خبر ویژه

نمره انجمن اولیا و مربیان در حوادث اخیر چند است؟

هنوز مدرسه ها بازگشایی نشده جامعه ایرانی با فضایی ملتهب که ناشی از فوت مرحومه مهسا امینی بود،  رو به رو شد؛ فضایی نا آرام که آرام آرام اعتراضات گسترده ای را ایجاد کرد و در نهایت به اغتشاشات منجر شد.

مدرسه آنلاین- در این بین و در برخی موارد مشاهده شد که روایت متفاوت اولیا و مربیان از برنامه های پرورشی و تفریحی مثل نمونه ای که اخیراً در مدرسه شاهد اردبیل رخ داد، زمینه ساز تشدید بحران ها شده است.

در این میان به نظر می رسد جایگاه و نقش انجمن اولیا و مربیان و همفکری و همراهی آنها برای کنترل فضای مدرسه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در همین رابطه ایرنا نوشته است: اگرچه در گذشته و شاید هم در زمان حاضر آنچه که از ارتباط اولیا با مدرسه بیشتر به ذهن متبادر می‌شود جنبه استفاده از مشارکت مالی خانواده‌ها برای رتق و فتق امور مدرسه است اما در اساسنامه انجمن مرکزی اولیا و مربیان که در تاریخ  ۱۹ خرداد ۱۳۶۷ مصوب شد، شرح اهداف و وظایف خوبی برای این تشکل مردم نهاد پیش بینی شده که شناخت و عمل صحیح به آنها می‌تواند بحث بسیار مهم تعلیم و تربیت نسل آینده را در مسیر صحیح آن هدایت نماید.

آگاه‌تر ساختن پدران، مادران و مربیان به معارف اسلامی، تبیین مسوولیت‌ها و تقویت احساس آن در اولیا و مربیان نسبت به مسائل پرورشی فرزندان، ایجاد، تقویت و تحکیم رابطه صمیمی بین اولیا و مربیان ازیک طرف و فرزندان از طرف دیگر، فراهم کردن موجبات تحکیم مبانی شخصیت و تقویت خودآگاهی در کودکان، نوجوانان و جوانان، مطالعه و بررسی علل ناسازگاری و یا عواملی که مانع رشد بدنی و روانی کودکان، نوجوانان و جوانان کشور بشود و آشنا ساختن اولیا به مسائل اقتصادی خانواده و جامعه و تخصص‌های ضروری و مورد نیاز کشور جهت راهنمایی شغلی فرزندانشان از جمله اهداف و وظایفی است که مطابق اساسنامه انجمن مرکزی اولیا و مربیان جمهوری اسلامی برای این نهاد تعریف شد.

تحقق اهداف و عمل به وظایف تعیین شده برای انجمن اولیا و مربیان بدون همراهی پدران و مادران دانش آموزان با مدیران و معلمان مدرسه امکان پذیر نیست زیرا مساله تعلیم و تربیت به اعتقاد کارشناسان فرایندی پیچیده و عمیق است که تنها در سایه همراهی و همکاری ۲ نهاد اصلی خانه و مدرسه و حرکت در مسیر یک سیاست، بینش و هدف طراحی شده توسط نظام، حاکمیت و ارکان وزارت آموزش و پرورش محقق خواهد شد.

نامگذاری ۲۴ تا ۳۰ مهرماه به‌عنوان هفته پیوند اولیا و مربیان فرصت خوبی برای بررسی آسیب شناسانه اهداف و وظایف انجمن‌های اولیا و مربیان در مدرسه و میزان تحقق آن است زیرا خانه و مدرسه زمانی می‌توانند رسالت آموزشی و پرورشی خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هر یک شناخت کاملی از وظایف داشته باشند.

با این تفاسیر و به همین بهانه می توان در رابطه با حوادث و رویدادهای اخیر فضای مدرسه این سئوال را مطرح کرد که نمره انجمن اولیا و مربیان در حوادث اخیر چند است؟

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. در انجمن هم عضو بودیم ولی فقط برای رفع مشکلات مالی مدرسه ازما نظر خواستن و هیچ چیز نمیشه از مدیر و معلمها خواست

  2. اساس نامه هر کشوری در خاورمیانه دست انگلیس است حتی قانون جمهوری اسلامی هم دست انگلیس بوده تا بتواند در هر زمان علیه ان کشور استفاده کند .که همگی امروز دیدین که جوانان و نوجوانان علیه حجاب اجباری شورش میکنند .و اگر مسئولین فکری نکنند انقلاب در خطر است . پس اسم اعتراض به حق نگذارید اختشاش . و اگر به فکر نباشید به زودی بازنده خواهید شد .

  3. سلام علیکم
    خدمت هم وطنان عزیز عرض شود ، متاسفانه در اکثر موارد انجمن اولیاء از کسانی انتخاب می شود که منتقد نباشند و مشکلات مدرسه را به مدیر مدرسه نگویند و عموما با مدیر مدرسه هم نظر باشندلذا مدارس نسبت به اول انقلاب هیچ پیشرفتی نکردند و همان چهار دیواری چهل سال پیش می باشند و از طرف دیگر دولتهای محترم ایران، مدارس را یک سازمان مصرفی به حساب می آوردندو می آورندو نه یک مرکز تولید انسان، در نتیجه در تصمیمات پولی خود آموزش و پرورش را در گزینه آخر قرار می دهند دولتهای ایران به دانش آموزان هیچ پولی نمی دهندیعنی بعد از اتمام جنگ هشت ساله ، به دانش آموزان هیچ پولی ندادند و دزدیدند و خوردند و یا به جای سرمایه گذاری در بخش انسان سازی ، بیشتر اسلحه ساختند اینجانب از دست تمامی دولتهای ایران از اول انقلاب تا به حال شاکی هستم که چرا حتی یک مورد درخصوص امور پولی مدارس سخن نگفتند و نمی گویند و تمام جلسات آنها بیهوده بوده و نفعی برای دانش آموزان و آینده ی کشور نداشته است، متاسفانه چون عموما باهم هم نظر هستند انتظار نداشته باشیم که در آینده اتفاقات خوبی بیفتد، متاسفانه، متاسفانه و متاسفانه

    خدا حافظ شما
    از طرف معلم مقطع ابتدایی
    محمدرضا ملایم پور

  4. علت اصلی پیشرفت نداشتن علمی کشور ایران این هست که متاسفانه برخلاف تمام کشورهای پیشرفته جهان که به دانشگاههای علوم پایه بیشتر توجه دارند وبه دانشگاه علوم پزشکی وفنی ومهندسی کمتر توجه دارند ماهمه توجه خود رابه قشر دکتر ومهندس تعلق داده ایم در حالی که در آمریکا واروپا وژاپن به یک استاد ریاضیات بیشتر از یک متخصص جراح مغز واعصاب توجه می شود چرا که یک فیزیکدان وریاضی دان باید سالها تحقیق وپژوهش کنند واطلاعات مربوط به ساخت هواپیما را به مهندس سازنده هواپیما بدهند یک تیم متشکل از متخصین زیست شناسی سالها پژوهش انجام دهند واطلاعات لازم را برای پزشکان ببرند یک تیم متخصص شیمی وزیست شناسی اطلاعات لازم را پس از سالها تحقیق وپژوهش برای دکتر دار و ساز ببرد آنوقت در کشور جهان سومی مثل ایران تمام نخبگان به سمت رشته های پزشکی ومهندسی می روند وهیچ کس به دانشگاهای علوم توجه نمی کند اما در اروپا وآمریکا بر عکس ایران به تحصیل کردگان علوم پایه بیشتر از دکتر ومهندسهاشون توجه می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا