کلاس درسمتوسطه دوم

آنچه از رشته ی علوم قضایی باید بدانیم

رشتۀ علوم قضایی زیر مجموعۀ علوم انسانی قرار می گیرد و بسیاری از دانش آموزان انسانی به امید قاضی شدن به این رشته روی می‌آورند و از آنجایی که آینده ی شغلی این رشته مطمئن است، طرفداران زیادی دارد.

مدرسه آنلاین– رشته‌ی علوم قضایی مانند رشته‌ی حقوق ناظر بر تمام روابط اجتماعی مردم یک جامعه می شود که آثار حقوقی دارد و به موضوعاتی مانند مالکیت، قراردادها، مسئولیت‌های اشخاص، قوائد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص، مسئولیت‌های ناشی از حوادث و … می پردازد. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی درباره ی این رشته و شرایط کاری آن بپردازیم.

رشته ی علوم قضایی
رشته‌ی علوم قضایی زیر مجموعه ی علوم انسانی است و از رشته های محبوب به حساب می آید. این رشته شباهت زیادی به رشته ی حقوق دارد با این تفاوت که در این رشته دانشجو علاوه بر دروس حقوق و آشنایی با آخرین تحولاتی که در عالم حقوق رخ می دهد، تسلط کافی بر منابع فقه اسلامی داشته باشد به طوری که مستقیماً بتوانند با مراجعه به کتب فقهی، مرجع احکام مربوط را استخراج کند. دانشجویان برای رسیدن به منصب قضا باید پس از گذراندن دوره ی کارشناسی، در یک دوره ی کارآموزی شرکت می کنند. پس از اخذ نمرات قبولی در پایان دوره، می توانند وارد کار قضایی شوند. هدف از این رشته تربیت قاضی و کارشناسانی جهت اداره ی مشاغلی است که مرتبط با حوزه قضایی و قوه قضائیه کشور است. دانشجویان علوم قضایی بورسیه تحصیلی دریافت می کنند و اکثر آن ها برای امر قضاوت آماده می شوند. فارغ التحصیلان رشته علوم قضایی متعهد به خدمت در بخش های قضایی و اداری دولتی می باشند. با توجه به وضعیت اشتغال کشور و امنیت شغلی رشته علوم قضایی، این رشته جزء رشته های پرطرفدار انسانی است.

علاقه‌مندان به رشته ی علوم قضایی لازم است تسلط خوبی بر زبان و ادبایت فارسی داشته باشند و نیز از قدرت استدلال بالا، فن بیان خوب، جسارت، روحیه ی قوی و عدالت‌جو، اعتمادبه‌نفس و خلاقیت ذهنی بالای برخوردار باشند و دستی نیز در نویسندگی داشته و بتوانند مفاهیم منطق ریاضی را به‌خوبی درک کنند. نیز با علوم جامعه‌شناسی و روانشناسی و علوم فلسفی آشنایی داشته باشند.

تحریر دعاوی شامل بازپرسی و دادیاری، تحریر ادله، سرپرستی محجورین فنی و حقوقی، تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی، ارائه مشاوره حقوقی به سازمان های دولتی و وزارت خانه ها، وکالت دعاوی خصوصی و دولتی (داخلی و خارجی)، اجرای احکام ( مدنی و کیفری)، نوشتن و تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی از وظایف کارشناس علوم قضایی است.

مزایا و معایب
مهم ترین مزیت های رشته علوم قضایی بورسیه تحصیلی در دوران تحصیل و استخدام آن ها در بخش های قضایی و حقوقی کشور است. فارغ التحصیلان رشته علوم قضایی موظف اند بعد از اتمام تحصیل خود، در سازمان های دولتی و محل مورد نیاز آن ها مشغول به کار شوند. همچنین کار قضاوت و کار با بعضی از مجرمان ممکن است امنیت جانی و مالی شاغلان این شغل را به خطر بندازد.

دوره ی کار آموزی رشته ی علوم قضایی 3 سال است. دوره ی تعهد خدمت متناسب به منطقه یک، دو و سه متغیر است و به طور متوسط 12 سال به طول می‌انجامد. مجموع دوره کارآموزی و تعهد به خدمت علوم قضایی به طور متوسط 15 سال است.

دروس رشته ی علوم قضایی در دانشگاه
دروس اصلی علوم قضایی شامل حقوق سازمان ‌های بین المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت اشخاص، حقوق تجارت شرکت‌ها، حقوق تجارت‌اسناد تجاری، حقوق تجارت ورشکستگی، حقوق مدنی، آیین‌ دادرسی مدنی، متون حقوقی، آیین دادرسی کیفری، کار تحقیقی، حقوق بین‌الملل خصوصی، جرم‌شناسی، حقوق جزای اختصاصی، قواعد نفقه، حقوق تطبیقی، ادله اثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی می‌باشد.

دانشگاه هایی که رشته ی علوم قضایی دارند
رشته علوم قضایی فقط در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری واقع در تهران پذیرش دانشجو دارد. برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آزاد کشور در رشته ی علوم قضایی، می‌توان بدون کنکور و صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی نسبت به ثبت‌نام برای دو نیمسال مهرماه و بهمن‌ماه اقدام کرد. پذیرش دانشجو در این رشته علاوه بر مقطع کارشناسی، به‌صورت کارشناسی ارشد پیوسته نیز در دانشگاه علوم قضایی امکان پذیر است. پذیرش در علوم قضایی در دانشگاه سراسری فقط برای آقایان ممکن است و حداکثر سن مورد پذیرش ۲۴ سال تمام است.

آیندۀ‌ شغلی و درآمد
فارغ التحصیلان علوم قضایی درآمد خوبی دارند و از امنیت شغلی برخوردارند. آنها بعد از اتمام تحصیل در بخش های قضایی و حقوقی دولتی مشغول به کار می شوند. ضمن اینکه دانشجویان در طی دوران تحصیل خود می توانند از همان ابتدا به صورت کارآموز در قوه قضائیه فعالیت کنند و استخدام شوند.ضمن اینکه سنوات تحصیلی دانشجویان جزئی از سابقه خدمتشان محسوب می شود.
یکی از اصلی ترین حوزه های کاری فارغ التحصیلان علوم قضایی محاکم قضایی است و غالبا با عنوان قاضی مشغول به کار می شوند. علاوه بر قضاوت، بعضی از فارغ التحصیلان این رشته در مشاغلی چون استاد دانشگاه، نماینده ی مجلس، وکیل دادگستری، کارشناسان ارشد سازمان های وابسته به قوه ی قضائیه مشغول به کار می شوند. همچنین آن ها می توانند در دفاتر اسناد رسمی به صورت سردفتر و دفتریار و در ادارات تسویه ورشکستگی، و ادارات ثبت اسناد و املاک کار کنند. نیز می توانند موقعیت‌ های شغلی فارغ‌التحصیلان حقوق را داشته باشند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. ممنون از توضیحات اما به واسطه آشنایی کامل با دانشگاه علوم قضایی تهران مواردی چند خیلی ابتدایی و ساده لوحانه مطرح شده بود مثل امکان نمایندگی مجلس یا استاد دانشگاه و…. برای فارغالتحصیلان وجود دارد! و هکذا دانشکده علوم قضایی تهران در قالب نیمه متمرکز دانشجویان معمولان با رتبه های زیر 100 پذیرش می کند رشته علوم قضایی دانشگاه آزاد جیرفت و…. هم وجود داشته و خیلی رتبه مهم نیست و معمولا بدون آزمون پذیرش دارند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا