خبر ویژه

نحوه برگزاری امتحان مدارس در سال تحصیلی 1399 – 1400

روند برگزاری امتحانات مدارس به این صورت است که هر ساله در زمان تعیین شده دانش آموزان در محل برگزاری امتحان حاضر شده و سوالات مربوطه را پاسخ می دهند . با توجه به شرایط به وجود آمده به علت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی این روند برگزاری شامل تغییرات زیادی شده است .

مدرسه آنلاین– برگزاری امتحانات مدارس ۹۹ – ۱۴۰۰ به جز امتحانات نهایی برای نوبت اول دی ماه با توجه به شرایط و وضعیت هر استان متفاوت بوده و ترجیحا به منظور حفظ سلامتی دانش آموزان و رعایت ضوابط بهداشتی تعیین شده ، به صورت غیر حضوری برگزار می گردد .

نحوه تعیین نمره و ارزشیابی دانش آموزان در این امتحانات نیز بر عهده معلمین بوده و بر اساس فعالیت های دانش آموزان تعیین در امتحانات نوبت دوم خرداد ۹۹ – ۱۴۰۰ تعیین میگردد .

با توجه به اهمیت موضوع برگزاری امتحانات مدارس و همچنین جهت ارائه اطلاعات بیشتر در این خصوص در ادامه این مقاله نحوه برگزاری آزمون های مدارس 99 – 1400 برای تمامی مقاطع با شرح جزئیات بررسی شده و شرح داده خواهد شد .

برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی نوبت دوم 99 – 1400

آزمون های پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به منظور ارزشیابی آن ها در خصوص یادگیری مطالب درسی در نیمسال اول و دوم تحصیلی برگزار می گردد. آخرین مصوبات سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی حاکی از ان است که برگزاری این آزمون برای نیمسال دوم تحصیلی 99 – 1400 به صورت غیر حضوری انجام پذیرد.

طبق آخرین اطلاعیه صادر شده از طرف سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی نحوه برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی نوبت دوم 99 – 1400 به شرح زیر می باشد.

درشرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیبابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی، فراهم باشد، ارزشیابی دانش آموزان مطابق آیین نامه های مربوط و مجوز ستاد کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام خواهد شد.

درشرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیبابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی، فراهم نباشد، ارزشیابی دانش آموزان مدارس روزانه دوره های اول و دوم متوسطه به استثنای پایه نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری، و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه، انجام می شود.

نحوه ارزشیابی از دانش آموزان با نیازهای ویژه، در دروس غیرنهایی از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ابلاغ خواهد شد.

شایان ذکر است بر اساس این دستورالعمل، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ـ تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی 1400-1399، در بازه زمانی 27 اردیبهشت لغایت 24 خردادماه، انجام خواهد شد.

برگزاری امتحانات دوره ابتدایی خرداد ماه ۹۹ – ۱۴۰۰

امتحانات نوبت دوم خرداد ماه 99 – 1400 برای دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اهمیت بسیاری بوده و این میزان اهمیت به این علت است که دانش آموزان با تمامی مطالب امتحانی دروس خود در این نوبت مواجه می شوند و نمرات دریافتی از این آزمون تاثیر بسیاری بر نمرات کارنامه و معدل کل سالانه آن ها خواهد داشت.

با وجود اختلافات بسیاری که در خصوص نحوه برگزاری امتحانات نوبت دوم ۹۹ – ۱۴۰۰ مقطع ابتدایی وجود داشت اما شیوه نهایی تصویب شده جهت شرکت در آزمون مدارس به صورت غیر حضوری تعیین گردید.

در صورت وجود شرایط لازم و به دلیل اطمینان از یادگیری مطالب درسی توسط دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی تصمیم آموزش و پرورش بر این باشد که بر اساس رعایت شرایط و پروتکل های بهداشتی امتحانات دروس پایه ای، به صورت حضوری برگزار می شود.

دستور جداگانه برای دوره ابتدایی و دوره متوسطه

دوره ابتدایی و دوره متوسطه با توجه به اقتضائات متفاوتی که دارند؛ دستورالعملی جداگانه را شامل می شوند.

طبق اعلام معاون آموزش ابتدایی پایان برگزاری کلاس ها و زمان آموزش 31 اردیبهشت ماه خواهد بود و مدرسه تلویزیونی ایران هم تا آن زمان به ارائه آموزش ها خواهد پرداخت. معلمان و مدیران دوره ابتدایی ده روز فرصت دارند تا تاریخ 10 خرداد نتایج پایانی ارزشیابی نوبت دوم را در کارنامه دانش آموزان ثبت کنند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی به صورت فرایندی انجام می شود اعلام کرد: براساس شواهد و اطلاعاتی که معلمان گرامی در طول سال تحصیلی بدست آورده اند و براساس ارزیابی های عملکردی که در پایان سال از دانش آموزان انجام می دهند، نتایج نهایی را ثبت خواهند کرد.

همچنین اعلام کرد که ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم و با توجه به شرایط متفاوتی که در مناطق مختلف کشور داریم برنامه ریزی می کنیم. در مناطق آبی که عمدتا مناطق کم جمعیت روستایی و عشایری هستند از قبل هم مصوبه ای برای برگزاری کلاس ها به صورت حضوری داشتیم و خوشبختانه هیچ مشکلی هم تاکنون ایجاد نشده است.

ارزیابی عملکردی برای این دانش آموزان با تشخیص معلم به صورت حضوری است. اما در بقیه مناطق زرد و نارنجی و قرمز با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا تصمیم گیری خواهد شد. اما مشخصا در مناطقی که امکان برگزاری آزمون ها به صورت حضوری وجود نداشته باشد، قطعا با استفاده از بستر برخط این ارزیابی ها انجام می گیرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت ارزیابی عملکردی از میزان یادگیری دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی که مهارت های پایه سواد را یاد می گیرند، ابراز کرد: بر اساس این شیوه نامه برای این دانش آموزان علاوه بر معلمان عزیز، مدیران مدارس هم مسئولیت خواهند داشت که در خصوص تضمین یادگیری این دسته از دانش آموزان اطمینان حاصل کنند.

معاون آموزش ابتدایی طی اظهاراتی اعلام کرد که اگر نتایج ارزشیابی ها در پایان سال تحصیلی نشان دهد دسته ای از دانش آموزان به هر دلیل، مثلا به دلیل عدم همراهی موثر والدین؛ دچار مشکلاتی در یادگیری مهارت های پایه باشند، قطعا برنامه های جبرانی در نظر خواهیم گرفت.

نحوه برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم

با توجه به اهمیت بسیار بالای امتحانات پایه نهم و دوازدهم به ترتیب بابت هدایت تحصیلی و نیز تأثیر در کنکور سراسری، مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش اصرار دارند که آزمون این دو پایه حتماً حضوری برگزار شود. این تصمیم در روزهای منتهی به خرداد 1400 با اعتراض گسترده خانواده ها و دانش آموزان رو به رو شد. 

منبع: تابناک 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا