تغذیهمامان بابا

درباره تغذیه کودکان در ماه رمضان بیشتر بدانیم

در ماه مبارک رمضان یکی از دغدغه های والدین، موضوع تغذیه کودکانشان است. برنامه‌ریزی درست برای تغذیه کودکان در این ماه اهمیت زیادی دارد.

مدرسه آنلاین- از آنجا که کودکان و نوجوانان در سن رشد هستند توجه به تغذیه مناسب آنها به خصوص در ماه رمضان موضوع مهمی است که بر روی رشد و سلامت آن‌ها اثر میگذارد. مدرسه آنلاین در این بخش به اصول تغذیه مناسب برای کودکان در ماه رمضان پرداخته است.

افطاری و سحری 

سحری از دو وعده افطار و شام برای کودکان مهمتر است، به طوری که کمبود بیش از حد انرژی در کودکانی که سحری نمی­خورند سبب کاهش کارایی روزانه در آنان، کاهش قدرت یادگیری، بی حوصلگی و خستگی می­شود پس حذف وعده سحری در کودکان سلامت آن ها را به خطر می­اندازد.

پیامبر اکرم( صلی علیه و آله و سلم) می­فرماید: خداوند تبارک و تعالی و فرشتگان بر استغفار کنندگان و سحری خوران در سحرگاهان درود می­فرستد، پس بایسته است هر یک از شما سحری بخورد هر چند به جرعه ای آب باشد.

هم چنین خوردن افطاری مفید، سبک و پر کالری در کودکان سبب افزایش انرژی درون آنان شده و خوردن غذاهایی که برای بدن مفید نمی­باشد و سبب مشکلاتی در دستگاه گوارش که ساعت های زیادی خالی بوده است ایجاد می­ کند.

توجه داشته باشید که سحری نباید با عجله خورده شود. کمی زودتر بیدار شدن و مصرف یک میوه یا کمی سالاد می‌تواند باعث تحریک اشتهای فرد گردد. یک وعده سحری مناسب بهتر است شبیه ناهار باشد. البته این موضوعی است که بر حسب اشتها و ذائقه افراد متفاوت خواهد بود، ولی از آنجا که دریافت کالری و پروتئین نوجوانان نباید در طول ماه رمضان تغییر نماید، بهترین راه این است که وعده ناهار در سحر و صبحانه در افطار میل شود و بعد از حدود 2-1 ساعت پس از افطار نیز شام سبکی مصرف شود.

خواب

برای آنکه بتوانید کودک یا نوجوان خود را به خوردن سحری ترغیب کنید، مهم‌ترین نکته این است که تلاش نمایید حداقل 8 ساعت در شبانه‌روز بخوابد. این کار باعث می‌گردد که با کمبود خواب مواجه نشده و با رغبت در هنگام سحر بیدار شود.

پیشگیری از تشنگی

در وعده سحری بهتر است از خوردن غذاهای سرخ‌شده پرهیز گردد تا از تشنگی در طول روز جلوگیری شود. ضمناً به خاطر داشته باشید پروتئین‌های حیوانی نظیر گوشت به صورت اوره دفع می‌شوند و دفع اوره مستلزم وجود مقادیر زیاد آب است. به بیان دیگر بدن برای دفع مواد زائد حاصل از هضم پروتئین‌های حیوانی مقدار زیادی آب مصرف می‌کند و بدین ترتیب بدن با تشنگی و کمبود آب مواجه می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل می‌توان از مخلوط پروتئین‌های حیوانی و گیاهی (گوشت و حبوبات مختلف) استفاده کرد تا میزان گوشت مصرفی کاهش یافته و در عین حال پروتئین مورد نیاز بدن نوجوان فراهم گردد. از سوی دیگر باید به خاطر داشت که حتماً در وعده سحری به همراه غذا از سالاد و سبزیجات (البته بدون سس) استفاده شود. از آنجا که مواد تشکیل دهنده سالاد به خصوص کاهو مقادیر زیادی آب دارد باعث تأخیر در ایجاد حس تشنگی خواهند شد. سوپ نیز گزینه مناسبی برای وعده سحری می‌باشد. مصرف غذاهای پر نمک و شور در هنگام سحر باعث تشدید احساس تشنگی در طول روز خواهد شد.

به خاطر داشته باشید مصرف آب زیاد در هنگام سحر نه تنها از تشنگی شما در طول روز نمی‌کاهد، بلکه می‌تواند با رقیق نمودن آنزیم‌های گوارشی، باعث بروز مشکلات گوارشی فراوان گردد.

کلسیم

از آنجا که کودکان و نوجوانان در سن رشد هستند و استخوان‌های آن‌ها در حال طویل شدن است، کلسیم یکی از املاح حیاتی برای آن‌ها بشمار می‌رود، بنابراین در طول ماه مبارک رمضان نیز، مصرف منابع غنی کلسیم نظیر شیر، ماست و کشک باید به عنوان جزو جدایی‌ناپذیر رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

نوشیدنی گرم

برای افطار، بهتر است از یک نوشیدنی گرم مانند چای، آب جوش و شیر گرم به همراه یک شیرینی طبیعی نظیر خرما و کشمش استفاده شود و پس از آن افطار که باید در واقع مشابه صبحانه باشد مصرف گردد.

  

مصرف نان، پنیر، سبزی و گردو گزینه مناسبی برای وعده افطار است. مصرف غذاهایی مانند آش رشته که حاوی مقادیر زیادی رشته و حبوبات است و یا حلیم‌های چرب فشار زیادی را به دستگاه گوارش که ساعت‌های زیادی خالی از غذا بوده است وارد می‌نماید و مشکلات گوارشی ایجاد می‌شود. در صورتی که نوجوان تمایل زیادی به این‌گونه مواد غذایی دارد بهتر است به مقدار کم بسنده گردد.

غذاهای دارای فیبر

والدین سعی کنند غذا‌هایی که داری فیبر (حاوی الیاف طبیعی گیاه) به کودکان خود دهند که این غذا‌ها شامل: میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات می­باشد، زیرا این گونه غذا‌ها مغذی هستند، فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تامین می ­کنند، به آرامی هضم شده و به تدریج جذب می­ شوند که این موضوع سبب شده که کودک را برای مدتی طولانی سیر نگه دارد، همچنین داراب ویتامین‌های c و ویتامین‌های گروه B و عناصر معدنی (آهن) و مفید برای بدن است پس مصرف آنان برای کودکان امری مهم به شمار می ­آید.

تنقلات

کودکان باید در هنگام سحر و افطار از خوردن تنقلات به شدن پرهیز کنند، زیرا این خوراکی‌ها به شدت دیر هضم هستند و فقط سبب پر شده معده کودکان و در نتیجه بی اشتهایی آنان برای خوردن وعده‌های غذایی مهم می ­شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا