تربیتیمامان بابا

11 روشی که اضطراب را درکودک شما از بین میبرد

اضطراب در کودکان امری است که باعث می‌شود به سمت کارهای مفیدی چون درس خواندن، یادگیری و انجام کارهای هنری و ورزشی و … بروند و از وقت خود استفاده کنند.

مدرسه آنلاین – مقداری نگرانی به عنوان نیروی محرکه در افراد عمل می‌کند تا جهت کسب موفقیت و رشد کار و فعالیت کنند. اما وقتی نگرانی از حد طبیعی خود خارج شود، به یک مشکل تبدیل می‌شود که به فرد و حتی دیگران آسیب می‌رساند.

باید بپذیریم که کودکان هم دچار اضطراب می‌شوند. اغلب والدین دوران کودکی را دوران بی‌خیالی و آسودگی فرزند خود می‌دانند. اما بهتر است بدانید که کودکان نیز مثل ما گاهی دچار اضطراب می‌‌شوند‌، بنابراین والدین باید راه‌های مقابله با اضطراب کودکان را یاد بگیرند تا بتوانند به فرزند خود کمک کنند.

از کجا بفهمیم که کودکمان اضطراب دارد؟

اضطراب در کودکان کم سن و سال می تواند به صورت مکیدن شست، ناخن جویدن، انگشت در بینی کردن، شب ادراری و… باشد اما در کودکان بزرگ تر می تواند به شکل پرخاشگری، بدزبانی، اذیت کردن دیگران، کابوس دیدن، دروغ گفتن، بی نظمی، نداشتن اعتماد به دیگران و… خود را نشان دهد. با توجه به اهمیت این موضوع، این سؤال پیش می آید که چگونه می توان به کاهش اضطراب کودک کمک کرد؟ 

شما بزرگسالان از راه های مختلف می توانید به کودکان و خردسالان خود برای رفع اضطراب در آنها کمک کنید.  سه کار مهمی که شما می‌توانید در این زمینه انجام دهید به شرح زیر است:

*شما ابتدا باید سعی کنید، که اضطراب را از زندگی خود تا حد امکان دور نمایید. به این ترتیب اضطراب از کودکان شما نیز دور خواهد شد.

*به کودکان و خردسالان خود مهارت های مثبت مقابله با اضطراب را بیاموزید.

در مورد ماهیت اضطراب با کودکان و خردسالان خود تا حد امکان صحبت کنید.

راه‌هایی برای مقابله با اضطراب کودکان

کودکان هم به طرق سالم و هم نا سالم با اضطراب مقابله می‌کنند و هر چند ممکن است به هیچ وجه در مورد مشکلات خود با شما حرف نزنند، اما مسلماً از والدین خود توقع دارند تا به آنها در حل مشکلاتشان کمک کنند. والدین برای کاهش اضطراب فرزند و از بین بردن آن می‌توانند با توجه به روحیۀ فرزند خود، کارهای مختلفی انجام دهند که در زیر برخی از آنها می‌آید.

یاد خدا

باید به فرزندنمان بیاموزیم که تاریخ بشر پر است از اضطراب‌ها و حوادثی که بنا به دلایل مختلفی فرد را مضطرب کرده است. در این میان آرامش سهم کسانی شده است که به خدا تکیه کرده‌اند و می‌دانند که آن قدرت بی‌همتا حواسش به همه هست و کسی را تنها نمی‌گذارد. قرآن، با یک جملۀ کوتاه و پرمغز، مطمئن‌ترین و نزدیک‌ترین راه را نشان داده، مى‌گوید: «بدانید که یاد خدا آرام‌بخش دل‌ها است.»

به کودکان توجه کنید

هر وقت به مسائل آزار دهندۀ کودک خود توجه می‌کنید، بهتر است توجهتان به شکل کلامی باشد تا وی متوجه آن شود. اگر می‌توانید، احساسی را که فکر می‌کنید کودک شما دارد، بلند بیان کنید. به عنوان مثال به او بگویید: به نظر می‌رسد امروز چیزی در زمین بازی باعث ناراحتی‌ات شده باشد. البته توجه داشته باشید لحنتان طوری نباشد که به کودک بر بخورد.

به حرف‌های کودک خود گوش دهید

از فرزند خود بخواهید آنچه باعث ناراحتی‌اش می‌شود را به شما بگوید. با دقت و با آرامش، با علاقه و صبر به حرف فرزند خود گوش دهید. از قضاوت‌های زود هنگام، سرزنش، سخنرانی یا حرف زدن در مورد اینکه اگر شما جای او بودید چه کاری انجام می‌دادید، خودداری کنید. مسئله اصلی این است که به نگرانی‌ها و احساسات فرزند خود گوش دهید.

 در مورد احساسات فرزند خود نظر دهید

برای مثال به فرزند خود بگویید: «این موضوع باید ناراحت کننده باشد. تعجبی ندارد که وقتی بچه‌ها تو را به بازی راه ندادند ناراحت شده باشی، یا بگویید می‌دانم این قضیه نا عادلانه بوده. انجام این کار نشان می‌دهد که شما احساسات فرزند خود را درک می‌کنید و حس درک شدن و مورد توجه قرار گرفتن به فرزند شما کمک می‌کند تا حس حمایت شدن از سوی شما را داشته باشد، این احساس در مواقعی که کودک دچار اضطراب شده می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

آموزش منطقی فکر کردن

به کودکان آموزش دهید که چه چیزی واقعی و چه چیزی تصور و خیال است. برای مثال اگر در کاری شکست‌خورده به او بگویید که شکست خوردن برای همه طبیعی است و با تلاش می‌توان به موفقیت رسید.تشویق کنید تا با ترس هایش روبرو شود، نه اینکه از آنها فرار کند.
همۀ ما هنگامی که از موقعیت یا موضوعی می ترسیم، از آن دوری می کنیم. اجتناب از موقعیت‌های اضطراب‌زا، نه تنها اضطراب و نگرانی را کاهش نمی‌دهد بلکه ممکن است اضطراب ما را بیشتر کند. در عوض، هنگامی که کودکی با ترس‌های خود روبه رو شود، می آموزد که اضطراب و نگرانی را می توان در طول زمان کاهش داد. مواجهه با دلشوره‌ها باعث کمرنگ شدن اضطراب و نگرانی در کودک می شود. مطالعات نشان داده، اگر در یک موقعیت اضطراب انگیز بمانید، اضطراب و نگرانی شما در عرض 20 تا 45 دقیقه کاهش می یابد.

بر روی نکات مثبت و ویژگی های مثبت فرزند خود تمرکز کنید

در اکثر اوقات، کودکان مضطرب و استرسی در افکار منفی و انتقاد از خود غرق می شوند. کودکان مضطرب اغلب نیمه خالی لیوان را می بینند و همیشه نگران رویدادهای آسیب زا در آینده هستند. هرچه بیشتر بتوانید کودکتان را از تفکرات منفی دور کنید و او را به سمت مثبت اندیشی نزدیک کنید، اضطراب او کمتر می شود. تمرکز بر روی ویژگی های مثبت فرزندتان و جنبه‌های خوب یک موقعیت، به فرزندتان یاد می دهد که او نیز روی نکات مثبت تمرکز کند.

فعالیت‌های آرامش بخش را در برنامه کودکتان قرار دهید

کودکان به استراحت و بازی کردن نیاز دارند. گاهی اوقات برخی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی‌ها مانند ورزش کردن می تواند به یک رقابت تبدیل شود تا یک بازی یا سرگرمی! با رفتارهای خود کودکتان را در رقابت های نامناسب و غیر استاندارد قرار ندهید. درعوض، اطمینان حاصل کنید که کودک شما صرفا برای سرگرمی درگیر بازی شده است نه رقابت های سخت و اضطراب‌زا. بازی کردن، ورزش، نقاشی کشیدن و … همگی می تواند فعالیت‌های آرامش بخشی برای فرزند شما باشد. به شرط آنکه رقابت و یا زورگویی در این بازی‌ها وجود نداشته باشد. ایجاد یک موقعیت و یا شرایط رقابتی می تواند باعث ایجاد دلشوره و اضطراب زیاد برای کودک شما شود.

به او اطمینان بدهید که لازم نیست بهترین باشد

بسیاری از ما فکر می کنیم لازم است فرزندان ما در زمینه های ورزشی، مدرسه و عملکردهای مختلف همواره موفق باشند اما گاهی اوقات فراموش می کنیم بچه ها باید کودکی کنند. عملکرد فرد در مدرسه را نمرات تعیین می کنند نه لذت بردن از یادگیری. مهم است که فرزندتان را به تلاش بیشتر تشویق کنید اما به همان اندازه مهم است که اشتباهات و نواقص وی را بپذیرید و درک کنید. کودکتان باید بداند هر انسانی در بعضی حوزه ها ضعیف است. اضطراب در کودکانی که احساس می کنند باید در همه حوزه ها بهترین باشند، خسته کننده و ناامید کننده است.

اعتماد به نفسش را بالا ببرید

کودکان تحت شرایط تنش‌زا ممکن است در افکار منفی و انتقاد از خود گم شوند یعنی بر نیمۀ خالی لیوان و نگرانی درباره وقایع آینده تمرکز کنند. هرچه بیشتر بتوانید بر ویژگی های مثبت فرزندتان و نقاط قوت وی تاکید کنید، بیشتر آن را به فرزندتان یادآوری می کنید که با تلاش به خواسته هایش در آینده خواهد رسید. تعریف و تمجید از کودک اگر واقع بینانه و بر اساس نقاط قوتش باشد، تأثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب او خواهد داشت.

مشکل را بزرگ نکنید

گاهی اوقات، فقط صحبت کردن و گوش دادن به مشکلات، به رفع ترس و اضطراب کودک کمک می‌کند. در این مواقع «حرف زدن» تنها چیزی است که برای حل مشکل لازم است. بعد از آن سعی کنید احساس بهتری داشته باشید و مشکل را بیش از حد بزرگ نکنید.

از پاداش دادن به موقع غافل نشوید

هر زمان که کار درستی انجام می دهد، وی را با ستایش، در آغوش گرفتن یا حتی هدیه دادن چیزهای کوچک مانند یک برچسب یا برخورد محبت آمیز پاداش دهید. این روش، دادن رشوه نیست بلکه انگیزه ای برای فرزندتان است تا خود را در موقعیت های مختلف قرار دهد و بیشتر به فکرانجام کارهای درست باشد. اگر رفتارهای توام با پاداش داشته باشید، فرزند شما فعال تر خواهد شد.

در پایان می توان گفت که این شما هستید که می توانید اضطراب را از خود و فرزندانتان دور کنید. زیرا کودکان روش مدیریت اضطراب را نمی دانند و تنها شما می‌توانید روش‌های رهایی از آن و رسیدن به آرامش را به آنها آموزش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا