جدیدترین اخبار

آیا ساعات درسی دانش آموزان طولانی‌ می شود؟

برای این که خلاء های شناختی دانش آموزان عشایر در زمینه های شناختی پر شود، قرار است ساعات درسی آن ها طولانی‌تر و محتوای آموزشیشان غنی‌تر شود.

مدرسه آنلاین –  معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش روز شنبه در گردهمایی تحلیلی تعاملی معاونان آموزش ابتدایی در اردوگاه شهید باهنر درباره عدالت آموزشی در مناطق روستایی و عشایر، عدالت آموزشی و توجه به دانش آموزان عشایر را از اولویت های وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: در بررسی ها مشخص شد دانش‌آموزان عشایر به لحاظ شناختی نسبت به سایر دانش آموزان در شهر فاصله دارند و شاید به دلیل سبک زندگی خانواده نمی‌توانند به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و مواد درسی تقویت شوند.

معصومه نجفی پازوکی افزود: این دانش آموزان باید به تنهایی درس بخوانند و خانواده آنها را همراهی نمی‌کند، بنابراین اگر سال تحصیلی برای دانش آموزان دیگر ۹ ماه است، برای این دانش آموزان باید بیشتر شود چرا که به دلیل کوچ، سال تحصیلی آنها کوتاه‌تر از سایرین است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با بیان اینکه الگوی مورد نظر برای راهبری آموزش ابتدایی ۴ مرحله دارد، مرحله نخست آن را برنامه ریزی دقیق و داشتن سند راهبردی برشمرد و گفت:‌ مرحله دوم، برنامه عملیاتی متناسب با اهداف، راهبردها و راهکارهای سند است که به همه استان‌ها ابلاغ و برش استانی خورده می‌شود.

نجفی ادامه داد: گام سوم این برنامه برای تک تک برنامه‌ها شیوه‌نامه دقیق، علمی و کیفی نوشته شود تا همه گام‌های هر برنامه‌ را برای مخاطب روشن و همزمان در طول مسیر این شیوه‌نامه و گام‌ها را پایش کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: پیشتر یک شیوه‌نامه نوشته می‌شد که ساز و کار کیفی قوی نداشت اما برای اینکه برنامه‌ها به کف کلاس برسد، باید شیوه‌نامه‌ها چهارچوب قوی داشته باشند.

نجفی پازوکی افزود: اکنون شیوه‌نامه نوشته شده برای اجرا سطحی و شعاری نیست، همچنان که آفت اجرا بی‌توجهی به کیفیت کار است.

وی عنوان کرد: این برنامه و شیوه‌نامه برای همه پایه‌های ابتدایی و همه درس‌ها در نظر گرفته شده و هدف نهایی آن، این است که اتفاقی که کف کلاس رخ می‌دهد، منطق با برنامه آموزشی و درسی باشد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی این انتقاد را دارند که خروجی‌ آموزش و پرورش ضعیف بوده و اهل تفکر نیستند به طوری اگر از دانش آموز فارغ التحصیل پایه ششم سوالی بپرسید، نمی‌تواند تجزیه و تحلیل خوب و مناسبی ارائه دهد، اظهار داشت: علت این است که مسیر اجرا تا کنون غلط و کلیشه‌ای بوده و سال‌ها به صورت سنتی و سینه به سینه از این معلم به معلم دیگر منتقل شده است.

نجفی پازوکی با بیان اینکه در سایه این الگوی جدید، تغییر و تحول در آموزش های ابتدایی رخ می دهد، مرحله چهارم این برنامه را نظارت و ارزیابی عنوان کرد و گفت:‌ باید در سفرهای استانی میزان عملکرد هر استان بررسی شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه مرحله اول و دوم این الگو در اردیبهشت و خرداد سال جاری به همکاران ابلاغ و فاز سوم در تابستان و پاییز انجام شد، اظهار داشت: تا پایان آذرماه سه مرحله از این شیوه نامه اجرا شده و کار نظارت و ارزیابی استان ها از دی ماه کلید خورده است.

نجفی پازوکی خاطر نشان کرد: تاکنون نظارت بر عملکرد استان‌های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان و خوزستان انجام شده است و رتبه بندی استان ها در پایان سال تحصیلی در تیرماه انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه همه برنامه‌های آموزش ابتدایی در جهت تقویت برنانه های درسی سازمان پژوهش و شایستگی محور است، ادامه داد: تلاش می شود تا دانش آموزان ابتدایی را به سمت حافظه محوری نبریم بلکه با محوریت شایستگی های تفکر، ارتباط و فناوری های آنها تقویت شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برنامه‌های ما متناسب با سند راهبردی و برای همه استان‌ها مشترک است، اظهار کرد: انسداد مبادی بی‌سوادی و بازماندگان از تحصیل و توانمندسازی معلمان ابتدایی از مهم‌ترین شاخص‌هاست که آنها را از رویکرد سنتی و کلیشه‌ای جدا می‌کنیم.

وی افزود: در دوره ابتدایی نباید معلم به علت زیادی جمعیت دانش آموزان را ساکت کند و اجازه کار گروهی به آنها ندهد؛ فضای کار آموزش ابتدایی فضای مشارکتی است و معلم باید به دانش آموز موقعیت یادگیری دهد تا دانش آموز کشف شود، اکنون چنین فضایی وجود ندارد و معلم در کلاس همچنان سخنرانی می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برای این کار باید معلم آموزش ببیند، در این راستا ۱۵۰ هزار معلم یعنی ۵۰ درصد معلمان کشور را شبکه سازی کردیم.

نجفی پازوکی ادامه داد: تجهیز منابع آموزشی در کلاس درس از دیگر عناوین این برنامه است که در آن کتابخانه کلاسی اهمیت دارد تا اینکه کتابخوانی در طراحی آموزشی معلم متناسب با پایه تحصیلی کتاب‌ها شناسایی شود.

وی افزود: کتاب اگر در پوشه کلاس دانش آموز باشد و سه بار در هفته سه تا بیست دقیقه در طراحی آموزشی معلم قرار گیرد، دانش آموز را به درک و تحلیل می‌رساند، نه اینکه عادت کنیم فقط توضیح دهیم، بطور مثال اگر دانش آموز متوجه نشد، باید برای بار بیستم هم فقط توضیح داد اما نمی دانیم که اگر روش را اصلاح کرده بودیم دیگر نیاز به توضیح برای بار بیستم نبود.

وی درباره بسته ‌های آموزشی برای اول ابتدایی توضیح داد: بسته زبان آموزی اول ابتدایی، طراحی آموزشی را با زبان روز به معلم می‌آموزد، اگر پایه زبان آموزی در اول ابتدایی درست شکل گیرد می‌توان شاهد رقم‌خوردن تغییرات مثبت باشیم.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا