کلاس درسمتوسطه دوم

از رشته آموزش ابتدایی چه می دانید؟

یکی از رشته های پرطرفدار در گروه علوم انسانی، رشته آموزش ابتدایی است که بخش عمده ای از دروس آن در زمینه های آموزشی هستند.

مدرسه آنلاین- رشته های معلمی از جمله آموزش ابتدایی اغلب به خاطر مزایایی که دارند، مورد توجه عموم قرار می گیرند. بر این اساس بسیاری از داوطلبان گروه علوم انسانی که در کنکور سراسری شرکت می کنند، مایل هستند در دانشگاه رشته آموزش ابتدایی را به طور تخصصی یاد بگیرند.

هدف اصلی این رشته آموزش مربیان و معلمان در روش های تدریس، آموزش و همچنین ادامه دادن کار در مراکز آموزشی، تربیت معلم و سایر مراکز آموزشی است.

شرایط تحصیل در رشته آموزش ابتدایی

طبق اعلام سازمان سنجش، هم اکنون رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه های دولتی (فرهنگیان)، آزاد، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و پیام نور برای تحصیل علاقه مندان ارائه می شود.

ثبت نام دانشگاه های نامبرده عموما 2 دو نوبت در سال، در ترم های مهر و بهمن صورت گرفته و داوطلبان باید با شرایط و ضوابط لازم برای پذیرش هر یک از دانشگاه ها آشنایی داشته باشند.

-ثبت داوطلبان دانشگاه آزاد از طریق سامانه رسمی این دانشگاه انجام می شود.

-تفاوت تحصیل این رشته در دانشگاه های فرهنگیان با سایر دانشگاه ها این است که سازمان آموزش و پرورش، هیچ مسئولیتی را در مقابل استخدام فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها نمی پذیرد.

-فارغ التحصیلان دانشگاه های فرهنگیان معمولا پس از فارغ التحصیلی به صورت آزمایشی شروع به تدریس نموده و در نهایت بسته به نیاز آموزش و پرورش به صورت رسمی استخدام می شوند.

ادامه تحصیل در رشته آموزش ابتدایی

رشته آموزش ابتدایی یکی از گرایش‌ های رشته علوم تربیتی بوده و عموم افراد علاقه مند به تحصیل در آن، باید با مباحث یادگیری عاطفی و اجتماعی آشنا باشند.

هم اکنون رشته آموزش ابتدایی در مقاطع کاردانی تا دکترا، در دانشگاه های مختلف ارائه شده و متقاضیان ادامه تحصیل در آن امکان تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری را در مراکز مختلف دانشگاهی دارند.

داوطلبان این رشته می توانند در مقاطع تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل داده و به درجه استاد دانشگاهی نائل شوند. این رشته

در دو مقطع کاردانی و کارشناسی با نام آموزش ابتدایی و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان گرایشی از مجموعه علوم تربیتی ارائه می شود.

مزایای رشته آموزش ابتدایی

برخی مزایای رشته آموزش ابتدایی به شرح زیر می باشند:

-امکان استخدام شدن پس از فارغ التحصیلی در این رشته ها بالا می باشد.
-مبلغی به عنوان حقوق به دانشجویان در حال تحصیل این رشته ها پرداخت می شود.
-دفترچه بیمه خدمات درمانی به رشته های آموزش دانشگاه های تربیت معلم و دانشجویان رشته ابتدایی اختصاص داده می شود.
-معافیت از خدمت سربازی برای دانشجویان پسر که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده اند
-مدت تحصیل دانشجویان فرهنگیان جز سابقه کاری آنان محسوب می شود.

دروس دوره دانشگاه

رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه دارای دروس پایه و تخصصی می باشد.

دروس پایه:

روانشناسی عمومی، بهداشت و محیط زیست، روانشناسی تربیتی، آشنایی با قانون اساسی ، صرف و نحو کاربردی، تمرین معلمی، ترجمه از عربی به فارسی و بالعکس، طراحی و تولید مواد آموزشی، آئین زندگی، روانشناسی کودکان استثنایی، مقدمات روش های مطالعه و پژوهش، آموزش قرآن، کلیات روش ها و فنون تدریس

دروس تخصصی:

روش تدریس و بررسی کتب عربی دوره راهنمایی، خوشنویسی، کاردستی، روش تدریس فارسی دوره ابتدایی، ورزش و بازی های دبستانی، تفسیر مقدماتی، فلسفه، تاریخ اسلام، کلیات عرفان، روش تدریس قرآن دوره ابتدایی، روش تدریس بازی در دوره ابتدایی، بررسی کتب اجتماعی دوره ابتدایی، روش تدریس و بررسی کتب هنر دوره ابتدایی

بازار کار رشته آموزش ابتدایی

فارغ التحصیل شدن در رشته آموزش ابتدایی به معنی این است که فرد توانایی تدریس دروس مقاطع ابتدایی را دارد؛ پس به عنوان معلم می‌ تواند در مدارس دولتی یا خصوصی شروع به تدریس کند. به علاوه با توانایی ها و مهارتی که فرد تحصیل کرده در رشته آموزش ابتدایی کسب کرده است، می‌ تواند آموزش خصوصی را برای دانش آموزانی که مایل به داشتن معلم خصوصی هستند نیز بر عهده بگیرد.

افرادی که تحت عنوان معلم در مدارس چندین سال مشغول به تحصیل هستند، پس از کسب سابقه و تجربه کافی می‌ توانند ارتقاء شغلی داشته باشند و سمت ناظر، معاون یا مدیر مدرسه را دریافت کنند.

اگر فردی با اتکا بر توانایی های خود بتواند در مدارس های خصوصی سابقه تدریس پیدا کند، پس از چند سال می تواند درخواست خود را جهت استخدام شدن به صورت رسمی به سازمان آموزش و پرورش ارسال نماید.

افرادی که بتوانند رشته آموزش ابتدایی را با موفقیت پشت سر بگذارند می‌توانند در آینده به داشتن شغل های زیر امیدوار باشند:

-مربی مهد کودک
-مربی آمادگی
-معلم دوره متوسطه اول یا راهنمایی قدیم
-معلم مدارس فنی و حرفه ای
-معلم مدارس بزرگسالان

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا