افزایش بیش از 80 درصدی شهریه در مدارس غیردولتی
همزمان با فرا رسیدن ایام ثبت نام و پیش ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی برای سال آینده، بررسی ها نشان می دهد که شهریه مدارس غیردولتی نسبت به سال گذشته به شدت افزایش یافته است.
مدرسه آنلاین- در شرایطی که مسئولین دولتی ساز و کار دقیق و مشخصی برای افزایش شهریه ها در مدارس غیر دولتی تنظیم نکرده اند، حالا بررسی ها نشان می دهد که خانواده ها با افزایش قابل توجه شهریه ها برای ثبت نام فرزندانشان در سال تحصیلی آتی رو به رو هستند.
همچنین در شرایطی که بحران کرونا به تشدید نگرانی والدین در رابطه با محیطی که فرزندشان در آن تحصیل خواهد کرد، دامن زده است، این موضوع نیز به افزایش شدید شهریه ها توسط مدارس غیردولتی کمک کرده است.
در همین رابطه روزنامه ایران گزارش قابل توجهی منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است: در یک مدرسه در تهران در منطقه قیطریه شهریه ۱۸ میلیون تومانی سال گذشته را امسال به ۳۳ میلیون تومان در مقطع دوم ابتدایی رساندهاند و حالا اولیای سرگردان این افزایش غیرمنطقی منتظر تجدیدنظر کادر مدرسه هستند؛ افزایش قیمتی که با یک محاسبه ساده می توان متوجه شد بیش از 70 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
همچنین در این گزارش آمده است: اغلب خانوادههایی که فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبتنام میکنند قشری هستند که تحصیل و پرورش فرزند برای آنها مهم است و بسیاری از آنها بهدلیل جمعیت بالای دانشآموزان در کلاسهای مدارس دولتی و هیأت امنایی فرزندانشان را در مدارس غیردولتی ثبتنام میکنند و با رشد مدارس غیردولتی دیگر فقط افراد مرفه جامعه نیستند که جذب این مدارس میشوند بلکه حالا خانوادههایی هستند که میخواهند از بسیاری ضروریات سبد خانوار خود بزنند تا فرزندشان آینده تأمین شدهتری داشته باشد.
این در حالی است که چند سالی است دیگر سقف شهریه مدارس غیردولتی اعلام نمیشود و طبق یک الگویی که خیلی هم معیارهایش واضح نیست مدارس مجاز به افزایش درصد شهریه در هر سال هستند و این روزها خانوادههای سرگردان دنبال مرجعی برای فهمیدن معیار دقیق این افزایشها هستند. احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با «ایران» درباره برخورد با مدارسی که شهریه را خارج از الگوی آموزش و پرورش افزایش میدهند، میگوید: ما بازدید و جلسات زیادی در این زمینه داشتهایم.این موضوع که شما به آن اشاره کردید احتمال دارد که در تهران باشد، زیرا در استانهای دیگر ما اینطور نیست. ما با مدارس به این توافق رسیدیم که ما هم نگاهی به سقفی که مورد نظر مدارس هست داشته باشیم که البته باز هم متناسب با برنامهها و امکانات آن مدرسه خواهد بود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی هم از سوی مدارس به ما قول داده شده نسبت به انتظاری که از آنها داریم متعهد باشند. آنها باید تعهد کنند عددی که در نهایت بهعنوان شهریه مدرسه تعیین میشود ملاک قرار بگیرد. شهریهای که اعلام میشود با شهریهای که پرداخت میشود یکی باشد.
محمودزاده اضافه کرد: ضمناً طبق قانون جدیدی که برای مجلس بردیم و امسال هم انجام خواهد شد این است که مبلغ اضافه ثبتنامیها و هم اضافه پرداختیها از مدرسه گرفته خواهد شد و به حسابی که مد نظر است یا خزانه دولت ریخته میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره زمان دقیق اعلام شهریه مدارس غیردولتی اظهار داشت: ما تقریباً اوایل فروردین ماه امسال الگوی شهریه را به مدارس اعلام کردیم و مدارس بر اساس آن الگو، میزان شهریه را به شورای نظارت منطقه، استان و در نهایت کشور اعلام میکنند و در نهایت تعیین تکلیف میشود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استقبال خیلی خوبی از مدارس غیردولتی انجام میپذیرد، بعضاً پیش ثبتنام اتفاق میافتد. از اینرو پیش ثبتنام باید متناسب با شهریه سال گذشته بهصورت علیالحساب انجام پذیرد تا شورای نظارت منطقه، استان و کشور این شهریه را تعیین کنند و ثبتنام را بر اساس آن انجام دهند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: شهریهای که مدنظر ماست طبق برنامه درسی است و مابقی آن توافقی میان مدارس و خانواده است. برخی مدارس یکسری فوقبرنامهها دارند. ما شهریه را برای ساعات آموزشی و فوقبرنامههای درسی اعلام میکنیم.
وی با تأکید بر اینکه مدارس مرز میان شهریه ثابت و فوقبرنامه را برای خانوادهها روشن کنند، بیان میکند: اولاً از مدارس خواهش میکنیم که بحث شهریه ثابت و فوقبرنامه درسی را از هم تفکیک کنند. ثانیاً این موارد را حتماً به خانوادهها اطلاعرسانی کنند، اینگونه نشود که خانوادهای وقتی شهریه را پرداخت کرد احساس کند این شهریه بهعنوان کل شهریه ثابت و فوقبرنامه است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در توضیح الگوی شهریه مدارس برای سالجاری میگوید: ما کف و سقف شهریه را برای مدارس اعلام میکنیم تا آنها در جریان جزئیات باشند. الگوی شهریه یک معیار بوده و عددی نیست، بدین صورت که ما به مدارس اجازه دادیم بر اساس تعداد نیروی انسانی و مقدار و فضای آموزشی که در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد اقدام کنند. در کنار این، امسال اجازه دادیم افزایش شهریه برای بخشی از سند تحول بنیادین، از جمله رویکردهای تربیتی و آموزشی اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: به تعبیر دیگر ما اجازه دادیم که ۳۵ درصد از ۱۰۰ امتیاز شهریه به اجرایی کردن سند تحول بنیادین در مدارس و انجام رویکردهای آموزشی و تربیتی اختصاص یابد. یعنی نگاه ما به مدارس جدید متناسب با رویکردهای پرورشی و تربیتی است. اینکه آیا شاخصهای مورد نظر ما از نظر تربیتی در مدارس انجام میپذیرد یا نه؟ پس فقط به موضوعات قبولی کنکور بسنده نخواهیم کرد. شاخصها میتواند این باشد که آیا مدارس ما در مسابقات فرهنگی، هنری، قرآنی و جشنوارهها حضور دارند یا نه؟ که متناسب با آن شهریهها بسته خواهد شد.
محمودزاده گفت: عدد شهریه اینگونه نیست که برای همه مدارس یکی باشد، زیرا مدرسه غیردولتی که در شهرستان فعالیت دارد با مدرسهای که در تهران با امکانات بیشتری به دانشآموزان خدمات میدهد شهریه متفاوتی دارند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: ما امسال نمیخواهیم درصد اعلام کنیم، زیرا میخواهیم متناسب با عملکردها، افزایش شهریه داشته باشیم. ممکن است یک مدرسه به علت عملکردهایی که داشته اصلاً افزایش شهریه نداشته باشد، اما به یک مدرسه دیگر به خاطر امکانات، تجهیزات و… اجازه افزایش شهریه تا درصد بالا را هم بدهیم.
به نظر میرسد در واقع مدارس غیردولتی دارند طبق دستورالعملها رفتار میکنند و اجازه افزایش شهریه به آنها داده شده است و حالا باید دید با این میزان افزایش شهریهها آیا مدارس غیردولتی با ریزش مخاطب رو به رو میشوند یا خانوادهها با وجود عدم رضایتی که پای آموزش و پرورش نوشته میشود از سبد خانوار میزنند تا فرزندانشان در محیطی با امکانات بیشتر درس بخوانند. این در حالی است که همچنان تراکم جمعیت در مدارس دولتی و افت کیفیت آموزشی و کمبود معلم در مدارس دولتی بر جای خود باقی است.
چرا اصلا باید مدارس غیر دولتی وجود داشته باشند. که خانواده ها مجبور بشن بخاطر کیفیت پایین و شلوغی زیاد مدارس دولتی، بچه رو در غیر دولتی ثبت نام کنن. خدا ازتون نگذره با این خونی که از مردم میمکید. من که دخترم کنکوری هست سال دیگه، چاره ای جز غیر دولتی ندارم، چه وضع اسفناکیه برای مردم درست کردید؟
ايجاد مدارس دولتي و غير دولتي نشان از سيستم شديد و بيمار سرمايه داري در کشور است. بايد اين غده سرطاني را از ريشه خشکاند و همه مدارس به شکل دولتي و در سطح متوسط به بالا باشند