بهداشت و درمانمامان بابا

علائم روتاوریروس، راه انتقال و پیشگیری از آن در کودکان

عفونت روتاویروس علت شایع بروز اسهال در نوزادان و کودکان خردسال است و می‌تواند موجب بیماری خفیف، بستری در بیمارستان و مرگ شود. از سال ۲۰۰۹، سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده که واکسن روتاویروس در همۀ برنامه‌های ایمن‌سازی ملی نوزادان و کودکان وارد شود و تا به امروز، ۹۶ کشور از این توصیه پیروی کرده‌اند.

مدرسه آنلاین_ روتاویروس یک ویروس بسیار مسری است که باعث اسهال می‌شود. قبل از تولید واکسن، اکثر کودکان حداقل یک بار در سن 5 سالگی به ویروس آلوده شده بودند. اگرچه عفونت‌های روتاویروس ناخوشایند هستند، اما معمولاً می‌توانید این عفونت را در خانه با مایعات اضافی برای جلوگیری از کم‌آبی درمان کنید. گاهی اوقات، کم آبی شدید نیاز به دریافت مایعات از طریق ورید (داخل وریدی) در بیمارستان دارد. رعایت بهداشت، مانند شستن مرتب دست‌ها، مهم است. اما واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از عفونت روتاویروس است.

علائم روتاویروس شامل اسهال، استفراغ، تب و دل‌درد می‌شود. راه‌انتقال، روش درمان و تاثیر واکسن بر آن مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

عفونت روتاویروس در کودکان

عفونت روتاویروس در کودکان یک عفونت شایع در این افراد است. در هر حال، کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان نیز ممکن است دچار عفونت روتاویروس شوند. زمانی که فرد در معرض روتاویروس قرار می‌گیرد، بروز علائم روتاویروس به دو روز زمان نیاز دارد.

علائم عفونت روتاویروس در کودکان به صورت اسهال آبکی، استفراغ، تب یا درد شکمی بروز می‌کند. استفراغ و اسهال آبکی به عنوان علائم روتاویروس در کودکان 3 تا 8 روز به طول می‌انجامد. علائم دیگر عفونت روتاویروس در کودکان شامل بی‌اشتهایی و کم‌آبی بدن (از دست دادن مایعات) است که خصوصاً برای نوزادان و کودکان با سن کمتر خطرناک است. علائم کم‌آبی ناشی از روتاویروس در کودکان عبارت است از:

*کاهش ادرار

*خشکی دهان و گلو

*احساس سرگیجه هنگام ایستادن

*گریه کردن بدون اشک یا اشک کم

*خواب آلودگی غیر طبیعی

حتی کودکانی که واکسن روتاویروس هم زده‌اند نیز ممکن است آلوده شده و بیش از یک بار به عفونت روتاویروس در کودکان دچار شوند. این به این دلیل است که نه عفونت روتاویروس در کودکان و نه واکسیناسیون هیچ یک ایمنی کامل در برابری عفونت‌های بعدی ایجاد نمی‌کنند. در کودکانی که واکسن روتاویروس زده‌اند علائم روتاویروس شدیدتر ظاهر می‌شود. البته کودکان واکسینه‌شده کمتر به عفونت روتاویروس دچار می‌شوند.

روتاویروس چگونه منتقل می‌شود؟

در صورتی که ذرات روتاویروس وارد دهان فرد شود، درگیر این بیماری می‌شود. افراد مبتلا به روتاویروس این ویروس را همراه با مدفوع خود دفع می‌کنند، در این صورت ویروس وارد محیط می‌شود و دیگران را نیز آلوده می‌کند. معمولاً افرادی که با بیماران مبتلا به روتاویروس در ارتباط نزدیک هستند، درگیر این بیماری می‏‌شوند.

روتاویروس دو روز قبل از ظاهر شدن علائم و تا 10 روز پس از کاهش علائم در مدفوع فرد آلوده وجود دارد. ویروس به راحتی از طریق تماس دست به دهان در طول این مدت پخش می شود – حتی اگر فرد مبتلا علائمی نداشته باشد.

اگر روتاویروس دارید و بعد از استفاده از توالت دست های خود را نمی‌شویید – یا فرزندتان روتاویروس دارد و پس از تعویض پوشک کودک یا کمک به کودکتان در استفاده از توالت دست‌های خود را نمی‌شویید – ویروس می‌تواند به هر چیزی که شما با آن در تماسید سرایت کند. لمسِ هرچیزی، از جمله غذا، اسباب بازی و ظروف و … ویروس را منتقل می‌کند. اگر شخص دیگری دست‌های شسته نشده یا یک شی آلودۀ شما را لمس کند و سپس دهان او را لمس کند، ممکن است عفونت ایجاد شود. ویروس‌می‌تواند روی سطوحی که هفته‌ها یا ماه‌ها ضدعفونی نشده‌اند، عفونی باقی بماند.

توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از ابتلا به روتاویروس بهداشت را رعایت کنید و دست‌های خود را به صورت مرتب بشویید. واکسیناسیون روتاویروس نیز بهترین روش برای محافظت از کودک خود در برابر این بیماری است.

روش درمان روتاویروس چیست؟

هیچ داروی خاصی برای درمان روتاویروس مشخص نشده است، اما پزشکان برای تسکین علائم مربوط به آن داروهایی را تجویز می‌کنند. از آنجایی که روتاویروس باعث بروز استفراغ و اسهال شدید می‌شود، فرد مبتلا کم‌آبی بدن را تجربه می‌کند. بنابراین بهترین روش برای محافظت در برابر کم آبی، نوشیدن مایعات فراوان است. نوزادان، کودکان خردسال، افراد مسن و کسانی که درگیر دیگر بیماری‌ها هستند بیشتر در معرض خطر کم آبی قرار دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کودک شما:

*بیش از 24 ساعت اسهال دارد.
*استفراغ مکرر.
*دارای مدفوع سیاه یا قیری رنگ یا مدفوع حاوی خون یا چرک است.
*دارای دمای 102 فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) یا بالاتر.
*به نظر می رسد خسته، تحریک پذیر یا دردناک است.
*دارای علائم یا نشانه‌های کم‌آبی بدن، از جمله خشکی دهان، گریه بدون اشک، ادرار کم یا بدون ادرار، خواب آلودگی غیر معمول، یا عدم پاسخگویی دارد به پزشک مراجعه کنید.

در موارد زیر هم با پزشک کودک تماس بگیرید:

*نمی‌توان مایعات را به مدت 24 ساعت پایین نگه داشت.
*بیش از دو روز اسهال داشته باشد.
*خون در استفراغ یا حرکات روده وجود دارد.
*دمای بالاتر از 103 فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد) داشته باشد.
*علائم کم آبی بدن، از جمله تشنگی بیش از حد، خشکی دهان، ادرار کم یا بدون ادرار، ضعف شدید، سرگیجه هنگام ایستادن، یا سبکی سر داشته باشد.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا