تغذیهمامان بابا

با این ترفندها با خیال راحت سیر و پیاز بخورید

سیر و پیاز از سبزیجاتی هستند که گرچه خواص زیادی دارند اما خوردن آنها به صورت خام باعث می‌شود بوی آن اطرافیان را اذیت کند. از این رو خیلی از افرادی که سیر و پیاز دوست دارند، ترجیح می‌دهند قید خوردن آن را بزنند.
مدرسه آنلاین – شاید به نظر برسد که بهترین راه برای جلوگیری از بدبو شدن دهان بعد از خوردن سیر و پیاز، کنار گذاشتن آنها از رژیم غذایی است. با این حال، همیشه مقاومت در برابر وسوسۀ مصرف آن‌ها امکان‌پذیر نیست. به‌علاوه، به‌دلیل مزایای زیادی که برای سلامتی دارند، عاقلانه نیست که از خوردنشان اجتناب کنیم.

راه‌های زیادی برای مقابله با بوی سیر و پیاز وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم.

راه‌های از بین بردن بوی سیر و پیاز از دهان

از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید

خوردن محصولات تازه همراه با غذا یا بعد از آن به از بین بردن بوی سیر و پیاز کمک می‌کند. برای مثال اگر یک وعده غذای حاوی سیر مصرف کردید، برای دسر سیب بخورید یا برگ‌های تازه‌ی نعناع را بجوید.

یک مطالعه نشان داده است که ترکیبات شیمیایی سیب خام یا پخته، کاهو و نعنا باعث خوشبو کردن دهان می‌شوند. جعفری هم از جمله گیاهانی است که از دیرباز برای کاهش بوی سیر و پیاز استفاده می‌‌شود. این گیاه دهان را تمیز می‌کند و بوی نامطبوع را از بین می‌برد.

*بعد از خوردن غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

بیشتر باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند، در زیر خط لثه و در پلاک‌های روی دندان‌ها زندگی می‌کنند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از خوردن پیاز یا سیر می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های ایجاد‌کنندۀ بو و همچنین پاک کردن بقایای غذا از دهان کمک کند.

استفاده از مسواک برقی برای تمیز کردن خط لثه و کاهش پلاک بسیار مؤثر است. این کار دهان را برای مدت طولانی‌تری تمیز و خوشبو نگه می‌دارد.

 *به غذاهای خود سبزیجات اضافی کنید

ریحان و جعفری، به طور خاص، حاوی پادزهرهای موثر گیاهی برای مبارزه با بوی پیاز و سیر هستند. این سبزیجات را به وعده های غذایی خود اضافه کنید و یا جعفری را بعد از غذا میل کنید.

*با غذای خود نان بخورید

کمبود کربوهیدرات می تواند به بوی بد دهان منجر شود، و همچنین عوارض جانبی دیگری بر سلامتی شما دارد. خوردن نان یا سایر غذاهای سرشار از کربوهیدرات به مبارزه با بوی بد دهان کمک می کند.

*چای سبز بنوشید

چای سبز حاوی پلی فنول، ماده ای گیاهی، است که به خنثی کردن ترکیبات گوگرد آزاد شده در پیاز و سیر کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز نیز در مبارزه با بوی بد دهان موثر هستند.

*آب بنوشید

نوشیدن آب بعد از خوردن غذا می‌تواند باقی مانده سیر یا پیاز را از زبان یا لای دندان‌ها بشوید و ببرد. همچنین نوشیدن آب سبب تحریک تولید بزاق دهان می‌شود که به زدودن برخی از باکتری‌های دهانی تولید کننده بو کمک می‌کند.

*از دهان از پاک کننده زبان استفاده کنید

اشخاص اغلب مسواک زدن و تمیز کردن زبان، سقف دهان و زیر زبان را نادیده می‌گیرند که این‌ها نواحی ایده آلی برای جمع شدن باکتری‌ها هستند. شخص حتی ممکن است متوجه تشکیل شدن یک لایه سفیدرنگ روی زبان شود.

*استفاده از پاک کنندۀ زبان

استفاده از پاک کنندۀ زبان یا مسواک زدن روزانه زبان می‌تواند به زدوده شدن سلول‌های مرده، میکروب‌ها و تکه‌های ریز غذا کمک کند. تا جایی به تمیز کردن زبان ادامه دهید که دیگر اثری از بقایای غذا روی تمیزکننده باقی نماند.

*با دهان‌شویه دهانتان را قرقره کنید

دهان‌شویه‌هایی با بوی تند مانند عصاره نعنا فلفلی می‌توانند بوی بد سیر یا پیاز را در تنفستان مخفی کنند. برخی تحقیقات انجام گرفته پیشنهاد می‌کنند که از دهان‌شویه‌هایی حاوی کلورین دی اکسید (chlorine dioxide) استفاده شود که به طور خاصی در زدودن پلاک دندان، باکتری و تکه‌های ریز غذا مؤثر است.

*سرکۀ سیب را امتحان کنید

برخی افراد گفته‌اند که نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکۀ سیب مخلوط در آب قبل یا بعد از صرف غذا سبب از بین بردن بوی پیاز از دهان و خلاص شدن از بوی بد سیر می‌شود. هرچند این روش به لحاظ پزشکی اثبات نشده است بنابراین اشخاص باید قبل از استفاده از سرکۀ سیب به عنوان راهکار خانگی با پزشکشان مشورت داشته باشند.

*آدامس جویدن

جویدن آدامس‌هایی با طعم نعنا می‌تواند بوی بد دهان را فورا از بین ببرد. همچنین تولید بزاق دهان را تحریک می‌کند که می‌تواند به زدودن باکتری‌ها و باقی‌مانده‌های غذا در دهان و زبان کمک کند. همچنین طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا شخصی که به مدت ۲۰ دقیقه بعد از غذا آدامس بدون قند بجود خطر پوسیدگی دندان‌هایش را کاهش داده است.

* نوشیدن شیر

نوشیدن یک لیوان شیر همراه غذای سیر دار یا بعد از آن ممکن است تجمع اجزاء حاوی سولفور سیر را در دهان کاهش داده و در نتیجه از بوی بد دهان جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده‌اند که شیر پرچرب در کاهش بوی بدن و از بین بردن بوی پیاز از دهان بهتر از شیر کم‌چرب یا فاقد چربی عمل می‌کند.

* نوشیدن آب‌لیمو

آب‌لیمو ممکن است به خنثی‌سازی بوی بد حاصل از پیاز یا سیر در تنفس شما کمک کند. آب یک قاچ از لیموی تازه (تقریباً ۱ قاشق غذاخوری) را درون یک لیوان آب بفشارید و بعد از خوردن غذاهای حاوی سیر یا پیاز بنوشید.

*ریشۀ سیر را خارج کنید

شما میتوانید پیش از اضافه کردن سیر به غذا ، میزان پراکندگی رایحه و بوی آن را کاهش دهید. ابتدا هر حبه سیر را از وسط برش دهید و سپس ریشه آن را خارج کنید . در این صورت ، سیر تاثیر چندانی بر بوی دهان شما نخواهد گذاشت.

*دانۀ قهوه بجوید

با اینکه به نظر سخت و عجیب می‌رسد اما جویدن دانه‌های قهوه و سپس دور انداختن آنها میتواند بوی بد ناشی از سیر را از بین ببرد.

مالیدن دانه‌های قهوه روی دستانتان (و سپس شستن آنها) می‌تواند بوی بد ناشی از سیر و پیاز را از روی پوست شما از بین ببرد.

*از روغن‌های ضروری کمک بگیرید

روغن‌های ضروری را می‌توان به دهانشویه‌های حاوی الکل اضافه کرد. بعضی از این روغن‌ها علاوه بر خوشبو کردن دهان، خاصیت ضدباکتریایی هم دارند. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از روغن‌های ضروری (نعناع تند یا رزماری) و روغن حامل (نارگیل، بادام شیرین یا زیتون) دهانشویه‌ی خانگی درست کنید. یک قاشق چای‌خوری روغن حامل را با یک قطره روغن نعناع در دهان خود بچکانید تا از شر ذرات غذا، باکتری‌ها و بوی بد خلاص شوید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا