خبر ویژه

کارشناس آموزش و پرورش: دانش آموزان گوشت قربانی نیستند!

رفتن یا نرفتن دانش آموزان به مدرسه همچنان بحث داغ محیط های آموزشی و نیز فضای مجازی است و اظهارنظرهای متفاوتی در این باره مطرح می شود.

مدرسه آنلاین- علی رغم اینکه شخص وزیر آموزش و پرورش و بسیاری از مدیران وابسته به وزارتخانه معتقدند که بر اساس روال معمول دنیا باید مدارس ایران نیز بازگشایی و حضوری شود، اما همچنان والدین نگران این موضوع هستند و اکثر آنها علاقه ای به فرستادن فرزندانشان به مدرسه ندارند.

چند روز پیش تحریریه مدرسه آنلاین در مطلبی با تیتر «بالاخره دانش آموزان به مدرسه بروند یا نروند؟» در گفت و گو با رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی کرونا این موضوع را بررسی کرد، اما به واسطه اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در گزارشی دیگر به این موضوع بپردازم.

به ویژه به این دلیل که در این رابطه اختلاف نظرها بالاست و هر دو طرف موضوع یعنی مدافعان حضوری شدن مدارس و نیز مدافعان غیرحضوری ماندن برای خود استدلال های قابل تأملی دارند.

در همین رابطه یکی از کارشناسان حوزه آموزش و پرورش که خودش نیز فرزند مدرسه ای دارد و نیز سال هاست در این حوزه مطالعه و پژوهش دارد، اما علاقه ای به ذکر نامش در خبر نداشت به مدرسه آنلاین گفت: در مورد مدرسه رفتن یا نرفتن دو نکته به نظر من می رسد. اول اینکه آیا در مدارس ما امکان رعایت پروتکل های بهداشتی هست یا خیر؟ من فکر می کنم در اکثر مدارس کشور به ویژه مدارس دولتی جواب این سوال منفی است. یعنی عمده شهرهای ایران جدا از مدارس روستایی و غیر انتفاعی که شرایط فرق می کند، به ویژه در شهرهای بزرگ، امکان رعایت پروتکل های بهداشتی وجود ندارد.

وی افزود: نکته مهم تر این است که داریم در مورد مدارسی حرف می زنیم که کسر بزرگی از جمعیت دانش آموزان کشور را در خود جای داده اند. مدارس روستایی و مدارس غیرانتفاعی کسر کوچکی از دانش آموزان را در خود جای داده اند و به همین خاطر نمی توان به واسطه شرایط آنها برای کشور تصمیم گیری کرد.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: بر همین اساس به نظر من بازگشایی مدارس در کشور ما آن هم در شرایط کرونایی باید منتفی شود.

وی تأکید کرد: این چیزی که بنده گفتم باید اصل و مبنای تصمیم گیری باشد، مگر اینکه مسئولین بیایند و شفاف بگویند ما از اینکه آن کسر کوچک دانش آموزان که در مدارس روستایی و غیرانتفاعی هستند برایمان مهم است و اینکه در مدارس دولتی چه اتفاقی به واسطه بازگشایی رخ خواهد داد، برای ما مهم نیست!

آموزش آنلاین در ایران شکست مطلق خورده است

این منبع مطلع که خود نیز یک فرزند مدرسه ای دارد با تأکید بر اینکه دانش آموزان گوشت قربانی نیستند، افزود: دو سال از مدت کرونا گذشته است و در این دو سال وضعیت آموزش آنلاین که به نظر یکی از اصول اصلی آموزش در آینده دنیاست، در ایران بسیار کند پیش رفته و آنقدر کند پیش رفته است که می توانیم بگوییم شکست مطلق خورده است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: ما در این دو سال حتی به اندازه اینکه محتوای استاندارد کتاب درسی را وارد فضای مجازی بکنیم بگونه ای که همه بتوانند از آن استفاده کنند و یا دانش آموزان را به تجهیزات مورد نیاز تجهیز کنیم هم موفق نبودیم.

این کارشناس افزود: حتی اگر در این دو سال روزی نیم قدم به سمت آموزش آنلاین و کار با این فضا گام بر می داشتیم، حالا اتفاق های مهمی می افتاد که متأسفانه در این باره کم کاری شد.

وی در پایان و در جمع بندی گفت: به نظر من رعایت پروتکل های بهداشتی قطع به یقین در مدارس دولتی ممکن نیست و لذا بازگشایی مدارس در این بازه قطعاً خطرناک است و از آنسو نیز  وضعیت آموزش آنلاین اصلاً رضایت بخش نیست و در این حوزه نیز تقریباً صفر هستیم.

نوشته های مشابه

‫23 دیدگاه ها

  1. موافقم با ایشون. دخور من با اینکه در یک غیرانتفاعی خوب درس میخونه و تجهیزات اموزش انلاینشون هم مناسبه، اما واقعا دیگه کم اوردن. سال یازدهم هستن، حجم و محتوای درسها سنگینه، واقعا اینطوری ادامه دادن سخته.هم معلمها و هم بچه ها خسته شدن از وضعیت. از طرفی حضور در مدرسه هم خطرات زیادی داره.
    اموزش پرورش به جای تحکم فکر کارشناسی بکنه،

  2. باید دید کدام مسئله مهمتر است؟
    کیفیت آموزش مهمتر است یا سلامتی و جان دانش آموزان و خانواده های آنان ؟!
    ظاهرا وزیر آموزش و پرورش و همفکران او به هر قیمتی که شده می خواهند اوضاع آموزش کشور را مطلوب نشان دهند ولو به قیمت به خطر افتادن سلامتی و جان بی ارزش !!! دانش آموزان و خانواده های آنان ؛ آن هم با این توجیه غیر عقلانی و خلاف نظر متخصصین که کرونای امیکرون همانند یک سرماخوردگی ساده است؟!!!
    بر اساس نظر کارشناسان علم پزشکی حتی اگر کرونای امیکرون مرگ و میر هم نداشته باشد که قطعا اینگونه نیست و در اثر همین سیاست غلط این آقایان جاهل شمار فوتی ها امروز به 242 تن رسیده است ؛ ابتلای خفیف کرونا هم عوارض بلند مدتی دارد که بعضا خطرناک هستند و مدتها بعد از بهبودی خود رانشان خواهند داد .
    من نمیدونم اینها که هیچی از علم پزشکی حالیشون نیست باید برای سلامتی میلیونها دانش آموز و خانواده هاشون تصمیم گیری کنند؟!!
    قطعا آه کسانی که در اثر این فکر اشتباهتون سلامتیشون به خطر می افته دامن شماها رو خواهد گرفت…

    1. من خودم به شخصه مخالف باز گشایی مدارس هستم چون کیفیت آموزش آنلاین خیلی بهتر و اینکه بچه ها وقتی معلم رو ببینن دیگه استرس ندارن فقط صدا و تصویرش که میبینن و میشنون و اینکه رقابت‌های بیخود گذشته بین بچه ها و پرورش دادن حسادتشون نسبت به همدیگه از بین میره و اینکه الان ما والدین بهتر از نزدیک متوجه میشم در چه حد بچه از لحاظ درسی و دست آخر از خیلی بیماری‌ها در آینده مصون می‌مونن

  3. بخدا دو هفته قبل تعطیلات تا دو هفته بعد تعطیلات رو حداقل مدارس رو تعطیل و ادارات رو به حداقل برسونن بخاطر ایام ماه مبارک شرایط مساعدی به وجود بیاد.
    وگرنه همین که هست هست.

  4. سلام همین آقایون می گفتن که زدن واکسن آمریکایی حرام است ولی خودشان فایزرزدندحالااین حالوهامیخوان برای مدرسه
    رفتن بچه های ماتصمیم بگیرندآیابچه های اونهاهم پیش بچه های ماسرکلاس میشینن من که بچه ام رااعتمادنمی کنم بفرستم.

  5. کارشناسی که از افشای نامش واهمه دارد نظراتش را برای خودش نگه دارد . باید دید آینده را انسان هایی با مغز تهی به دست خواهند گرفت یا انسان هایی که راه مقابله با هر مشکلی از جمله کرونا را آموخته اند نه آن که به پستوها فرار کنند .

    1. شما نظرتو برای خودت نگه دار؛ سر کلاس رفتن باید به چه بهایی باشه ؛ به قیمت به خطر افتادن سلامتی مون ، اینا دارن با جونمون بازی میکنن ؛ کرونا ” هر مشکلی نیست ” بلکه بی سابقه ترین بیماری واگیر دار و خطرناک طول تاریخه؛ باز هم اگه نیاز دارین براتون دلیل بیارم که تعطیلی مدارس تو این شرایط منطقی تره

    2. شما لطفا ساکت باش نظرتو برای خودت نگه دار مغز تهی باشن بهتره یا دور از جون همه ی بچه ها بیمار بشن یا فوت بشن؟ مطالب درسی رو میتونن جبران کنن

  6. نظر این اقا درست نیست من معلم هستم در این دو سال با همین شاد هم درس دادیم محتوا تهیه کردیم و باز هم قبولی خوبی در نهایی داشتیم کاستی هم بوده بچه ها واکسن زدند بیرون هم خطر ابتلا هست

    1. بله درسته من با وجود اینکه سال دوازدهم به طور کامل مجازی بودیم ولی در کنکور رتبه ۳۶۶ تجربی اوردم حرف شما کاملا منطقی

    2. معلم های عزیزمون بااین شرایط سخت هم تلاش میکنند وتلاش هم کردند ما از تمام معلم ها کمال تشکر را داریم

  7. واقعا حرفتون درست هیچ امکاناتی در مدارس رعایت نمیشه حتی بعضی از مدارس حتی بدون ماسک .رعایت فاصله گذتری که اصلا شکست در انلاین بودن مدارس به خاطر سو استفاده معلما هست معلم وقتی درس میده فقط فکرو ذکرش امتحان وعقده خالی کردن سر دانش اموزه به جای اینکه بپرسه یاد گرفتین یا نه فقط هی تهدید به امتحان میکنن تو کلاس حضوری نمیتونستن ۲ صفحه درس بدن ولی تو کلاس انلاین یهو ۱۰،۲۰تا صفحه رو تو یک ساعت درس میدن اینکه دانش اموز رقبت نشون نمیده

  8. آره دیگه اول سال تا حالا مجازی تدریس شده حالا باید بریم درس های مثل فیزیک و شیمی ریاضی …..

    حضوری امتحان بدیم آره
    این که نمیشه
    ولی نظر من اینه که مدارس فعلا تعطیل باشه
    تا ضعف کرونا
    موفق باشید

  9. توی مدارس دولتی اصلا پروتکلی رعایت نمیشه
    همه بچه ها چسبیدن بهم توی یک کلاس کوچیک. 30 تا دانش اموزن که همه چفت در چفت هم نشستن
    فقط مدارس جلوی اداره آموزش و پرورش ظاهر سازی میکنه چند وقت پیشا از اداره امدن بازدید از کارگاهمون تمام معاونین مدرسه به خودشون افتاده بودن به ما میگفتن فاصله هاتونو رعایت کنین سر هر میز فقط چهار نفر در صورتی که توی روزای دیگه سر هر میز حداقل 6 نفر هستیم

    1. کاملا موافقم من خودم معلم هستم در کلاس کوچیک حضوری می رفتم یک ماه مریض شدم که احتمالا امیکرن بود واون یک ماه مجازی درس دادم اکثر معلم ها وبچه ها مریض شدیم الان بعد از دوماه هنوز سرفه می کنم اصلا در مدلرس مخصوصا ابتدایی خوب رعایت نمیشه پسر خودم ششم هست امتحانهاش حضوری بود سی وشش دانش اموز رو با چندین مراقب در نمازخونه کوچیک امتحان هاشون رو گرفتن زنگ زدم برای شکایت کرونا جالب خودم مدرسه دنبال پسرم رفته بودم بازرس امد به خدا دیدم سریع ناظم آمدند حیاط مدرسه به همکارهایی که تو حیاط کنار بچه هایی که امتحان داده بودن ومنتظر اولیا بودن بیان دنبالشون سریع هشدار داد ماسک بزنید بچه ها هم همین طور برخی که اصلا ماسک نداشتند به خدا یعنی همش فیلم بازی هست کشورمون

  10. متاسفانه آموزش و پرورش بدلیل حکمفرما شدن تدریجی بی سوادی در مدیریت کلان و به طبع در مدیریت های جزء در طی چند دهه اخیر رو به افول نهاده و به جای یک سازمان پیشرو در تعلیم و تربیت به یک سازمان پسرو و واپسگرا تبدیل شده است.
    به نظر من باید یک سیستم جامع آموزش از راه دور طراحی بشه و حتی اگر کرونا هم تمام شود یک سری از روزا اختصاص به آموزش از راه دور اختصاص داده شود. در شرایط فعلی هم به نظر من حتما مدارس غیر حضوض باشند مگه ما بچه هامون از سر راه یافتیم، خودمون هم کمک می کنیم مطمعنا بهتره

  11. وزیراموزشوپرورش کی مدرک پزشکی گرفته نمی دونن خیلی راحت ایران با خارج مقایسه می‌کنه آخه جناب ی سری به مدارس بزن بعد حرف بزن هنوز حرف زدن بلد نیست وزیرای این دولت ی شبه همه پزشک شدن

  12. میدونم غیر حضوری دلتون می خواد ولی تنبلی بسه نمیخواید بخونید نخونید دیگه وقتش بود که حضوری شه
    من و خوانوادم کورونا جدیدهم گرفتیم حتی ولی ۱روز بود تازه اگه رعایت کنین هیچ مریضی نمیگیرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا