شعر و داستانعلمی هنریکتابخانه

مجموعۀ «یک فنجان فلسفه»؛ آموزش فلسفه به کودکان

بررسی زندگی بسیاری از انسان های موفق در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان نشان می دهد که این افراد بیشتر از بقیه انسان ها اهل مطالعه و خواندن کتاب بوده اند.

مدرسه آنلاین– نظر به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی در این بخش و به صورت مرتب تلاش می شود تا به معرفی کتاب های برتر به ویژه تازه های حوزه نشر پرداخته شود.

مجموعه «یک فنجان فلسفه»، اثر لَبه، بریژیت و پوش، میشل، در حوزۀ آموزش فلسفه به کودکان است که مریم بانو موسایی و نادیا حدادیان آن را ترجمه و نشر ماهی در سال 1391 منتشر کرده است.

در کتاب «اشک‌ها و لبخندها» آمده است: «طنز مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه لحظه‌ای ما را از گرفتاری و مشکلمان دور می‌کند، و به ما فرصت می‌دهد نفسی تازه کنیم و آرام شویم. البته مشخص است که این روش همیشه کافی و کارساز نیست، چون پیداکردن طنز مناسب در شرایط مختلف سخت است. ولی وقتی آن را بیابیم مثل آن است که هوای خنکی را وارد فضای گرم اتاق کرده باشیم، هوایی که درجه حرارت را پایین می‌آورد و انسان را آرام می‌کند.»

در بخشی از کتاب «طبیعت و آلودگی» می خوانیم: «لذت سُرخوردن روی برف، نگاه کردن به ستارگان در شب، پریدن میان موج‌ها، چیدن تمشک، چارچنگولی از درخت بالارفتن، لذت لمس کردن طبیعت، دیدن، بوییدن و حتی صحبت کردن با آن. طبیعت به انسان احساس شادی و شور و هیجان منتقل می‌کند؛ مثل لبخندها و نوازش‌ها و بوسه‌هایی که از کسانی که دوست داریم دریافت می‌کنیم. هر چیزی که صمیمیت بین انسان و طبیعت را مختل بکند، خود آلودگی است.»

بریژیت لَبه، دانش‌آموخته ارتباطات و میشل پوش، استاد فلسفه سوربن، از سال ۲۰۰۵ دست به تألیف مجموعه کتاب¬‌هایی برای آموزش فلسفه به کودکان زده است. این مجموعه‌ها که «تنقلات فلسفی» و «الفبای زندگی» نام دارد، با این هدف به نگارش درآمده‌  که سوال های اساسی و هستی‌ شناختی‌ ای را مطرح کند که به ذهن کودکان خطور می‌ کند. کتاب ها موضوعات گسترده و مهمی را در بر می‌گیرند و نثر خوب و روانی دارند. موضوعات این کتب از دین، زبان، اخلاقیات، تا عناوینی همچون اقبال و بداقبالی، واقعیت و رؤیا، کلمه و تصویر و عناوین بسیار متنوع دیگری را در بر می‌گیرد. کتاب‌ها برای گروه سنی ج و د نوشته شده است و به نظر می تواند منبع مفیدی برای معلم¬‌ها و تسهیل‌گرها قرار گیرد.

منبع: مدرسۀ بازتاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا