهت که کمتر شناخته شده، امکان قبولی در آن بیشتر است.

مدرسه آنلاین– رشته مهندسی مواد یکی از رشته‌های زیرگروه ریاضی فیزیک است که در زمینۀ تولید فراورده های گوناگون خدمات ارائه می دهد. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی دربارۀ این رشته و شرایط کاری آن بپردازد.

مهندسی مواد

رشته مهندسی مواد و متالورژی یکی از رشته های کاربردی در جهان امروز است و با مواد گوناگون سروکار دارد. منظور از مواد انواع مواد معدنی و غیر معدنی است که در اطراف خود می بینیم نظیر فلزات، سرامیک ها، مواد الکترونیکی، پلیمرها، نیمه هادی ها، مواد فوتونیک، و بیوماتریال ها و … است. این رشته رابطۀ بین مواد، خواص و ساختارشان را مورد بررسی قرار می‌دهد. مهندسین مواد در تلاش هستند تا موادی با خواص بهتر تولید کنند. این مواد برای بهبود ابزار متفاوت مانند چیپ‌های کامپیوتری، تلویزیون، کفش و خلاصه هر آنچه در زندگی روزمره می‌بینیم مورد استفاده است. رشته مهندسی مواد یکی از پرکاربردترین رشته‌ها در دنیای امروز است و در بسیاری از کشورها خواهان دارد.

مهندسی مواد برای علاقه مندان به فیزیک، شیمی، ریاضی، کارهای آزمایشگاهی و محاسباتی مناسب است. مهندسین مواد باید آمادۀ کار کردن در شرایط سخت را داشته باشند. علاقه مندان به ساخت و توسعه مواد جدید، کشف خواص جدید و به دنبال آن گسترش جهان پیرامون می توانند این رشته را انتخاب کنند و از آن لذت ببرند. این رشته در مقطع کارشناسی دارای 3 گرایش متالورژی استخراجی، متالورژی صنعتی و سرامیک است.

مهندس مواد به پیشرفت تکنولوژی و صنعت کمک می کند. از موارد کاربرد مهندسی مواد ایجاد تجهیزات ورزشی سبک‌تر و پلیمر های خاص و تولید سرامیک و ایمپلنت های دندانپزشکی است.

واحدهای درسی

مهندسی مواد در دروۀ کارشناسی گذشته از دروس عمومی دروس پایه، اصلی و تخصصی هم دارند که در زیر به این واحدها اشاره می شود.

دروس پایه

ریاضی 1 و 2، فیزیک 1 و2، آزمایشگاه فیزیک 1 و 2، معادلات دیفرانسیل، مبانی کامپیوتر، محاسبات عددی، شیمی عمومی و آزمایشگاه، ریاضی مهندسی.

دروس اصلی

مبانی مهندسی برق و آزمایشگاه، استاتیک، مقاومت مصالح، کریستالوگرافی و آزمایشگاه، پدیده های انتقال، شیمی فیزیک مواد، خواص فیزیکی 1و2، آز متالوگرافی، آز خواص مکانیکی 1، ترمودینامیک 1، کارگاه عمومی، نقشه کشی صنعتی، پروژه، کارآموزی.

دروس تخصصی

انتقال مطالب، ریخته گری 1 و آزمایشگاه، انجکاد فلزات، شکل دادن فلزات 1، خواص مکانیکی 2، متالورژی جوشکاری و آزمایشگاه، متالورژی پودر، روش های نوین آنالیز، خوردگی، عملیات حرارتی و آزمایشگاه، استخراج فلزات 1 و 2، آزمایشگاه انجماد فلزات.

درآمد و آیندۀ شغلی

رشته مهندسی مواد از رشته های پردآمد زیرگروه ریاضی فیزیک است. این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در مشاغل مختلف مشغول به کار شوند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در یکی از مراکز: صنایع نفت و پالایش، صنایع آهنی، صنایع تولید قطعات فلزی، صنایع ریخته گری، صنایع متالورژی پودر، صنایع دفاع، صنایع فولادسازی، صنایع هواپیما سازی، صنایع، خودروسازی، صنایع تراکتورسازی، کشتی سازی، هواپیماسازی، صنایع شیشه و سرامیک، صنایع تولید کامپوزیت، صنایع نانو مواد، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و … فعالیت داشته باشند.

درآمد مهندس مواد که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف کار می کند با توجه به سابقه و محل کار و سایر شرایط متفاوت است. افرادی کارآفرین در این رشته با توجه به میزان فعالیت، تخصص و تلاش خود درآمدهای متفاوتی دارند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا