تغذیهمامان بابا

خوراکیهایی که خواب شبانه را به هم میزند

خواب شب از مهم‌ترین عوامل سلامتی جسمی و روحی است و به هم خوردن آن آسیب‌هایی را با خود به همراه دارد. بنابراین بهتر است همیشه سر یک ساعت منظم بخوابیم تا جسم خوب استراحت کند و از نظر روحی نیز سلامت و شاداب باشیم.

مدرسه آنلاین – عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است خواب شبانه را به هم بزند، ساعتش را به تأخیر بیندازد و یا باعث بی‌خوابی و یا بدخوابی بشود.برخی مواد غذایی که در وعدۀ شام یا کمی پیش از خوابیدن مصرف می‌کنید، باعث می‌شوند مدتی طولانی در رختخواب غلت بزنید یا مدت کوتاهی پس از خوابیدن، از خواب بپرید. در این یادداشت به برخی از آن خوراکی‌ها اشاره کرده‌ایم.

کرفس

مصرف کرفس و همه‌ی انواع مواد غذایی که بخش اعظم آنها را آب تشکیل می‌دهد (مانند خیار، هندوانه و تربچه) در ساعات پایانی شب توصیه نمی‌شود. این مواد غذایی، مواد دیورتیک طبیعی هستند و سبب پُر شدن مثانه و درنتیجه بیدار شدن از خواب در شب می‌شوند. یک یا دو ساعت قبل از خواب این مواد غذایی را مصرف نکنید.

 گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از تیرامین است. تیرامین نوعی اسیدآمینه است که سبب می‌شود مغز هورمون نوراپی‌نفرین ترشح کند. این هورمون نوعی محرک است که سبب افزایش فعالیت مغز و تأخیر در خواب می‌شود. سایر غذاهای غنی از تیرامین عبارتند از بادمجان، سس سویا و برخی از انواع پنیر مانند پنیر بری (پنیر فرانسوی). بهتر است گوجه‌فرنگی و مواد غذایی حاوی تیرامین را در ساعات پایانی شب یا قبل از خواب مصرف نکنید.

 پنیر پیتزا

غذاهای چرب و سرخ‌شده دیرهضم هستند و باعث اختلال در خواب می‌شوند. به گفتۀ پزشکان مصرف این مواد غذایی در شب حتی ممکن است اثر برخی داروها را کاهش دهد. پنیر پیتزا از جمله مواد غذایی چرب است که به آهستگی هضم می‌شود؛ بنابراین بهتر است ۳ ساعت قبل از خواب مصرف نشود.

خوراک لوبیای تند

خوراک لوبیای تند از جمله غذاهای محبوب اما بسیار دیرهضم است و گاز معده تولید می‌کند. اگر لوبیا را نزدیک به ساعت خواب بخورید، ممکن است باعث درد معده و اختلال در خوابتان شود. بهتر است این خوراک را در وعدۀ ناهار میل کنید.

شکلات تلخ

شاید شنیدن این نکته برای شما عجیب باشد اما واقعیت این است که مصرف شکلات تلخ بعد از خوردن شام به‌هیچ‌وجه برای مرحله REM خواب شبانه خوب نیست و درواقع، چرخه خواب طبیعی را مختل می‌کند. شکلات تلخ جزو منابع کافئین‌دار محسوب می‌شود، درحالی که کافئین هم به‌طور کلی از شکل‌گیری مراحل عمیق خواب جلوگیری می‌کند.

 خوراکی‌ها و غذاهای چرب

انواع غذاها و خوراکی‌های چرب از خواب شبانه باکیفیت جلوگیری می‌کنند. بعضی افراد فکر می‌کنند که منظور از غذاهای چرب فقط گزینه‌هایی مثل مرغ سرخ‌کرده است اما انواع بستنی‌ها یا دسرهای چرب هم در همین گروه قرار می‌گیرند. خوراکی‌ها و غذاهای چرب به زمان بیشتری برای هضم شدن نیاز دارند، اغلب باعث نفخ می‌شوند و مشکل سوءهاضمه را هم به‌وجود می‌آورند که درنهایت باعث اختلال در خواب شبانه خواهد شد. تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که غذاهای پرچرب می‌خورند، نه‌تنها دچار افزایش وزن خواهند شد بلکه دچار اختلال در چرخه خواب خود می‌شوند زیرا غذای سنگین باعث فعال شدن سیستم گوارشی شده که باعث می‌شود فرد نیاز مکرر به استفاده از دستشویی داشته باشد.

پاستیل و آب‌نبات

پاستیل و آب‌نبات میزان قند خون را افزایش می‌دهند و بدن در واکنش به افزایش قند خون، انسولین ترشح می‌کند. افزایش انسولین به سرعت سبب کاهش قند می‌شود؛ بنابراین به سادگی خوابتان می‌برد، اما طولی نمی‌کشد که بیدار خواهید شد. بهتر است این تنقلات را دو تا سه ساعت قبل از خواب مصرف نکنید.

استیک

غذاهایی مانند استیک و گوشت گاو کبابی که پروتئین و چربی بالایی دارد، به آهستگی هضم می‌شود. از آنجا که بدن مدتی طولانی مشغول هضم و گوارش این مواد غذایی خواهد بود، انتظار خواب راحت را نداشته باشید. سعی کنید سه ساعت قبل از خواب غذاهای سنگین مصرف نکنید.

نعناع

درست است که مصرف نعناع برای سلامت شما مفید به نظر می‌رسد اما مصرف این مادۀ غذایی در اواخر عصر به هر شکلی حتی به شکل چای نعناع می‌تواند باعث سوزش سر دل شود.

چای سبز

این نوع چای نیز مانند چای سیاه، کافئین دارد. چای سبز علاوه بر کافئین، حاوی دو نوع محرک دیگر نیز هست؛ تئوبرومین و تئوفیلین. این دو ماده سبب افزایش ضربان قلب، تحریک پذیری و اضطراب می‌شود. مزایای چای سبز باورنکردنی است؛ بنابراین شما باید از نوشیدن آن لذت ببرید اما نه بعد از سه یا چهار عصر.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا