کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه از رشته های پرطرفدار علوم تجربی است که همه ساله داوطلبان زیادی از علوم تجربی بر سر قبولی در آن با هم رقابت می کنند.

مدرسه آنلاین– رشتۀ علوم تغذیه ترکیبی از پزشکی و علم تغذیه است و به افراد می آموزد که چه چیزهایی برای بدن مناسب است و از خوردن چه غذاهایی پرهیز کنند. در این مطلب سعی کردیم به توضیحاتی دربارۀ این رشته و شرایط کاری آن بپردازیم.

رشته علوم تغذیه

رشته تغذیه از مهمترین رشته‌های شاخه پیراپزشکی است که سالانه علاقه‌مندان کنکوری زیادی را به خود جلب می‌کند. حساسیت به بعضی مواد غذایی باعث حذف آن‌ها از رژیم غذایی ما برای همیشه می‌شود. از سوی دیگر خوردن خیلی زیاد و یا خیلی کم یک سری از مواد غذایی می‌تواند بیماری‌های سخت، چاقی، لاغری، افسردگی و غیره را به دنبال داشته باشد. همۀ این‌ها نشانگر تأثیر تغذیه بر تمام ابعاد جسمی و روحی انسان است.

رشته تغذیه یکی از رشته‌های علوم پزشکی است که به منظور دستیابی به توسعه پایدار در جهت بهبود سلامت فرد و جامعه گام بر می‌دارد. این رشته به اصول علم تغذیه، ارزش گذاری مواد غذایی، نحوه تغذیه مناسب برای حفظ سلامت بدن و رژیم درمانی می‌پردازد. هدف این علم پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با تغذیه و کمک به درمان آن‌ها از طریق ارائه رژیم‌های غذایی مناسب و آگاه کردن مردم از میزان دقیق مصرف مواد غذایی مختلف است.

تجویز انواع رژیم‌های غذایی جهت تناسب اندام ( افزایش و کاهش وزن)، مناسب برای ورزشکاران و بیماری‌های مختلف مانند دیابت، فشارخون، بیماری های کلیوی و… ، توانایی مدیریت بخش تغذیه بیمارستان‌ها جهت تامین غذای مناسب بیماران، همراهان و کارکنان، توانایی برنامه ریزی غذایی در سطح کشور، توانایی مدیریت تغذیه در شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله و…، توانایی کار در بخش کنترل کیفی کارخانجات صنایع غذایی از جمله توانایی‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته کسب می‌کنند.

علوم تغذیه در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش تغذیه انسانی و تغذیه بالینی است. تغذیه‌ بالینی، تغذیه ورزشی، تغذیه در بحران، تغذیه در علوم بهداشتی گرایش‌های ارشد این رشته هستند.

در رشته علوم تغذیه نیز افراد باید در درس زیست و شمی قوی باشند. همچنین باید دارای روحیه خدماتی صبر و حوصله و شخصیت اجتماعی باشند.

از جمله وظایف یک متخصص تغذیه می توان به شناسایی و ارزیابی نیازهای مراجعان، ارائه توضیحات کافی درباره رژیم درمانی به مراجعین، ارائه برنامه غذایی مناسب به مراجعین، تشخیص مشکلات تغذیه موجود در جامعه، ارزیابی اثرات برنامه های غذایی و …. اشاره کرد.

رشتۀ علوم تغذیه در دانشگاه های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی، ظرفیت مازاد پردیس خودگردان ارائه می شود.

دروس رشته علوم تغذیه

دروس اصلی رشته علوم تغذیه شامل: بیوشیمی متابولیسم، میکروب‌شناسی مواد غذایی، شیمی و تجزیه‌ی مواد غذایی، تغذیه‌‌ی اساسی، فیزیولوژی تغذیه، داروشناسی، پاتوفیزیولوژی، بهداشت و مسمومیت‌های غذایی، اصول و روش‌های نگهداری مواد غذایی، اصول ایمونولوژی، اکولوژی غذا و تغذیه می شود.

دروس تخصصی این رشته عبارت است از: تغذیه در دوره‌های زندگی، ارزیابی وضع تغذیه، اصول آموزش و مشاوره تغذیه، رژیم درمانی، روش تحقیق در علوم بهداشتی، تغذیه گروه‌ها و شرایط ویژه، اصول برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه‌های تغذیه‌ای، بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه و اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی.

بازار کار و آینده شغلی

بازار کار رشته علوم تغذیه نسبتا خوب است. افرادی که در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند می‌توانند در بخش تغذیۀ بیمارستان ها، کارخانجات تولید مواد غذایی، کلینیک های رژیم درمانی و همچنین پزشکان غدد، دفاتر مشاوره تغذیه، مراکز بهداشتی درمانی، تهیه غذا‌ها و … مشغول به کار شوند. برخی دیگر از متخصصان می توانند با شرکت در رسانه ها مانند رادیو، تلویزیون به مردم درباره مواد مغذی موجود در مواد غذایی، نحوه استفاده بدن از آنها و ارتباط بین رژیم، سلامتی و بیماری آگاهی بدهند. افرادی که حداقل 3 سال سابقه کار در بیمارستان ها داشته باشند می توانند دفتر مشاوره غذایی تأسیس کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا