تغذیهمامان بابا

این غذاهای گرم مناسب فصل سرد پاییز و زمستان است

پاییز و زمستان با باران و برف و سرما که از راه می‌رسد، هیچ چیز مثل غذای گرم مزه نمی‌دهد. غذاهای گرم علاوه بر این که در هوای سرد خواهان زیادی دارد به دلیل طبع گرمی که دارد، بدن را هم گرم می‌کند.

مدرسه آنلاین – هر نوع غذا را می توان به عنوان غذاهای طبع گرم، سرد، تر یا خشک طبقه بندی کرد. هر غذا با توجه به مزاج های  افراد و فصل سال تأثیری بر طبع و خلق و خو سلامت فرد می گذارد. در اینجا می‌خواهیم چند غذا و دسر ایرانی اصیل و گرم را معرفی کنیم و طرز تهیۀ آنها را آموزش دهیم.

خاگینه

خاگینۀ ساده یکی از انواع صبحانه های ساده و خوشمزه ایرانی است که طرز تهیۀ آن بسیار ساده است.

مواد لازم

آرد ۴ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۴ عدد
ماست ۲ قاشق غذاخوری
شیره انگور ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
گردو ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیۀ خاگینه

برای تهیه خاگینه خوشمزه برای صبحانه ابتدا تخم مرغ ها را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و با همزن دستی یا قاشق به خوبی مخلوط می کنیم تا بافت شان یکدست شود. در ادامه آرد و بکینگ پودر را با هم ترکیب می کنیم.
سپس ترکیب آرد و بکینگ پودر را یک مرتبه الک می کنیم تا یکدست شود، سپس مجددا درون الک می ریزیم و روی تخم مرغ های درون کاسه الک می کنیم. در حین اضافه کردن آرد، مواد را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. پس از اینکه تخم مرغ و آرد به خوبی ترکیب شدند، ماست را اضافه می کنیم. در ادامه گردو را به صورت نیم کوب خرد می کنیم و به کاسه می افزاییم. در صورت تمایل برای عطر خاگینه کمی گلاب یا دارچین نیز می توانیم اضافه کنیم.

بعد مایه خاگینه به خوبی یکدست شد، یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم، سپس مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود، توجه داشته باشید که حرارت زیر تابه باید ملایم باشد. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، مایه خاگینه را به صورت یک باره درون تابه می ریزیم و با پشت قاشق آنرا به صورت یکدست صاف می کنیم. در ادامه درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم یک سمت خاگینه سرخ شود.
سپس یک سمت خاگینه به خوبی سرخ شد، آنرا بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود. پس از اینکه خاگینه آماده شد، آنرا برش زده و شیره انگور را اضافه می کنیم تا جذب خاگینه شود، سپس در ظرف کشیده و سرو می کنیم.

فسنجان

فسنجان با مرغ یکی از پرطرف‌دارترین غذاهای ایرانی است که در بسیاری از مناطق کشور محبوبیت دارد. این غذا به دلیل طعم خوشایندی که دارد، همیشه در میان گروه‌های مختلف مردم محبوب بوده است. طرز تهیه فسنجون با مرغ بسیار ساده است و به‌راحتی می‌توانید با استفاده از چند ماده اولیه مختلف، یک غذای خوشمزه و مغذی تهیه کنید.

 

مواد لازم برای تهیه فسنجان

مغز گردو 300 گرم
4 تکه
پیاز دو عدد متوسط
رب انار 1 ق غ
آب 8 لیوان
رب گوجه 1 ق غ (در صورت تمایل)
زغفران دم کرده نصف استکان
نمک و فلفل و زردچوبه
شکر در صورت تمایل 2-3 قاشق

طرز تهیۀ فسنجان

گردوها را چرخ کنید ، درون قابلمه مقداری آب سرد بریزید و گردوها را اضافه کنید؛ سپس حرارت را زیاد کنید تا آب بجوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت 2 – 3 ساعت گردوها با آب بجوشد تا کاملا به روغن بیافتد.پیاز را ریز کنید و بهمراه تکه های مرغ درون قابلمه ای جداگانه بریزید. کمی روغن بریزید ، فلفل ، نمک ، زردچوبه و برگ بوها را اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید. پس از اینکه مرغ کمی سرخ شد 2 لیوان اب اضافه کنید و 1 ساعت با حرارت ملایم بگذارید مرغ نیم پز شود.

پس از پخت گردوها و زمانی که به روغن افتاد میتوانید رب انار را اضافه کنید ( رنگ تیره خورش از پخت گردو بدست میاید و رب انار برای ایجاد طعم ترش و ملس به غذا کاربرد دارد ) سپس شکر ، کمی نمک و مرغ پخته را اضافه کنید و حدود 2 ساعت بگذارید مرغ درون فسنجان با حرارت ملایم بجوشد. پس از این مدت زمان فسنجان را در ظرف بریزید و همراه با برنج سرو کنید.

هویج پلو

هویج ‌پلو یکی دیگر از غذاهای کم‌نظیر ایرانیست که با مرغ یا با گوشت چرخ‌ کرده، همچنین ادویه و چاشنی‌های خوش عطر درست می‌شود.

طرز تهیۀ هویج پلو

ابتدا ۵ پیمانه برنج را بشویید و چند ساعتی در آب و نمک خیس دهید. ۵ عدد هویج را خلال کنید؛و یک پیمانه شکر را در آب حل کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.هویج را داخل شربت بریزید و حرارت را کم کنید تا بپزد . بعد از نرم شدن هویج آن را داخل آبکش بریزید و از شربت جدا کنید.برنج خیس داده شده را آبکش کنید و داخل قابلمه مورد نظر به همراه هویج به صورت لایه به لایه پر کنید.بعد روی حرارت متوسط قرار دهید تا بخار آن بلند شود بعد حرارت را کم کنید و یک دم کنی روی در قابلمه بگذارید تا برنج حدود یک ساعت دم بکشد. خلال پسته و بادام را کمی تفت دهید و بعد از آماده شدن برنج برای سرو بر روی هویچ پلو بریزید و روی آن را تزیین کنید و در کنار آن مرغ زعفرانی پخته شده سرو کنید. شما می‌توانید مرغ‌ها را به صورت مربع مربع خرد و بپزید و همراه با هویج آن را لابه لای پلو قرار دهید و یا کمی از شربت درست شده را برای شیرین تر کردن غذا روی برنج بکشید.

فرنی

بسیاری از افراد فرنی را به عنوان غذایی مخصوص کودکان می‌شناسند، اما این دسر خوشمزه که بسیار مقوی است برای تمامی سنین مناسب است. فرنی با نشاسته را می‌توانید در ماه مبارک رمضان یا فصل تابستان تهیه کنید و یک دسر خنک و پرانرژی سر سفره افطار یا میز عصرانه خود یا حتی برای تغذیه کودکان خود داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه فرنی با نشاسته

شیر کم چرب دو پیمانه
شکر سفید معمولی دو قاشق غذاخوری
نشاسته دو قاشق غذاخوری
گلاب یک قاشق غذاخوری
وانیل نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه 

برای شروع، ابتدا دو پیمانه شیر سرد را داخل قابلمه بریزید و دو قاشق غذاخوری نشاسته به آن اضافه کنید و هم بزنید تا شیر و نشاسته کاملا با هم مخلوط شوند. سپس قابلمه حاوی شیر و نشاسته را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و تمام مدت مواد داخل قابلمه که روی حرارت ملایم گاز قرار دارد را با یک قاشق چوبی به آرامی هم بزنید. اگر می‌خواهید مقدار فرنی شما بیشتر باشد باید توجه کنید که به ازای هر یک پیمانه شیر باید یک قاشق نشاسته اضافه می‌شود. هم زدن را ادامه دهید تا فرنی شما به غلظت دلخواهتان برسد. سپس در این مرحله شکر را همراه با وانیل و گلاب به فرنی اضافه کنید و کمی هم بزنید. مواد را از روی حرارت بردارید و داخل ظرف‌های مناسب سرو کنید. فرنی با نشاسته شما آماده است، می‌توانید روی آن‌ها را با دارچین یا خلال پسته و بادام تزئین کنید و در صورت تمایل آن‌ها را داخل یخچال قرار دهید تا خنک شوند. 

خوراک لوبیا

خوراک لوبیا چیتی یکی از محبوب ترین غذاهای فوری میان مردم جهان است. محبوبیت خوراک لوبیا چیتی به حدی زیاد است که به عنوان یکی از پر مصرف ترین غذاهای کنسروی شناخته می شود.

 

مواد لازم 

لوبیا چیتی: ۲ پیمانه
پیاز بزرگ: ۱ عدد
سیب زمینی بزرگ: ۱ عدد
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
قارچ: ۱۰ عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر پاپریکا: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
آب جوش: چهار لیوان

طرز تهیه خوراک لوبیا 

قبل از پخت لوبیا حتما آن را از شب قبل خیس کنید و اجازه بدهید لوبیا چیتی حدودا ۲۴ ساعت با آب ولرم خیس بخورد. اگر زمان کافی برای خیساندن لوبیا ندارید، لوبیا را داخل قابلمه آب جوش بریزید و بگذارید ۵ دقیقه بجوشد؛ سپس آبکش کنید.  پیاز را پوست و خرد کنید. در صورت تمایل می‌توانید پیاز را رنده کنید. پیاز خرده شده را داخل قابلمه مناسب بریزید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذراید و اجازه بدهید پیاز نرم و سبک شود.  بعد از اینکه پیاز کمی طلایی شد، رب گوجه فرنگی را همراه با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر پاپریکا به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. اجازه بدهید حدود دو تا سه دقیقه رب گوجه فرنگی با پیاز سرخ شود. توجه داشته باشید که رب گوجه را نباید بیش از حد تفت بدهید، در این صورت رب می‌سوزد و غذای شما خوشرنگ نخواهد شد. به محض اینکه رب گوجه رنگ باز کرد، دیگر به سرخ کردن ادامه ندهید.

 در این مرحله لوبیا چیتی را به قابلمه اضافه کنید و با پیاز و رب چند دقیقه تفت بدهید؛ سپس آب جوش را اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا لوبیا کم کم بپزد. یک ساعت بعد از اینکه لوبیا جوشید، سیب زمینی را پوست کنید و به صورت درسته به قابلمه خوراک لوبیا اضافه کنید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه بدهید خوراک لوبیا با شعله کم بپزد و جا بیافتد.

یک ساعت بعد از اینکه سیب زمینی را اضافه کردید، آن را از قابلمه خارج کنید و داخل یک کاسه همراه با یکی دو ملاقه از آب لوبیا بکوبید، طوری که سیب زمینی کاملا له و پوره شود؛ سپس پوره سیب زمینی را دوباره به قابلمه خوراک لوبیا برگردانید و اجازه بدهید خوراک بجوشد و لعاب بیاندازد. در این مرحله اگر احساس کردید خوراک شما بیش از حد سفت و کم آب شده است، یک لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. از اضافه کردن آب بیش از حد به خوراک لوبیا پرهیز کنید؛ زیرا بعد از اضافه کردن قارچ در مراحل آخر پخت، خوراک لوبیا کمی آب می‌اندازد.

 نیم ساعت آخر پخت، قارچ‌های شسته و خرد شده را به خوراک لوبیا اضافه کنید و اجازه بدهید خوراک حدود نیم ساعت با قارچ بجوشد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید. خوراک لوبیا غلیظ و خوشمزه شما در این مرحله کاملا جا افتاده و آماده سرو است. خوراک لوبیا را با آبلیمو یا آب نارنج تازه و گلپر میل کنید، نوش جان.
آش رشته

آش رشته

آش رشته از دیگر غذاهای اصیل و پرخاصیت ایرانیست که در روزهای سرد زمستانی بسیار دلچسب است. ترکیب حبوبات با سبزی خواص مهمی را به این غذا اضافه می‌کند. سبزی‌ آش رشته سرشار از فیبر غذایی، مواد معدنی و ویتامین A است و همچنین رنگدانه‌های گیاهی موجود در سبزی‌، نقش موثری در پایین آوردن چربی خون، ابتلا به سرطان و فشار خون دارد.

طرز تهیۀ آش رشته

از شب قبل ۴/۱ لیوان یا ۴۰ گرم نخود، لوبیا قرمزو لوبیا چیتی را باهم در ظرفی خیس میکنیم و ۵۰ گرم عدس را جداگانه در ظرف دیگری خیس می‌کنیم .۳ عدد پیاز را خلالی و سرخ می‌کنیم. نخود و لوبیاهایی که از شب قبل خیس کردیم درون قابلمه ای با ۵ لیوان آب می پزیم و وقتی جوش آمد کف روی حبوبات را با قاشق می‌گیریم و حرارت شعله پایین می‌آوریم و در قابلمه را به طور کمی نیمه باز روی آن قرار می‌دهیم و یک ساعت به آن زمان می‌دهیم تا حبوبات پخته شوند.مقدار سبزی آشی(۲۰ گرم اسفناج، ۲۰ گرم جعفری، ۳۰ گرم تره، ۱۰ گرم شوید،۲۰ گرم گشنیز) که آماده کردیم رو تمیز و کمی خرد می‌کنیم. ( دقت کنید که سبزی آش را نباید زیاد ریز کرد)

در ظرف دیگری ۴ قاشق غذا خوری روغن می‌ریزیم و اجازه میدهیم تا داغ شود بعد یک قاشق زرد چوبه را داخل آن می‌ریزیم و بعد از کمی هم زدن نعناع ها را به آن اضافه میکنیم و سریع بعد از ۱۰ ثانیه هم زدن از روی شعله گاز برمیداریم تا نعناع نسوزد و رنگ آن تیره نشود.

باید دقت کنید که در همین فاصله کم هم شعله گاز پایین باشد.بعد ازیک ساعت که لوبیا ها پخت، عدس و سبزی را به آن اضافه میکنیم و ۵ لیوان آب جوش هم داخل قابلمه ریخته و شعله گاز را زیاد می‌کنیم تا مواد باهم به جوش بیاید. بعد شعله را کم می‌کنیم و با در نیمه باز اجازه می‌دهیم عدس و سبزی‌ها با حبوبات به مدت نیم ساعت بپزند. بعد از این زمان داخل لیوانی ۲ قاشق غذا خوری آرد معادل ۲۰ گرم را با نصف لیوان آب خوب مخلوط می‌‎کنیم؛ به آرامی می ریزیم و هم میزنیم. بعد از آن نصف پیاز داغ و نعناع داغمان را در داخل آش می ریزیم و بعد از کمی هم زدن در مرحله آخر رشته آش را نصف کرده و کم کم به صورت نامنظم در حالی که آش را بهم میزنید، در داخل آن می‌ریزید .

باید مدام هم بزنید تا رشته‌ها نرم شوند. در این فاصله نمک و ادویه دلخواه مثل فلفل و زرد چوبه را هم اضافه می‌کنیم وبعد از یک ربع از روی شعله برمیداریم . نیم ساعت که گذشت زمانی که آش شما کاملا غلیظ شد و رشته ها حجیم‌تر و نرم‌تر شدند می‌توانید زیر شعله را خاموش کنید؛ آن را داخل کاسه بریزید و برای تزیین این غذای زمستانی ازنصف پیاز داغ و نعناع داغ و کمی سیر داغ و کشک استفاده کنید.

شیر برنج

 اینکه شیر برنج یک دسر خوشمزه و مقوی برای تمام رده‌های سنی است اما شیر برنج که به آن شیربا یا آش شیر نیز می‌گویند، همزمان می‌تواند یک میان‌وعده، دسر و غذای تقویتی سبک برای تمام کسانی باشد که می‌خواهند از مواد مغذی استفاده کنند، رژیم لاغری بگیرند، ورزش کنند و یا علائم بیماری دیابت خود را کاهش دهند.

مواد لازم

برنج ۱ پیمانه

شیر ۴ پیمانه

شکر ۱ پیمانه

گلاب ۲/۱ پیمانه

هل سبز ۲ عدد

نمک به مقدار لازم

پودر دارچین ۲/۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه شیر برنج ساده

برنج را چند ساعت خیس داده و آبش را چند بار عوض کنید تا تمیز شود. برنج را با کمی نمک، چوب دارچین و هل، بگذارید با حرارت ملایم بپزد. کمی شیر به برنج اضافه کنید و هم بزنید و وقتی به جوش آمد باقی شیر را اضافه کنید. وقتی به غلظت مناسب رسید شکر را اضافه کنید و آن را هم بزنید تا به خوبی حل شود. گلاب را آخر کار اضافه کنید تا عطر و بویش تازه تازه باقی بماند و زیاد روی حرارت نماند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا