کلاس درسمتوسطه دوم

رشته ادیان و عرفان از گرایش های اصلی الاهیات

رشته ادیان و عرفان از رشته های زیرمجموعۀ علوم انسانی است که علاقه مندان به مباحث ادیان مختلف و عرفان با توجه به رتبۀ خود می توانند به عنوان رشتۀ دانشگاهی آن را انتخاب کنند.

مدرسه آنلاین_ رشته ادیان و عرفان یکی از رشته های اصلی در دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی است. دانشجویان این رشته ‌ با تاریخ‌ ظهور و گسترش‌ ادیان‌ ابتدایی و ادیان زنده‌ آشنا می‌شوند و سه‌ بخش‌ اساسی‌ احكام‌ و آداب‌، عقاید و اخلاق‌ را در هر دین مطالعه‌ می‌كنند. در اینجا به معرفی این رشته، دروس و بازار کار آن می پردازیم.

رشته ادیان و عرفان

رشتۀ ادیان و عرفان از گرایش های اصلی الاهیات و معارف اسلامی است که در دانشکدۀ الاهیات تدریس می شود. دانشجویان این رشته با تاریخ ظهور و گسترش ادیان زنده در سه منطقه خاورمیانه، خاور دور و شبه جزیره هند آشنا می شوند و سه بخش اساسی احکام و آداب، عقاید و اخلاق را در هر دینی مطالعه می کنند. ادیان‌ زنده‌ای‌ كه‌ در این رشته مطالعه‌ می‌ شود، به‌ سه‌ گروه‌ زیر تقسیم‌ می‌شود:

الف‌) ادیان‌ ابراهیمی و ادیان ایران قبل از اسلام: یعنی‌ یهودیت‌، مسیحیت‌ و اسلام‌ كه‌ پیامبران‌ آنها نسلشان‌ به‌ حضرت‌ ابراهیم‌ می‌رسد و باورهای ایرانیان پیش از زرتشت، دین‌ زرتشت‌ و آیین های مشتق از آن شامل آیین های مانوی و مزدکی.

ب‌) ادیان‌ خاور دور كه‌ ادیان‌ كشورهای‌ چین‌ و ژاپن‌ است‌ و شامل‌: كنفوسیوس‌، تائو و شین‌تو می شود.

ج‌) ادیان‌ شبه‌ جزیره‌ هند كه‌ عبارت است از: هندو، بودا و جین‌.

همچنین دانشجویان این رشته عرفان را به عنوان یکی از مباحث مقایسه ای در ادیان مطالعه می کنند و با ادبیات عرفانی اسلام آشنا می شوند. از جمله مباحث مهمی که در ادیان و عرفان به آن پرداخته می‌ شود، می‌‌توان به اسطوره شناسی، عرفان و فلسفه اشاره کرد.

اسطوره شناسی و تاثیرات آن بر باورهای مناطق مختلف جهان، عرفان اسلامی، تاریخ تصوف اسلامی و عرفان هندی، آشنایی با فلسفه اسلامی از جمله حکمت مشایی، اشراق و آشنایی با اندیشه‌های شهید مطهری، مطالعه فلسفه غرب از سقراط تا دوران معاصر و آشنایی کامل با فلاسفه غرب و عقاید هر کدام از آن‌ها از مباحثی است که دانشجویان ادیان و عرفان به مطالعۀ آن می پردازند.

هدف اصلی رشته ادیان و عرفان معرفی و شناسایی تاریخ پیدایش ادیان مختلف، اساطیر، آیین¬ ها، اصول و اعتقادات سنت¬ های دینی شرقی و غربی و سهم آنها در زندگی و شکوفایی معنوی انسان است.

برای دانشجویان ادیان و عرفان تسلط بر قرآن‌ و حدیث‌ و مطالعه‌ تاریخ‌ و تمدن‌ کشورهای‌ مسلمان‌ و کتب‌ عرفانی‌ و فلسفی‌ اسلامی‌ یا تحقیق‌ و مطالعه‌ بر روی‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌ آشنایی‌ با عربی‌ یک‌ ضرورت‌ اجتناب‌ناپذیر است‌. همچنین‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ لازم‌ است‌ که‌ با زبان‌ عربی و انگلیسی‌ آشنا باشند تا بتوانند معارف‌ اسلامی‌ را بسط‌ و گسترش‌ دهند و در این‌ زمینه‌ تبلیغ‌ کنند. این‌ آشنایی‌ برای‌ دانشجویان‌ گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌ ضروری‌تر است‌

دروس رشته ادیان و عرفان

عناوین دروس‌ اصلی رشته ادیان‌ و عرفان‌ عبارت است از: معارف‌ شیعه‌، تاریخ‌ فرق‌ اسلامی‌، تاریخ‌ فلسفه‌ اسلامی‌، تاریخ‌ فلسفه‌ غرب‌، كلیات‌ علم‌ كلام‌، تفسیر عرفانی‌ قرآن‌، متون‌ عرفانی‌ فارسی‌، تاریخ‌ تصوف‌، متون‌ ادیان‌ و عرفان‌ به‌ زبان‌ خارجی‌، ادیان‌ ابتدایی‌ و قدیم‌، ادیان‌ ایران‌ قبل‌ از اسلام‌، دین‌ یهود و مسیحیت‌، ادیان‌ هند، دین‌ بودا و خاور دور و روش‌شناسی‌ ادیان.

بازار کار و آینده شغلی

اوضاع کار برای رشته ادیان و عرفان چندان مناسب نیست اما دانشجویانی که تسلط خوبی بر رشتۀ خود دارند می توانند در زمینه های مربوطه فعالیت کنند. فارغ التحصیلان ادیان و عرفان می توانند در بخش های پژوهشی به عنوان پژوهشگر، در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا در وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌ و …مشغول به کار شوند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا