بهداشت و درمانمامان بابا

سر دوش حمام را با این روشهای خانگی رسوب‌گیری کن

خانه‌تکانی برای عید رسم و رسومی است که همۀ ما ایرانیان به آن پایبند هستیم و همه جای خانه و همۀ وسیله‌ها را تمیز می‌کنیم و جلا می‌دهیم.

مدرسه آنلاین – تمیز کردن حمام و سردوشی حمام هم از بخش‌های خانه‌تکانی است. سردوشی حمام یکی از وسایلی که به دلیل تماس همیشگی با آب، جرم و رسوب بسیاری دارد.

سر دوش‌های مسدود شده با آهک بر جریان آب تأثیر می گذارند و درخشش را از دوش می‌گیرد. اما رسوب‌زدایی از سر دوش نباید کار سختی باشد و اگر سر دوش حمام خود را به درستی رسوب زدایی کنید، برای مدت طولانی درخشان خواهد بود و فشار خوبی خواهد داشت.

روش‌های رسوب‌زدیی از سر دوش حمام را با هم می‌خوانیم.

تمیز کردن سر دوش با نوشابه

شاید تعجب کنید ولی نوشابه یک مایع مناسبی است که برای رسوب زدایی سردوش حمام و شیرآلات مورد استفاده قرار می گیرد. مطمئنا اگر امتحان کنید از نتیجه ان شگفت زده خواهید شد. برای تمیز کردن سردوش با نوشابه ابتدا باید سردوش را جدا کنید و در یک ظرف بزرگ پر از نوشابه قرار دهید تا همه جرم ها پاک شود. اگر سردوش از نوع ثابت است و جدا نمی شود، روش زیر را امتحان کنید.

در یک کیسۀ بزرگ پلاستیکی به مقدار کافی نوشابه بریزید و بعد از قرار دادن سردوش در داخل آن به طور کامل، دور آن را با یک نوار پلاستیکی یا کش ببندید و در حدود یک ساعت صبر کنید. بعد از یک ساعت، پلاستیک را باز کرده و نوشابه را دور بریزد و با باز کردن شیر آب اجازه بدهید تا باقیمانده جرم و رسوب از سردوش خارج شود.

رسوب زدایی سر دوش حمام با مسواک

در این این روش علاوه‌بر بازکردن سردوش از محل نصبش، می‌بایست اجزا و قطعات داخلی آن را نیز از یک‌دیگر جدا کنید. و به ترتیب زیر عمل نمایید:

در ابتدا با استفاده از یک مسواک نرم به رسوب‌زدایی اجزای مختلف سردوش بپردازید. این کار را با دقت زیاد انجام دهید تا روی بدنه اجزای بیرونی سردوش خراشیده نشود.

در مرحلۀ بعد باید قطعاتی را که با مسواک نرم جرم‌گیری کرده‌اید را آب‌کشی کنید.

برای خشک کردن قطعات، از یک حوله یا دستمال نرم استفاده کنید. در این مرحله اگر فکر می‌کنید که هنوز درون قطعات سردوش، جرم و رسوب باقی مانده، می‌توانید ضربه‌های آهسته روی حوله یا دستمال بزنید؛ تا ذرات باقی‌مامده نیز به خوبی خارج شوند.

جرم‌ گیری با خلال دندان یا سنجاق

برای خارج کردن رسوب از سوراخ‌های سردوش می‌توانید از یک خلال دندان نازک یا سنجاق استفاده کنید. توجه داشته‌باشید که درصورت استفاده از خلال دندان، فشار زیادی به آن وارد نکنید که منجربه شکستن و جاماندن تکه‌اش داخل نازل‌های سردوش شود.

جرم‌گیری دوش حمام به روش جوشاندن

اگر نمی‌توانید سردوش حمام‌تان را از محل نصبش جدا کنید، این روش مناسب شما نیست! درغیراین‌صورت، مطابق با مراحل زیر برای جرم گیری دوش آب عمل کنید:

ابتدا سردوش حمام را باز کرده و از محل نصب آن جدا کنید.

سردوش را درون یک ظرف مناسب قرارداده و به نسبت مساوی درون ظرف آب و سرکه بریزید. مثلا اگر 2 پیمانه آب ریختید، حتما 2 پیمانه هم سرکه بریزید.

لازم است بین 10 تا 15 دقیقه سردوش حمام‌تان را درون این محلول بجوشانید.

سپس اجازه دهید سردوش خنک شود، تا بعد آن‌را کاملاً شسته و در محل خودش نصب کنید.

مهم‌ ترین نکات جرم گیری دوش‌ حمام به روش جوشاندن

اگر جنس سردوش‌تان غیر فلز است، پیش از قراردادن آن در دمای بالا، از مقاومتش در برابر دمای نقطه جوش آب اطمینان حاصل کنید؛ تا دچار تغییر شکل نشود.

رسوب زدایی سردوش حمام با خیساندن

یکی دیگر از راه‌های رسوب زدایی سردوش حمام (برای سردوش‌های قابل باز شدن)، خیساندن آن در محلولی تشکیل شده از 1 لیوان سرکه، 1/3 لیوان جوش شیرین و چند قاشق چایخوری نمک است.

برای کسب بهترین نتیجه اجازه دهید سردوش برای یک شب در این محلول خیس بخورد. بعد از این مدت، سردوش را آبکشی و آن را مجددا ببندید. اکنون می‌توانید از سردوش فشار قوی حمام خود بدون تعمیر دوش آب لذت ببرید. این روش را برای رسوب زدایی داخل شیرآلات اهرمی نیز می‌توانید به‌کار ببرید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا