بهداشت و درمانمامان بابا

این خوراکیها کاری میکنه که مغزت همیشه مثل ساعت کار کنه

خوراکی‌ها بر کارکرد مغز اثرات مختلفی دارند. برخی خوراکی‌ها مغز را تقویت می‌کند و به ویژه برای سالمندان بسیار مفید است.

مدرسه آنلاین – در سال‌های اخیر پژوهش‌ها دربارۀ تأثیرات مواد غذایی بر فرآیندهای شناختی و احساسات بسیار زیاد شده است. در پی این پژوهش‌ها اثر تغذیه بر مغز و سیستم عصبی بررسی شده است.

این تحقیقات در طول چند سال گذشته نتایج جالبی در خصوص تأثیر عوامل رژیم غذایی بر سیستم‌ها و مکانیسم‌های مولکولی خاصی که عملکرد ذهنی را حفظ می‌کنند، ارائه کرده است. به عنوان مثال، رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ برای حمایت از فرآیندهای شناختی در انسان استفاده می‌شود.

بیشتر غذاهایی که به تقویت حافظه کمک می‌کنند، حاوی مقادیر زیادی از این موارد هستند: آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین B، چربی‌های سالم، اسیدهای چرب امگا.

در زیر برخی از خوراکی‌ها و مواد غذایی‌ای که مغز و حافظه را تقویت می‌کند و سلامت آن را ارتقا می‌دهد، معرفی می‌کنیم.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب، منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که آنها را به یکی از غذاهای مقوی برای حافظه تبدیل می‌کند. حدود ۶۰ درصد از مغز شما از چربی تشکیل شده که ۵۰ درصد از این میزان، متشکل از اسیدهای چرب امگا ۳ است. امگا ۳ نقش مهمی در بهبود عملکرد مغز، بهبود حافظه، بازسازی سلول‌های عصبی و یادگیری شناختی دارد. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که خوردن ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل آلا و ساردین می‌تواند زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد و از شرایطی مانند آلزایمر (از دست دادن پیشرونده حافظه) جلوگیری کند.

توت‌ها

انواع توت های غنی از آنتی اکسیدان که می‌توان سلامت مغز و اعصاب تقویت کنند عبارتند از:

توت فرنگی

تمشک

بلوبری

توت سیاه

توت سفید

 آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها منبع گیاهی چربی و پروتئین های سالم هستند خوردن بیشتر آجیل و دانه ها ممکن است برای مغز مفید باشد. زیرا این غذاها حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان هستند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ویتامین e باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود.

آجیل و دانه‌هایی که دارای بالاترین میزان ویتامین ای هستند عبارتند از:

دانه‌های آفتابگردان

بادام‌ها

فندق

 غلات

خوردن غلات کامل راه دیگری برای بهره مندی از اثرات ویتامینی است زیرا غلات منبع خوبی است ویتامین ها هستند.

غذاهای سبوس دار عبارتند از:

جو

برنج قهوه ای

بلغور گندم

بلغور جو دوسر

تخم مرغ

تخم مرغ کامل (یعنی هم سفیده و هم زرده باهم) از نظر تغذیه‌ای یک غذای غنی است و تقریباً تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین می‌کند. تخم مرغ یکی از بهترین منابع غذایی کولین است؛ این ماده مغذی برای تشکیل غشای سلولی و بهبود حافظه مورد نیاز است. از این خوراکی برای تقویت حافظه و هوش غافل نشوید.

سویا

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف این خوراکی برای تقویت حافظه می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد و حافظه بلند مدت و کوتاه مدت را بهبود بخشد. این مطالعه به خوبی تاثیر سویا در بهبود انعطاف پذیری ذهنی زنان و مردان را نشان داد.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ‌دار مانند کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی مفید برای مغز مانند ویتامین K، لوتئین، فولات و بتا کاروتن هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این غذاهای گیاهی می‌توانند به کاهش زوال شناختی کمک کنند.

تقویت مغز در طب سنتی

مواد غذایی زیر در طب سنتی به عنوان گرم‌کننده مغز شناخته می‌شوند:

انواع آجیل از جمله گردو و بادام

انجیر

کشمش و مویز

گیاهان دارویی از جمله جعفری، آویشن، مریم گلی، اسطوخودوس

کندر

زنجبیل

سیر

اسفناج و انواع کلم‌‎ها

همچنین در طب سنتی علاوه بر اثر تغذیه بر مغز و سیستم عصبی بر تاثیر ورزش و فعالیت بدنی بر عملکرد سیستم عصبی و تاثیر همزمان ورزش و تغذیه برای بهبود حافظه تاکید شده است.

تأثیر ویتامین‌ها بر عملکرد مغز و سیستم عصبی

ویتامین‌ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند. اهمیت ویتامین‌ها برای سیستم ایمنی، استخوان‌ها، دستگاه گوارش و حتی پوست مو بر کسی پوشیده نیست. اما معمولا تاثیر ویتامین‌ها بر مغز نادیده گرفته می‌شود.

این در حالی است که ویتامین‌ها بخش مهمی از مغز هستند. از آن جایی که بدن ما قادر به ساخت ویتامین‌ها نیست، تنها راه تامین ویتامین‌های مورد نیاز مغز از طریق رژیم غذایی است. این یکی دیگر از دلایل اثر تغذیه بر مغز و سیستم عصبی است.

مغز به ویتامین‌های مختلفی احتیاج دارد؛ از جمله:

ویتامین B۱۲ برای مغز: وجود این ویتامین برای ساخت میلین‌ها ضروری است. میلین عایق اطراف اکسون‌ها است. در نتیجه نقش مهمی درانتشار سیگنال های الکتریکی دارد هنگامی که میلین‌ها ضعیف باشند، کیفیت انتشار سیگنال‌ها پایین می‌آید. کمبود مزمن این ویتامین موجب زوال عقل، فراموشی و آلزایمر خواهد شد. احساس خستگی و افسردگی، نداشتن کنترل حالات خلقی و رفتار نیز از نتایج کمبود ویتامین B۱۲ است.

ویتامین C برای مغز: این ویتامین تراکم زیادی در مغز و به ویژه در غده‌ هیپوفیز دارد. ویتامین C نقش همی در سنتز دوپامین دارد. همچنین در برابر استرس اکسیداتیو هم از مغز محافظت می‌کند. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود و باید در رژیم غذایی به صورت روزانه و مرتب وجود داشته باشد.

ویتامین E برای مغز: این ویتامین از مغز در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. در نتیجه بروز زوال عقل را به تاخیر می‌اندازد. وجود این ویتامین در رژیم غذایی عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. از آن جایی که ممکن است منابع این ویتامین در رژیم غذایی وجود نداشته باشد، می‌توانید با مشورت پزشک از مکمل ویتامین E استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا