کلاس درسمتوسطه دوم

معرفی رشته زمین شناسی

مجموعه بررسی شکل زمین، ابعاد زمین، مواد سازنده زمین و … رشته زمین شناسی را تشکیل می دهد. این علم در پی شناخت ویژگی­ های فیزیکی و تاریخی زمین و اجزای تشکیل دهنده آن است.

مدرسه آنلاین- رشته زمین شناسی از مجموعه رشته های زیر گروه سه علوم تجربی است. این رشته در مورد نحوه تشکیل زمین و چگونگی استفاده از منابع خدادادی زمین راه ­هایی را نشان می دهد.

زمین شناسان از روش های مختلفی برای تحقیق و پژوهش برای پی بردن به فرآیندهای داخلی و خارجی شکل دهنده ی زمین در تاریخ مانند حفاری، نقشه برداری، لرزه نگاری، تصاویر ماهواره ای و هوایی و اندازه گیری های الکترومغناطیسی استفاده می کنند.

توانایی‌های‌ لازم

دانشجوی‌ خوب‌ زمین‌شناسی‌ علاوه‌ بر تسلط‌ کافی‌ بر درس‌هایی‌ مثل‌ فیزیک‌، شیمی‌ و ریاضی‌ باید از قدرت‌ تجسم‌ مناسبی‌ برخوردار باشد. مهم‌ترین‌ ویژگی‌ برای‌ موفقیت‌ در این‌ رشته‌ داشتن‌ روحیه‌ای‌ پرجنب‌ و جوش‌، علاقه‌ به‌ زندگی‌ در محیط‌های‌ طبیعی‌ مانند کوه‌ها و بیابان‌ها است‌، زیرا زمین‌شناس‌ نه‌ تنها در دوران‌ دانشجویی‌ بلکه‌ در زمینه‌های‌ شغلی‌ نیز با چنین‌ محیط‌هایی‌ روبروست‌. علاوه‌ بر این‌ داشتن‌ توانایی‌ جسمانی‌ مناسب‌ نیز لازم‌ است‌.

دروس‌ رشته‌ زمین­ شناسی

دروس‌ پایه‌

ریاضی‌، فیزیک‌، شیمی‌، مبانی‌ کامپیوتر

دروس‌اصلی

زمین‌­شناسی‌فیزیکی‌،زمین‌­شناسی‌تاریخی‌، بلورشناسی‌هندسی‌، بلورشناسی‌نوری‌، کانی‌شناسی‌، رسوب‌شناسی‌، سنگ‌شناسی‌ رسوبی‌، سنگ‌شناسی‌آذرین‌، سنگ‌شناسی‌دگرگونی‌، دیرینه‌شناسی‌ (ماکرو فسیل‌)، چینه‌شناسی‌، زمین‌شناسی‌ ساختمانی‌، زمین‌ ساخت‌، فنوژئولوژی‌، ژئوشیمی‌، ژئوفیزیک‌، نقشه‌ برداری

دروس‌ تخصصی‌

زمین‌شناسی‌ایران‌، زمین‌شناسی‌اقتصادی‌، زمین‌شناسی‌ نفت‌، آب‌های‌ زیرزمینی‌، زمین‌شناسی‌ مهندسی‌، پترولوژی‌، زمین‌شناسی‌ صحرایی‌، متون‌ علمی‌ زمین‌ شناسی‌. (بسیاری از درس‌های این‌ رشته‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ است‌).

گرایش های رشته دانشگاهی زمین شناسی

برخی از گرایش‌های رشته زمین شناسی در مقطع ارشد و دکتری عبارتند از:

زمین شناسی مهندسی

زمین شناسی مهندسی ضمن بررسی تاثیر «محیط زمین شناسی» بر سازه‌های مهندسی یا زمین شناسی مهندسی ، راه‌حلهای مناسبی جهت کاهش یا برطرف نمودن خطرات احتمالی ارائه می‌دهد. باید توجه داشت که محیط زمین شناسی اطراف یک سازه به دو صورت با آن در ارتباط است. یکی توسط مصالح زمین شناسی ، یعنی سنگ ، خاک و آب ، دیگری فرآیندها و مخاطرات زمین شناسی مثل سیل ، زمین لرزه ، حرکات دامنه‌ای و مانند آن. برخی از مولفین زمین شناسی مهندسی را سهوا به جای « مهندسی ژئوتکنیک» به کار می‌برند. بطور کلی زمین شناسی مهندسی به توسط روشهای اکتشافی متنوع تاثیر محیط زمین شناسی اطراف را بر سازه مهندسی یا پروژه عمرانی تعیین می کند. همچنین نقش احداث سازه را در تحریک و تغییر رفتار زمین مشخص می سازد.

سنگ شناسی رسوبی_ رسوب شناسی

سنگ های رسوبی از انباشته شدن ذرات ناشی از خرد شدن انواع سنگ های دیگر بوجود می آیند. یکی از مهمترین خواص سنگ های رسوبی، لایه بندی رسوبات تشکیل دهنده آن است. مهمترین کاربرد گرایش رسوب شناسی در ارتباط با اکتشاف منابع طبیعی از قبیل نفت و گاز می‌باشد.

زمین شناسی اقتصادی

شاخه‌ای از علم زمین شناسی، زمین شناسی اقتصادی است. این رشته به مطالعه تشکیل مواد معدنی و ریخت شناسی آن ها، بافت و ساختارشان، توجیه فنی و اقتصادی آن‌ها، تقسیم‌بندی ژنتیکی مواد معدنی و… می‌پردازد.

زمین شناسی ساختمانی

پوسته زمین در طول تاریخ زمین شناسی ثابت نبوده و همواره در برابر عوامل داخلی و خارجی در آن تغییراتی ایجاد شده است. شاهد این ادعا وجود چین خوردگی هایی است که در کوه‌ها دیده می شود. به‌طور کلی گرایش زمین شناسی ساختمانی درباره سنگ های تشکیل دهنده پوسته زمین، چگونگی تشکیل و ارتباط آن‌ها با عوامل داخلی زمین مطالعه و تحقیق می کند.

زمین شناسی نفت

زمین شناسی نفت از مهم ترین و آشناترین گرایش های این رشته می باشد. این گرایش به بررسی عوامل و شرایط مرتبط با تشکیل ذخایر هیدروکربنی می پردازد. در واقع اولین قدم برای اکتشاف ذخایر، همان بررسی های زمین شناسی هستند که توسط زمین شناسانی با گرایش نفت صورت می پذیرد. این گرایش از آن جهت پر اهمیت است که جایگاه نفت و گاز در زمین شناسی ایران و بسیاری از کشور های دیگر و عوامل مؤثر در آن بسیار با ارزش و پراهمیت است.

گرایش آب شناسی

بحث در باره آب‌های زیرزمینی مربوط به این گرایش می شود. امروزه مشکل آب در کشورهای زیادی از جمله ایران وجود داشته و استفاده از این گرایش می تواند در مدیریت منابع آب زیر زمینی بسیار بکار آید. هیدرولوژی در واقع علم مطالعه آب در کره زمین است و در مورد پیدایش آب، چرخش و توزیع آن در طبیعت، خواص فیزیکی و شیمیایی آن، واکنش‌ها و ارتباط با موجودات زنده مطالعه می کند. در واقع این گرایش مطالعه داستان آب بر روی کره زمین است.

زمین شناسی زیست محیطی، چینه و فسیل شناسی و سنگ شناسی از دیگر گرایش های رشته دانشگاهی زمین شناسی در کارشناسی ارشد و دکتری می باشند.

بازار کار رشته زمین شناسی

با توجه به توانایی هایی که فارغ التحصیلان رشته زمین شناسی دارند، وزارتخانه های صنایع و معادن، نفت، نیرو، راه، جهاد کشاورزی، علوم و آموزش و پرورش، همچنین شرکت ها و مؤسساتی مانند ذوب آهن، سازمان زمین شناسی کشور، شرکت های مرتبط با فعالیت های سد سازی، آب یابی، حفر تونل، راه سازی، اکتشافات آب و نفت و معادن، بخش های مرتبط با تهیه نقشه های زمین شناسی و معدنی، آزمایشگاه های سنگ شناسی و زمین شناسی و در مجموع، کلیه مراکزی که در ارتباط با موضوع زمین فعالیت می کنند، می توانند زمینه های اشتغال و فعالیت فارغ التحصیلان رشته زمین شناسی باشند.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا