خبر ویژه

کرایه نجومی سرویس مدارس؛ ایراد کجاست؟

بعد از اینکه چیزی حدود دو سال و نیم کرونا بر مدارس سایه افکند و تعطیلی طولانی مدت این مراکز آموزشی را رقم زد، حالا و در آستانه بازگشایی کامل مدارس والدین با چالش های فراوانی رو به رو هستند.

مدرسه آنلاین- از جمله چالش های جدی والدین به ویژه اقشار کم درآمد موضوع هزینه های سنگین سرویس مدارس است که در برخی موارد استفاده از آنها نیز اجتناب ناپذیر است.

آنگونه که گزارش های میدانی و بررسی ها در فضای مجازی نشان می دهد بعضاً خانواده ها ناگزیر هستند برای پرداخت کرایه یک ساله هزینه سرویس مدرسه حتی تا 10 میلیون تومان هزینه پرداخت کنند.

در همین رابطه چند روز پیش خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: ارقام بالای سرویس مدارس حتی برای مسافت‌های کوتاه این روزها به یکی از دردسرهای جدید خانواده‌ها تبدیل شده است. در کنار تمام مشکلات پیش روی خانواده‌ها از یافتن مدرسه خوب، عدم ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی به بهانه محدوده بندی، شهریه مدارس دولتی و شهریه‌های گزاف مدارس غیردولتی اینبار نرخ بالای سرویس مدارس، دردسر جدید خانواده‌ها شده است. نرخ سرویس مدارس حتی برای مسافت‌های کوتاه ۵ یا ۱۰ دقیقه‌ای رقمی معادل ۷ تا ۹ میلیون تومان است. این رقم برای مسافت‌های طولانی‌تر تا ۱۸ میلیون تومان از سوی خانواده‌ها گزارش شده است.

در همین ارتباط محمد رضا ولیزاده رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت نرخ سرویس مدارس گفت: مولفه‌های مختلفی بر نحوه تعیین نرخ خدمات حمل و نقل دانش آموزان تأثیرگذار است و نرخ نامه ابلاغی شورای شهر تحت تأثیر عواملی همچون مسافت مسیر، ورود به محدوده طرح ترافیک و رفت و آمد در ساعات اوج ترافیک قرار می‌گیرد. سال ۹۸ آخرین سال ارائه آموزش حضوری بود و اینگونه نیست که در سال ۱۴۰۱ به نرخ اعلامی شورای شهر در سال ۹۸، ۲۵ درصد اضافه شود بلکه باید سه سال رشد در بخش نرخ نامه مورد توجه باشد.

ولیزاده گفت: وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کشور و راه در ساماندهی سرویس مدارس وظایفی را بر عهده دارند. وزارت کشور وظیفه ساماندهی حمل و نقل درون شهری، وزارت راه وظیفه ساماندهی حمل و نقل برون‌شهری و روستایی و آموزش و پرورش وظیفه تسهیلگری و برقراری ارتباط میان پیمانکار، والدین و مدیران مدارس را بر عهده دارد.

در این میان برخی خانواده ها با مقایسه قیمت سرویس مدرسه با اسنپ تصور می کنند که تن ندادن به هزینه سرویس و انتخاب اسنپ برای رفت و آمد فرزندشان گزینه بهتری است. آنها البته این موضوع را که یک سرویس مدرسه ناگزیر است زمان طلایی روزانه خود را چه در صبح و چه در ظهر در اختیار آنها باشد و لذا عملاً فرصت برنامه ریزی برای کار دیگر را از دست خواهد داد، در نظر نمی گیرند.

با این وجود نه می توان به صورت کامل حق را به والدین داد و نه می توان به صورت کامل اینگونه گفت که حق با رانندگان سرویس مدارس است.

باید منتظر ماند و دید همزمان با بازگشایی مدارس والدین با این دردسر بزرگ در مقام عمل به چه صورتی رو به رو خواهند شد؟

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. ایراد اینجاست که مدرسه و پیمانکار سهم بیشتری از راننده سرویس در حق کرایه سرویس دارند.

    1. جالب اینجاست خر رو رها کردید به فکر گرانی پالانید.
      گرانی شهریه مدرسه های 20گانه کجا؟ سرویس همان مدارس کجا؟
      خانه از پای بست…

  2. سلام دخترم 6 تا كوچه بايد بره تا مدرسه و برگرده هزينه سرويس دادن 11 ميليون و براي پسرم كه 1 ايستگاه اتوبوس ميره و بر ميگرده گفتن 15 ميليون . من هم كارمندم و هزينه ندارم .
    شما بگيد چرا نظارت نيست ؟ اصلا صاحب نداره…..

  3. ایراد کار مالیات پنهانی است که دولت با انتشار پول داره از مردم میگیره.واقعا نمیدونین یا میخاین مردم رو به جون هم بیاندازین.

  4. بنده اولیایی را میشناسم که سامانه سرویس براشون مبالغ 27 ملیون و حتی 34 میلیون هم اعلام کرده است ! چون در مدارس خاص (سمپاد) با توجه به اینکه ممکن هست طبق نتایج قبولی در امتحان سمپاد ، دانش اموز از مناطق مختلف به یک مدرسه برود.
    این مدارس به اصطلاح دولتی!! هم نصف شهریه غیرانتفاعی را می گیرند و هم والدین باید هزینه گزاف سرویس را متحمل بشوند

  5. ایراد تو هزینه نجومی قطعات و روغن و استهلاک بالای ماشین هاست قیمت قطعات یدکی و روغن رو با چند سال پیش مقایسه کنین دلیل مشخص میشه

    1. وقتی کمتر از نصف مبلغ پرداختی به راننده پرداخت می شود نیت واقعی مسئولین محترم و راه اندازان این سیستم مشخص می شود. لوازم یدکی و استهلاک ماشین با راننده است نه با پیمانکار.

    2. داداش ما هم ماشین داریم. با اسب و قاطر که تردد نمی‌کنیم. سرویس مدرسه بچه‌ها رو از یک محله سوار می‌کنه و کل مسافتی که تردد می‌کنه شاید به ۱۰ کیلومتر نمی‌رسه. با این استدلال شما الان راننده‌های تاکسی باید کرایه‌هاشون رو ۱۰ برابر کنند نسبت به ۳ سال پیش. چرا الان سرویس مدرسه برای شهرهای دیگه که اون‌ها هم بزرگ و میلیونی هستند یک‌سوم تهرانه؟ نکنه مشهد و اصفهان روغن و بنرین و قطعه ماشین ارزون‌تره؟

      متاسفانه دولت می‌خواد هزینه‌های مدرسه از محل پورسانت مدرسه غز پول سرویس پرداخت بشه و تمام. معنی دیگه این حرف یعنی مدرسه رایگان نداریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا