تغذیهمامان بابا

با این راههای ساده به راحتی درسهایتان را از بر کنید

امتحانات دانش‌آموزان شروع شده و خواندن دروس حفظی برای شاگردان یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستند به ویژه برای آن دسته از دانش‌آموزان که حفظ کردنی برایشان سخت‌تر است.

مدرسه آنلاین – نزدیک امتحانات سوال رایج چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود؟ از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان پرسیده می‌شود. سؤالاتی مانند چگونه درس را حفظ کنیم برای امتحان؟ چگونه درس را سریع حفظ کنیم یا شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟ چطور درس بخوانیم که خیلی سریع یاد بگیریم؟ چگونه درس را سریع حفظ کنیم و ۲۰ بگیریم؟ نگران نباشید و در نزدیکی امتحانات به خودتان اضطراب ندهید. ما در این مطلب  قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم. حتی اگر فرصت کمی دارید و شب امتحانتان است، پیشنهاد می‌کنیم برای دقایقی این مطلب را تا انتها بخوانید و سبک درست خواندن خود را آغاز یا اصلاح کنید.

چگونه با یک بار خواندن حفظ شویم؟

اگر فرصتتان کم باشد احتمالا این سوال را بپرسید که چگونه با یک بار خواندن درس حفظ شوید؟ یا چگونه درس را حفظ کنیم که از یادمان نرود؟ توصیه های زیر به نقل از وبلاگ کاخ ذهنی آورده ایم.

تصویرسازی ذهنی

تعجب نکنید این روش یعنی تصویر دادن به مفاهیم اصلی مطالب کار جالبی هست و فرایند یادگیری تبدیل به یک بازی لذت بخش می‌شود در و نتیجه گذر زمان را کمتر حس می‌کنید و غرق در مطالب می‌شوید در نتیجه یادگیری شما کیفیت بیشتری خواهد داشت. انسان با مثال می‌آموزد و مغز انسان در درک مجردات ضعیف است.

به طور مثال بعد از خواندن بخش مفاهیم مهم را به صورت کلمه یا عبارات بالا ان بخش یا پاراگراف بنویسید ممکن است ۵ یا ۶ کلمه داشته باشد با فاصله ان کلمات را بنویسید. سپس با ان کلمات یک داستان بسازید و یا اینکه با خلاقیت با استفاده از کلمات مهم ان پاراگراف را بصورت فیلم ذهنی تصور کنید.

درباره انیشتین:

دانشجویان دانشگاه زوریخ درباره انیشتین: آن‌ها می‌گفتند که ما اطمینان داریم که او بر خلاف اکثر ما شفاعی نمی‌اندیشید. حتی خود انیشتین در این مورد گفته که من بندرت با واژه‌ها فکر می‌کنم ابتدا موضوعی به ذهنم خطور می‌کند بعد تلاش می‌کنم واژه‌هایی را بیابم که برای بیان آن موضوع مناسب است.

تصویر سازی ذهنی یکی از کلید‌های خواندن با کیفیت است.

خواندن را با طنز ترکیب کنید

یکی از راه‌های دیگر برای ماندگاری بیشتر مطالب در حافظه استفاده از طنز و به دنبال ان تصویرسازی ذهنی می‌باشد؛ و یا می‌توانید قبل از شروع مطالعه خود یک داستان طنز بخوانید و مطالعه خود را با یک طنز خنده دار شروع کنید و یا حتی به پایان برسانید یک حکایت کوتاه طنز می‌تواند مطالعه شما را دلنشین کند.

هر قسمت را یادگرفته، بعد به هم ارتباط دهید

با این کار در مرحله اول هیچ مطلبی ان قدر پیچیده نخواهد بود در نتیجه با این کار درک مطلب و حتی تجزیه و تحلیل شما بیشتر خواهد شد. وقتی با این روش جلو بروید مطالب را خیلی بهتر درک خواهید کرد و می‌توانید روند شکل گیری مطلب را پی ببرید.

نکتۀ بعدی زمانی که هر قسمت خوب یاد بگیرید می‌توانید سریعتر مطالب به هم مرتبط کنید. هم چنین سعی کنید هر قسمت را به زبان خودتان تغییر دهید تا مفهوم ان بخش را آسان‌تر درک کنید. در این روش در ادامه می‌توانید بهتر ان مفاهیم را به تصویرذهنی تبدیل کنید.

وقتی به زبان خود آن مطلب را تغییر دهید ماندگاری مطلب در ذهن خیلی بیشتر خواهد و به هدف اصلی این مقاله که با یک بار خواند حفظ شویم می‌رسیم.

به طور کلی درس خواندن اصولی باعث می شود چیزی که می خوانید از یادتان نرود. در این شیوه باید از حفظ کردن های طوطی وار دوری کنید. توصیه های زیر به نقل از ماگرتا آورده ایم.

فهم عمیق مطالب

توضیح خودمانی

قبل از حفظ کردن، تلاش کنید تا مفهوم مطلب را به کلام خودتان توضیح دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا مفاهیم را بهتر درک کنید. سوال و پاسخ: خود را محکم سازید با پرسش و پاسخ‌هایی که به خودتان می‌پرسید. این روش باعث تقویت حافظه می‌شود.

ترتیب و تسلسل

ترتیب و تسلسل در مطالب نقش مهمی ایفا می‌کند. از آنجا که مغز ما عادت دارد به چیز‌ها بر اساس ترتیب و تسلسل به یادآوری کردن، این موارد را در نظر داشته باشید:

ساختار مرتب

اطمینان حاصل کنید که مطالب را به ترتیب درستی یاد گرفته‌اید. به این ترتیب از نظریه به عمل می‌پردازید.
استفاده از نمودار‌ها و تصاویر: اگر مطالب گرافیکی هستند، از نمودار‌ها و تصاویر به عنوان وسیله‌ای برای به یادآوری استفاده کنید.

تکرار منظم

تکرار یکی از راه‌های قدرتمند برای حفظ درس‌ها و اطلاعات است. از تکرار منظم بهره بگیرید:

بنا به نیاز

مطالب را در بازه‌های زمانی متفاوت تکرار کنید. به عنوان مثال، بعد از یادگیری مطلب، آن را بلافاصله دوباره مرور کنید. سپس به مرور‌های بعدی روز‌ها یا هفته‌ها بعد بازگردید.

استفاده از کارت‌های یادگیری

از کارت‌های یادگیری (flashcards) به عنوان ابزاری برای تکرار مفاهیم و اطلاعات استفاده کنید.

مکمل‌های حافظه

مکمل‌های حافظه نیز می‌توانند به شما در حفظ درس‌ها کمک کنند. این مکمل‌ها عبارتند از:

خواب به موقع: خواب به موقع و کافی باعث تقویت حافظه می‌شود. از این اهمیت نکته بهره ببرید.

غذا‌های مغزی: مصرف غذا‌هایی که مغز را تغذیه می‌دهند، مانند ماهی چرب و مغز از نوع مغز قرار دهید.

ورزش منظم: ورزش‌های منظم به مغز انرژی می‌دهد و تقویت حافظه را تسهیل می‌کند.

فناوری و برنامه‌های حافظه

دنیای مدرن از فناوری پیشرفته برخوردار است و این فناوری می‌تواند به شما در حفظ درس‌ها و اطلاعات کمک کند. 

منبع: پایگاه تابناک جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا