تغذیهمامان بابا

طرز تهیه حلیم خانگی برای افطار

حلیم از غذاهای خاورمیانه است که پایۀ اصلی آن از گندم است. حلیم از وعده‌های غذایی است که اغلب در صبحانه و افطار خورده می‌شود و خودش یک غذای کامل و مقوی به حساب می‎‌آید.

حلیم برای وعدۀ افطار بسیار می‌چسبد و خواهان بسیاری دارد. بنا به ذائقه عده‌ای آن را با نمک و برخی با شکر میل می‌کنند. حلیم بیشتر با گوشت گوسفندی و یا بوقلمون پخته می‌شود اما عده‌ای آن را با مرغ نیز طبخ می‌کنند. 

مدرسه آنلاین– حلیم به عنوان غذایی مغذی و سرشار از ویتامین گزینه مناسبی برای وعده‌های سحری و افطار روزه‌داران است. طبخ حلیم ساده است اما نیاز به صبر و زمان کافی دارد.  از آنجا که حلیم وعدۀ مناسبی برای افطار است و طرفدار زیاد دارد امروز می‌خواهیم طرز تهیۀ آن را با هم یاد بگیریم.

شاید شما هم گمان کنید پختن حلیم در خانه غیرممکن و یا بسیار سخت است. اما با این دستور پخت به راحتی می‌توانید هروقت دلتان خواست در خانه یک حلیم فوق‌العاده درست کنید. 

مواد لازم برای حلیم خانگی 

 گندم پوست کنده: 500 گرم

 گوشت مرغ یا بوقلمون یا گوسفند: حدود 100 گرم

 آب: 8-10 لیوان

پیاز: یک عدد

 نمک: نصف قاشق چایخوری

کره یا روغن حیوانی: ۵۰ گرم (برای روی حلیم)

پودر دارچین و کنجد: به مقدار لازم برای تزئین

طرز تهیه: 

مرحلۀ اول

گندم را دو ساعت پیش از پخت می‌گذاریم خیس بخورد.

مرحلۀ دوم

گوشت را با پیاز می‌گذاریم بپزد. برای پخت به دو ساعت زمان نیاز داریم.

مرحلۀ سوم

حالا نوبت پخت گندم است. اجازه می‌دهیم گندم دو ساعت با آب بپزد. سپس هر ده دقیقه یکبار مواد را هم می‌زنیم تا به کف قابلمه نچسبد و سر نرود. باید مراقب باشیم که مواد سر نرود.

مرحلۀ چهارم

علاوه بر اینکه هر ده دقیقه یکبار مواد را هم می‌زنیم، هر نیم ساعت یکبار هم باید آن را با گوشکوب برقی بکوبیم تا نرم شود و لعاب بیندازد.

مرحلۀ پنجم

حالا گوشت یا مرغ را ریش‌ریش کرده و همراه با آب گوشت یا مرغ به گندم‌ها اضافه می‌کنیم. زیر شعله را کم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم دو ساعت دیگر حلیممان بپزد. هر ده دقیقه یکبار به صورت رفت و برگشت حلیم را هم می‌زنیم تا کشدار شود و به غلظت دلخواه برسد.

مرحلۀ ششم

حلیم آماده است. آن را در ظرف مورد نظر می‌کشیم و رویش روغن می‌ریزیم. سپس با دارچین و کنجد آن را تزیین می‌کنیم.

 

نکته:

برای کاهش زمان پخت حلیم خانگی می توانید از بلغور گندم استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا