تربیتیخبر ویژهمامان بابا

چگونه با کودکان در مورد جنگ اوکراین صحبت کنیم؟

پیامدهای ویرانگر جنگ ها تنها متوجه مردم و جوامعی که درگیر جنگ هستند نیست و این رخداد تلخ بین المللی می تواند پیامدهای خسارت بار دیگری نیز بر روی ذهن و فکر شهروندان سایر جوامع داشته باشد و در این میان کودکان و نوجوانان آسیب پذیرتر هستند.

مدرسه آنلاین- حالا که دوباره یک جنگ تمام عیار و بین المللی در اوکراین رخ داده و نیروهای نظامی روسیه به صورت گسترده به خاک اوکراین حمله کرده اند، اینکه این جنگ را چگونه برای کودکان و دانش آموزان شرح بدهیم، مسئله مهمی است که نباید نسبت به آن غافل بود.

وب سایت تخصصی «edweek»، آمریکا در رابطه با اینکه این جنگ را چگونه برای دانش آموزان توضیح دهید، توضیحات مبسوطی داده است که اینجا به اختصار مورد اشاره قرار می گیرد. با این توضیح که آنچه در این سایت آمده است طبیعتاً همسو با منافع آمریکاست و در ایران قاعدتاً باید بومی سازی شود و همسو با منافع ایران تنظیم شده و به کودکان و دانش آموزان شرح داده شود.

در سایت «هفته آموزش»، آمده است که همزمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین تصاویر و فیلم های هولناکی در فضای مجازی منتشر می شود که دیدن آن برای هر انسانی عذاب آور  است و این موضوع برای کودکان و نوجوانان به مراتب سخت تر است؛ فیلم و تصاویری که حاوی حملات موشکی، مجروح و کشته شدن انسان ها و آواره شدن شهروندان اوکراینی است.

سایت تخصصی « edweek» در ادامه در رابطه با اینکه چگونه در مورد این جنگ با کودکان و نوجوانان صحبت شود، 5 نکته مطرح می کند که در زیر به اختصار مورد اشاره قرار می گیرد:

1-قبل از هرچیز سطح سنی مخاطبان خود را در نظر بگیرید

صحبت در مورد جنگ و پیامدهای آن برای کودکان در گروه های سنی متفاوت است. کودکان در این رابطه آسیب پذیرتر از نوجوانان هستند و لذا باید این نکته را مورد توجه قرار داد. در مورد سطح دسترسی این افراد به تصاویر و فیلم های جنگ باید دقت کرد و اجازه نداد که کودکان در معرض دیدن این تصاویر قرار بگیرند.

2- آنها را تشویق کنید احساس کمک پیدا کنند و برای بهبود اوضاع تلاش کنند

در این بخش توضیح داده شده است که اگر کاری کنید دانش آموزان، کودکان و نوجوانان بتوانند خوب اتفاق رخ داده را بفهمند و نسبت به قربانیان جنگ حس نوع دوستی و کمک پیدا کنند، احساس امیدواری و خوشایندی بهتری خواهند داشت.

اگرچه جنگ اوکراین بسیار پیچیده است و موضوع کمک هم طبیعتاً پیچیده است ولی این یک شروع خوب خواهد بود. (دقت کنید حتی یک نقاشی کودکانه در مورد جنگ و انتشار آن در فضای مجازی هم می تواند از سوی یک کودک کمک بزرگی به جنگ باشد)

3-برای آنها توضیح دهید که چرا تحولات سایر نقاط جهان مهم است

بحران فرصت خوبی برای معلمان و والدین است تا برای کودکان و نوجوانان و دانش آموزان توضیح دهند که چه چیزی که در سراسر جهان و اروپا اتفاق می افتد؟ چرا این موضوع برای برخی از جوانان در ایالات متحده آمریکا ( همه نقاط جهان) اهمیت دارد؟

در این مطلب به نقل ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا آمده است: «برای اینکه یک شهروند آگاه باشیم، باید در سطح جهانی سواد داشته باشیم. باید درک کرد که چرا جهان اهمیت دارد، چگونه کار می کند و سیاست خارجی چگونه بر جهان تأثیر می گذارد؟»

4-برای دانش آموزان سوالات دقیق و عینی در مورد بحران مطرح کنید

در این سایت آمده است به واسطه این بحران می توان از دانش آموزان و کودکان و نوجوانان سوالات متفاوتی در مورد جنگ و راه خروج از آن پرسید. این می تواند یک مسیر رو به جلو باشد. از دانش آموزان باید پرسید چرا روابط بین الملل مهم است؟ اولویت های ما در این جنگ چه باید باشد؟ در یک کلام جنگ روسیه و اوکراین فرصت خوبی است تا دانش آموزان را با سیاست خارجی درگیر کردو

5-داستان هایی از تجربه افراد عادی را به اشتراک بگذارید

در این بخش به نقل از جودی سوکولور- مدیر هماهنگ کننده پروژه تدریس فلسطین در آمریکا آمده است، از آنجا در جنگ ها معمولاً روایت های غالب را حکومت ها و رهبران سیاسی در دست می گیرند، پس این مهم است که برای دانش آموزان تحلیل و نظر افراد عادی بزرگ تر  روایت کرد.

مثلاً از دانش آموزان بخواهید نظر والدینشان را در مورد این جنگ برای هم کلاسی ها بگویند یا از افراد عادی سطح شهر مثل نانوا، راننده و… در این باره بپرسند و در کلاس برای هم کلاسی ها تعریف کنند.

نظر شما در مورد نحوه توضیح این مهم برای کودکان و نوجوانان چیست؟

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام
    به نظر من صحبت از جنگ برای بچه ها اصلا چیز خوبی نیست ولی خب چه میشه کرد همه جا حرف جنگه

  2. منکه بهش گفتم هواسش باشه اگه غربگدا باشه از اوکراین دفاع کنه اسمش رو از شناسنامه امم خط میزنم

    1. هواس نه، حواس.این کلمه ای است که خیلی هااشتباه مینویسند.حواس از حس میاد.مگه حس رو هس مینویسی که حواس رو اینجوری نوشتی.

    2. اگه شرق گدا و کمونیست و جیره خور پوتین باشه چی؟ بعد هوا؟! زمین نبود باسواد؟ حواس! راستی ناهار خوردی پروپکان؟

  3. من یه دختر 6 ساله دارم قشنگ نشستم باهاش حرف زدم در مورد جنگ
    بهش گفتم عزیزم ببین از یکسال قبل از اینکه تو به دنیا بیای جنگ یمن شروع شد و الان هر 75 ثانیه یک کودک یمنی از گرسنگی میمیره و خبرنگار بی بی سی با وقاحت میاد در تلویزیون میگه که اوکراینی ها مثل افغانستانی ها و یمنی ها و سوری ها و… نامتمدن نیستند و اینکه شیرخواره یمنی از گرسنگی بمیره اهمیتی نداره و حتی یک قوطی گندیده شیرخشک هم نباید بشه داد چون گناهش اینه که در بین مردمانی نامتمدن متولد شده و متاسفانه چشم آبی و موی بلوند هم نداره. منتها همین رسانه های متعلق به همین کشورهای نامتمدن عقب افتاده امروز دارن یقه خودشون رو برای اوکراین جر میدن بنابراین اینها واقعا عقب افتاده و نامتمدن هستن و اون خبرنگار راست میگه! و اگر خاورمیانه ای ها سیب زمینی و بی رگ نبودن از این تعابیر غربی ها ذره ای بهشون برمیخورد

    بهش گفتم عزیزم فردا پس فردا آمریکا به ما حمله کنه مارو لت و پار کنه این اوکراینی ها و باقی مردم اروپا توف هم کف دست ما نمیندازن اصلا مارو آدم حساب نمیکنن

    من تمام سعی خودم رو میکنم که بچه م غربگدا نشه. امیدوارم مثل باقی ایرانی ها از عوام الناس بی سواد نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا