بهداشت و درمانمامان بابا

نحوه پاک کردن نجاست از روی سرامیک و پارکت

امروزه اکثر خانه ها سرامیک یا پارکت است و بدین ترتیب نحوه پاک کردن نجاست از روی آن ها شیوه خاص خود را دارد.

مدرسه آنلاین- در دین اسلام پاک کردن، آب کشیدن و تطهیر اشیائی که نجس می شوند بسیار ساده است و اسلام در بحث طهارت و نجاست سخت نگرفته است. برای چیزهایی مثل سرامیک که قابل انتقال نیستند و ما بخواهیم آب بکشیم، در مرحله اول باید جرم نجاست و عین نجاست را زائل کنیم و از بین ببریم.

مراحل برطرف کردن نجاست

برای تمیز کردن نجاست از زمین و سرامیک و وسایلی که قابل جابجایی نیستند باید ابتدا جرم نجاست و عین نجاست را از بین ببریم.

پس از آن برای رفع نجاست از سطح سرامیک یا پارکت به دو طریق می‌توانید نقطه نجس را آبکشی کنید.

الف) محل را با شلنگ آب بشویید و پس از آن، محل شسته شده را پاک کنید.

در واقع یک وقت است که شما با آب شلنگ متصل به آب شهری این کار را انجام می دهید و شلنگ را روی سرامیک یا موکت به زمین چسبیده می آورید و با شلنگ می خواهید آب بکشید که در این صورت، وقتی عین نجاست را برطرف کردیم، همینکه آب به محل نجس برسد، کافی است و محل نجس پاک می شود.

حال اگر آب ترشح کرد چه می شود؟ که باید بگوییم پاک است؛ چون ترشحات آب کر (آب لوله کشی شهری) پاک است؛ فقط آبی که در آنجا مانده را باید جمع کنیم؛ البته آب جمع شده هم پاک است ولی به فتوای مشهور باید آب را جمع کرد.

اگر می توان آب را به سمت خروجی فاضلاب هدایت کنیم که برود، می توانیم این کار را انجام دهیم و اگر چنین امکانی وجود نداشت و خروجی فاضلاب نبود، با یک دستمال یا ابری می توانیم آب را جمع کنیم.

بر روی موکت چسبیده هم همینطور است و می توانیم دستمالی را روی آن بیندازیم و آب آن را بکشیم و لازم هم نیست که آب آن تا آخر کشیده شود.

و اگر چیزی است که نیاز به دو مرتبه آب کشیدن دارد؛ مثلا سرامیک یا موکت به ادرار نجس شده و برخی از مراجع تقلید احتیاط واجب دارند که دو بار شسته شود، اشکالی ندارد و دوبار باید بشوییم؛ بار اول که شلنگ گرفتیم و آب را جمع کردیم، برای مرتبه دوم هم مجدد آب گرفته و آب آن را جمع می کنیم.

ب) محل نجاست را با آب قلیل بشویید و آب جدا شده از محل نجاست را با ابر یا پارچه جمع کنید.

تا اینجا مربوط به استفاده از آب کر و آب شلنگ بود. حال اگر مثلا شلنگ نمی رسد و یا شلنگ نداریم و قرار است از آب قلیل استفاده کنیم چه باید بکنیم؟

منظور از آب قلیل این است که یک پارچ آب یا یک شیشه آب را می آوریم و بعد از آنکه جرم نجاست را زائل کردیم، آب را بر روی آن ریخته؛ اگر مثل خون و … بود و با یک بار آب ریختن پاک می شود (ولو با آب قلیل که با یک بار تمیز خواهد شد) آب را ریخته و فقط باید مراقب باشیم ترشح آن به لباس و بدن ما نرسد؛ چون ترشحات آب قلیلی که با آن نجاست را پاک می کنیم، پاک نیست و باید رعایت کنیم.

بعد از ریختن آب، آب جمع شده را با دستمال و ابر جمع می کنیم و آب جمع شده پاک نیست و باید مراقب باشیم که ترشح نکند و خود دستمال باید شسته شود تا پاک گردد یا مثلا اگر دستمان هم خیس شد، باید آب بکشیم؛ و اگر نیاز به دو بار آب کشیدن بود، دوباره آب می ریزیم و آب باقیمانده را جمع می کنیم و آن مکان پاک شده و هیچ مشکلی ندارد.

نظر مراجع

آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که آب متصل به کر روی آن بریزید چنانچه بعد از برطرف شدن عین ادرار آب متصل به کر به همه جایی که نجس شده است برسد، پاک می شود و نیاز به جمع کردن غساله آب هم نمی باشد.
اگر با آّب قلیل آب بکشید یک مرتبه آب بریزید آب آن را خارج کنید و یک مرتبه دیگر آّب بریزید که آب ان از سالن خارج شود پاک می شود.
اگر سالن راه خارج شدن آب نداشته باشد یک مرتبه آب بریزید که به تمام جای نجس برسد و آب آن را با وسیله اى مثل پارچه و امثال آن، یا وسیله مکنده دیگرى جمع کنید و بنابر احتیاط دوباره آب قلیل روى آن بریزید و به صورت سابق جمع کنید، پاک مى شود.(1. آیت الله مکارم، توضیح المسائل، مسأله 195و197)

آیت الله خامنه ای: برای شستن جای نجس از کف اتاق بعد از برطرف کردن عین نجس کافی است که مقداری آب روی جای نجس ریخته شود همین که آب به جای نجس رسید و از آن جا رد شود محل نجس پاک می شود. ولی باید آب را با پارچه و مانند آن جمع کنند و دوباره آب ریخته و جمع کنند. بنابراین مثلا جای یک قطره خون را بعد از پاک کردن خون می توان با یک استکان آب شست و فورا آب را جمع کرد. در این صورت هم جای نجس شسته می شود و هم تخریبی ایجاد نمی شود. البته اگر چیزی با ادرار نجس شده باشد با آب قلیل دوبار باید شسته شود.(1. آیت الله خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، سوال 98.)

آیت الله سیستانی: «زمین سنگ فرش و آجر فرش و زمین سختی که آب در آن فرو نمی رود اگر نجس شود با آب قلیل، پاک می گردد ولی باید به قدری آب روی آن بریزند که جاری شود و اگر آبی که روی آن ریخته اند از سوراخی بیرون نرود و در جایی جمع شود برای پاک شدن آنجا؛ باید آب جمع شده را با پارچه یا ظرفی بیرون آورند».
بنابراین پس از برداشتن آبها از زمین، چنانچه بار دیگر آب ریخته شود زمین پاک میشود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا