خبر ویژه

از دانش آموزان اصرار، از مسئولان انکار/ باید امتحانات حضوری برگزار شود!

در شرایطی که تعداد زیادی از دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان درخواست دارند امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم در شرایط کرونایی به صورت حضوری برگزار نشود، مسؤولان آموزش و پرورش عنوان کردند حتی اگر این امتحانات را به زمان دیگری موکول کنند اما حضوری برگزار می‌شود.

مدرسه آنلاین– اردیبهشت هم کم‌کم به نیمه نزدیک شده است و این موضوع به این معناست که به زودی سال تحصیلی جاری به روزهای امتحانات پایان سال می‌رسد؛ امتحانات پایان سال دانش‌آموزان در شرایطی قرار است برگزار شود که هنوز موج چهارم کرونا در حال درنوردیدن جامعه است.

این روزها آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این ویروس، دوباره سیر صعودی گرفته است و حتی در مناطقی که رنگ کرونایی کمرنگ می‌شود باز امکان تغییر رنگ و بازگشت به شرایط حاد، به فاصله کمی وجود دارد؛ انگار کرونا با رنگ‌هایش در حال بازیست. یک روز آبی، یک روز زرد، یک روز نارنجی و یک روز قرمز. گاهی هم سیاه سیاه می‌شود.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده از اول تا هشتم اردیبهشت ۱۴۰۰، درصد استفاده از ماسک در اماکن عمومی در این بازه زمانی به طور متوسط در کشور به میزان ۶۲.۴۵ درصد گزارش شده است و میزان رعایت فاصله‌گذاری در اماکن عمومی نیز به طور متوسط در کشور ۶۱.۰۹ درصد بوده است».

به عبارت دیگر 38 درصد مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند و حدود 39 درصد نیز فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و این موضوع حاکی از این است که همچنان خطر وجود دارد؛ حالا در  چنین شرایطی که آموزش و پرورش قصد دارد که امتحانات دانش‌آموزان را در برخی پایه‌ها به صورت حضوری برگزار کند.

استدلال آموزش و پرورش این است که چون امتحانات پایه نهم و پایه دوازدهم در زندگی دانش‌آموزان سرنوشت‌ساز هستند پس باید این امتحانات به شکل حضوری برگزار شود تا عدالت ایجاد شود. ساینا یکی از دانش‌آموزان پایه نهم در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «از ابتدای سال تاکنون، کلاس‌های درس ما به صورت مجازی برگزار شده است، حالا چرا باید امتحانات حضوری باشد؟ اگر واقعا همانطور که ادعا می‌کنند، آموزش می‌تواند در فضای مجازی موفق باشد پس امتحان مجازی هم می‌تواند. اصلا به جای اینکه آنقدر ما را اذیت کنند، شرایطی را فراهم کنند که بتوانند امتحانات را به صورت عادلانه در فضای مجازی برگزار کنند».

مهرانه، دانش‌آموز پایه دوازدهم نیز اظهار کرد: «آموزش و پرورش مدام در حال تبلیغات «شاد» است که نرم‌افزار خوبی ایجاد کرده است اما وقتی که باید از آن استفاده کند، انگار ناکارآمد است. الان موقعی است که آموزش و پرورش باید ثابت کند که نرم‌افزار «شاد»، مشکلات را در شرایط کرونا حل کرده است. چرا در نرم افزار شاد، امکان برگزاری مجازی امتحانات عادلانه فراهم نمی‌شود. اگر آموزش و پرورش نتواند از پس امتحانات مجازی در شاد بر آید، نمی‌تواند ادعا کند که شبکه شاد، وسیله آموزشی خوبی است».

محمدرضا دانش‌آموز پایه دوازدهم هم گفت: «به ما می‌گویند امتحان‌تان سرنوشت‌ساز است و در کنکور تأثیر دارد؛ مگر خودشان نمی‌گویند که کنکور، روش خوبی برای ورود به دانشگاه نیست پس چرا الان، ما را در شرایط کرونایی به حوزه امتحانی می‌کشانند که امتحان بدهیم تا در کنکور لحاظ شود. اصلا یکسال سابقه امتحانات را از کنکور حذف کنند، چه می‌شود؟ مگر همیشه شرایط کرونایی هست؟ باید استثنائاتی هم قائل شد».

به رغم اینکه درخواست‌ها برای لغو برگزاری حضوری امتحانات نهم و دوازدهم، لحظه به لحظه بیشتر می‌شود اما مسؤولان آموزش و پرورش استناد به مصوبه شورای عالی این وزارتخانه دارند که بر اساس مصوبه آن، امتحانات حضوری در پایه‌های نهم و دوازدهم حضوری خواهد بود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا