بهداشت و درمانمامان بابا

این خوراکیها برای خانمهای باردار اکیداً ممنوع است

زنان باردار باید مراقب خورد و خوراک و سلامتی خود باشند. برخی از مواد خوراکی برای آنها واجب و ضروری است و از برخی خوراکی‌ها باید صرف‌نظر کنند.

مدرسه آنلاین – بارداری دورانی است که خانم‌ها باید حواسشان به خودشان بیشتر باشد. واقعیت این است که بارداری، نه مجوزی برای اضافه وزن بیش از اندازه است و نه دلیلی برای پرخوری هر روزه. در اینجا به برخی از خوراکی‌های غیرمجاز در دوران بارداری اشاره می‌کنیم.

باکتری‌ها و انگل‌های خطرناک مانند لیستریا، توکسوپلاسما، سالمونلا، استافیلوکوکوس‌اورئوس و … می‌تواند در انواع غذاهای نامناسب وجود داشته باشد. لیستریا و توکسوپلاسما می‌توانند از جفت عبور کرده و جنین را تحت تأثیر قرار دهد، حتی اگر هرگز خود مادر علائم بیماری را احساس نکند. اگر در ماه‌های بارداری از این خوراکی‌ها پرهیز کنید، می‌توانید بدون احساس محرومیت، از غذاهای مختلف لذت ببرید.

سویا

سویا یکی از رایج‌ترین غذاهای اصلاح شده ژنتیکی (GMO) است و می‌تواند زندگی جنین را به خطر بیندازد. همچنین از محصولات فرآوری شده و بسیار تصفیه شده که از سویا ساخته می‌شوند خودداری کنید.

توصیه می‌شود به جای روغن سویا تصفیه شده به دنبال روغن زیتون باشید. همچنین به جای سویا، مواد تازه‌تر مانند پنیر را انتخاب کنید.

جوانه‌های سبزیجات خام

جوانه‌های خام منبع غنی از مواد معدنی و پروتئین هستند. از آنجا که جوانه ها به صورت خام مصرف می‌شود، می‌تواند به باکتری‌هایی که باعث مسمومیت غذایی می‌شود آلوده شود.

بهتر است به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی، در دوران بارداری جوانه‌ها را پس از سرخ کردن یا بخار پز کردن مصرف کنید. به این ترتیب، وجود باکتری‌ها به حداقل می‌رسد و همچنین طعم خوبی خواهد داشت.

تخم‌مرغ خام

از خوردن تخم‌مرغ خام پرهیز کنید و سراغ سس‌های سالادی که در ترکیبشان تخم‌مرغ خام است نروید. گذشته از این، اگر قصد خوردن سالاد سبزیجات دارید، از تمیز بودن مواد داخل سالاد مطمئن شوید.

گوشت‌های نیم‌پز و فرآوری‌شده

از خوردن استیک انواع گوشت یا مرغ نیمه پخته و گوشت‌های فرآوری شده پخته نشده پرهیز کنید. گوشت‌ها می‌توانند حاوی لیستریا و سالمونلا باشند و به همین دلیل باید در دمای حداقل ۷۰ تا ۷۳ درجه سانتیگراد پخته شوند.

آب میوه‌های کنسرو شده

آب میوه‌ها در واقع یک افزودنی خوب برای هر رژیم غذایی هستند. اما زنان باردار همیشه باید سعی کنند به جای انتخاب آب میوه های بسته بندی شده یا کنسرو شده، میوه‌های کامل و آب میوه های تازه داشته باشند. این آب میوه های کنسروشده دارای مقادیر زیادی مواد نگهدارنده و شکر هستند که برای رشد جنین مفید نیستند.

به جایش آب میوه‌های تازه بنوشید و به جای آن میوه‌های کامل را انتخاب کنید.

غذاهای دریایی

زنان باردار باید از مصرف غذاهای دریایی اجتناب کنند زیرا حاوی جیوه هست. تحقیقات، مصرف جیوه در دوران بارداری را با تأخیر در رشد و آسیب مغزی در نوزادان مرتبط دانسته است. تن ماهی مقدار جیوه کمتری نسبت به انواع دیگر ماهی ها دارد، اما همیشه توصیه می‌شود که در حد متوسط غذا بخورید و تا حد ممکن از مصرف آن اجتناب کنید.

می‌توانید به جای ماهی، به مدت نه ماه گوشت قرمز و مرغ مصرف کنید.

لبنیات غیر پاستوریزه

مادران باردار باید از محصولات لبنی غیر پاستوریزه مانند شیر خام، ماست و پنیر‌های نرم مانند فتا و بلو چیز خودداری نمایند. از آنجایی که این محصولات می‌توانند حاوی باکتری‌های مضری مانند لیستریا مونوسیتوژنز باشند که می‌تواند منجر به بیماری‌های شدید یا حتی سقط جنین شود بنابراین، لبنیات پاستوریزه باید اولین انتخاب برای مادرانی باشد که می‌خواهند سلامت خود و فرزند داخل رحم شان را حفظ کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا