خبر ویژه

اعتراف یک کارشناس به اجرایی شدن سند 2030 در مدارس

سند 2030 و اجرایی شدن و یا نشدن آن در مدارس کشور از جمله موضوعات پرچالش و بحث برانگیزی است که همواره میان کارشناسان مطرح بوده و نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

مدرسه آنلاین- به تازگی یکی از کارشناسان تعلیم و تربیت در این باره نظراتی را بر زبان رانده که قابل تأمل است.

ماشاءالله عالی حسینی کارشناس تعلیم و تربیت و دبیر کانون تربیت اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تعریف امور تربیتی، اظهار کرد: تعریف مفهوم امور تربیتی در تعریف و ماهیت اصطلاح «تربیت» قابل جستجو است؛ دانشمندان علم تربیت، تربیت را به معنای زمینه‌سازی رشد و شکوفایی استعدادهای مختلف نهفته فطری و درونی انسان تعریف کرده‌اند.

وی افزود: بنابراین «امور تربیتی» که موضوع آن رفتارهای مادی و معنوی متربیان است در همین راستا معنا می‌شود یعنی انجام کارها و یا برنامه‌ریزی و طراحی اموری که استعدادهای روحی ذوقی و هنری انسان‌ها  و تربیت شوندگان به کمال مطلق سوق دهد و شکوفا سازد.

* تربیت نسبت به تعلیم و آموزش، پدیده‌ای فراگیر و عمومی‌تر است

این کارشناس تعلیم و تربیت درباره گلایه‌‌ها نسبت به خلأ مسائل پرورشی در مدارس، اظهار کرد: گلایه‌مندی می‌تواند از این لحاظ باشد که این واقعیت با شرحی که داده شد تا حدی از سوی متصدیان امر که در قالب دولت‌های مختلف بر سر کار آمدند به دلایلی مغفول مانده و با بی اعتنایی از آن گذر کرده و به دشمن با القا سند 2030 غرب، فرصت حضور و نفوذ داده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که «وزن پرورش نسبت به آموزش چقدر است؟»، گفت: برپایه معارف قرآن، سنت نبوی و با توجه به آنچه که پیش‌تر ذکر شد، تربیت نسبت به تعلیم و آموزش، پدیده‌ای فراگیر و عمومی‌تر است که علاوه بر پوشش تحولات آموزشی، تحولات روحی و ذوقی و هنری منجر می‌شود.

عالی حسینی ادامه داد: آموزش، جزئی از پرورش و جهت یافته و هدایت‌پذیر از آن است؛ و وزن و جایگاهی اینچنین با تربیت دارد یعنی آموزش زیر مجموعه فعالیت‌های تربیتی است و اینگونه، لاینفک از هم هستند؛ آیه شریفه «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ»، بهترین شاهد ادعاست.

* دوره کرونا فرصتی ایجاد کرد تا اولیای دانش‌آموزان باور کنند نقش اصلی در پرورش فرزندان خود دارند

عالی حسینی در خصوص ارزیابی‌اش از وضعیت پرورشی مدارس، گفت: بستگی به زاویه نگرش به مدارس دارد؛ اگر مدارس در فعلیت کنونی به جهت مدیریتی و فکر تصدی‌گری آن بنگریم، وضعیت رضایت بخشی ندارند. اما از نگاه قابلیت بالقوه استعدادها توجه کنیم، مرتبه بسیار والایی مشاهده می‌شود که امیدواریم با اصلاح مدیریت و برنامه‌ها به ظهور مطلوب این قوه‌ها برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «در این دوره کرونا، وضعیت پرورشی در مدارس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، افزود: دوره کرونا، فرصتی ایجاد کرد که اولیای دانش‌آموزان عملا باور کنند وظیفه خانواده و محیط خانه همچون مدرسه است و نقش اصلی در پرورش فرزندان خود دارند و این دو از هم جدا نیستند بلکه این دو محیط و فضایی مکمل و مستمر برای تربیت و شکوفایی استعدادهای فرزندان خویش هستند و اینکه باید مدارس و خانواده‌ها همواره و در راستای هم پیوندی ناگسستنی در سازندگی متربیان داشته باشند. بنابراین، هماهنگی و همفکری بین مدرسه و خانواده، ضرورتی اجتناب ناپذیر در تربیت است.

وی تصریح کرد: همچنین این وضعیت نشان داد که برای پیوند و مشارکت خانه و مدرسه، امکانات پیشرفته علمی تاثیر گذار مختلفی وجود دارد که غفلت از آن موجب ضعف و عقب ماندگی می شود.

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. باید برای بالا بردن نقش پرورش از افراد توانمندی مثل آخوندهای مجرد حوزه و از همه مهمتر طوسی معلم قرآن استفاده شود

  2. ديگه کار به جاي رسيده که بخش فابل توجهي از والدين بچه هايشان را در مدرسه اي ثبت نام مي کنند که خواسته يا ناخواسته 2030 را اجرا کنند.بيشتر مدارسي که شهريه زياد ميگيرند 2030 را هم ايضا.

    1. متن مقاله بسیار مزخرف بود. بیشتر شهروندان از سند 2030 اطلاع ندارند. اگر مطالعه کنند حتما آن را می پذیزند. برنامه آموزشی کشور مانند طالبان تهیه شده است

  3. سند 2030 یونسکو یک سند متقن و مترقی برای توسعه علم ودانش در کشورهاست و تمام آیتم های آن بر اساس تحقیقات میدانی تدوین شده است لطفا تعصب کورکورانه نداشته باشید

  4. این چه کارشناسیه که توصیه نامه 2030 را نخونده اظهار نظر میکنه ؟!! چون نمی دونه این سند نیست توصیه نامه است !!! ضمنا در کل این توصیه نامه چندین صفحه ای شاید فقط نیم صفحه اشاره به اگاهی بخشی جنسی انهم در سطح ضروری ان دارد بقیه توصیه نامه درباره روشهای اموزش است

  5. نگاهی به پشت سرتون بیندازید دهه ۵۰ و ۶۰ را همواره بخاطر بیارید اگه هم خاطر ندارید لطفا تحقیق کنید ببینید بچه های دهه ۵۰ و۶۰ طبق کدام سند اموزش دیدند که به درجات بالای علمی وادبی رسیدند؟ این مزخرفات چیه که به خورد جامعه می دهید؟ کدام ادم بی شعوری سند ۲۰۳۰ را مطرح کرد ؟ عجب گاوهایی در ایران پیدا میشه که خدا لعنتشون کنه با این تفکر غلطشون من خودم معلم ا ین جامعه هستم اگر هربی شعوری قصد داشته باشه سند ۲۰۳۰ را در مدارس ایران اجرا کنه چنان پس گردنی بزنمش که نفهمه از کجا براش اومده . من این سند را حکم محارب با خدا می دانم. این سند هدفش تربیت اشرار و اراذل و اوباش در جامعه است وسلام.

  6. مسئولین می گویند ۷۷ درصد والدین نسبت به بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی رضایت دارند بابا غلط می کنید کی از مردم نظرسنجی کردید؟ ما که اصلا راضی نیستیم چرا دروغ میگید در بعد بچه ها ی امروزی علاقه ای به درس های کهنه وقدیمی اصلا ندارند که فقط باعث پرکردن حافظشون هست و هیچ سودی ندارد بچه ها با علم روز جلو می روند که متاسفانه آموزش پرورش ایران به روز نیست و هنوز علوم ۶۰ سال پیش به خورد بچه ها میدن .لطفا فکری به حال اینده دانش اموزان بکنید نسل امروز دیگر حوصله حفظ کردن اقدامات شاه عباس و این که a+2a برابر با چند هست را ندارند و یا نمیدونم علت جنگ جهانی دوم چه بود؟ بابا این ها فقط وقت بچه هامون تلف می کنن اخه به ماچه که فتحعلی شاه و نادر شاه چه غلطی کردند. کاش نظام آموزشی ایران کلا تغییر می کرد. بچه اصلا ریاضی بلد نیس استعداد ریاضی نداره چرا معلم باید ان بچه را توبیخ کنه و یابخاطر ۱ نمره اورا مردود کنه و یک سال عقب بیفته که چی بشه ولی همین بچه در کارفنی چنان مهارت داره که از خود معلم بیشتر بلده ایا انصاف که یک بچه در یه درس بخواد بیفته لعنت به این آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا