خبر ویژه

لفاظی‌های بیجای علی‌اف در مورد مدارس ایران

الهام علی‌اف- رئیس جمهور آذربایجان بار دیگر در مسائل داخلی ایران دخالت کرده و مطالب بی ربطی را پیرامون آموزش زبان در مدارس ایران مورد اشاره قرار داده است.

مدرسه آنلاین-  الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در اظهاراتی مداخله جویانه با اشاره به آموزش برخی زبان‌ها در آذربایجان گفت: چرا زبان آذری در مدارس ایران تدریس نمی‌شود؟.

وی با طرح این ادعا که در امور داخلی کسی دخالت نمی‌کنیم، گفت: در آذربایجان ۳۴۰ مدرسه به زبان روسی تدریس می‌کنند. همچنین ۱۰ مدرسه به زبان گرجی تدریس می‌کنند. در گرجستان ۱۱۶ مدرسه به زبان آذری تدریس می‌کنند. در ایران مدارسی به زبان روسی آموزش می‌دهند، همچنین ارمنی، اما مدرسه به زبان آذری تدریس نمی‌کند. این چگونه می‌شود؟

علی اف در لفاظی‌هایی مداخله گرانه اظهار داشت: ما به دنبال آموزش زبان آذری در مدارس ایران هستیم، زیرا در غیر اینصورت عناصر ادبی زبان آذری از بین رفته و تنها در خانه باقی خواهد ماند.

این اظهارات مداخله گرایانه و گستاخانه در حالی است که در ایران، زبان روسی و ارمنی تدریس نمی‌شود بلکه در آموزشگاه‌ها این زبان تدریس می‌شود و در همان آموزشگاهها، زبان آذری نیز تدریس می‌شود.

علی‌اف همچنین اظهار داشت: من با سه رئیس جمهور ایران خاتمی، احمدی نژاد و روحانی کار کرده‌ام، اما در تمام این سال‌ها وضعیتی شبیه به امروز روی نداده بود. هیچوقت به مانند اکنون شاهد بیانیه‌های مملو از نفرت و تهدید علیه آذربایجان نبودیم. ایران در عرض چند ماه ۲ رزمایش نظامی در مرز ما برگزار کرد.

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. چون یه نفر تو این مملکت نیست بهش بگه آذربایجان باید به مام میهن برگرده…‌

  2. به همون دلیلی که زبان تالشی و پارسی در اونجا آموزش نمی دید.
    لنکران،آستارا و…(تالش گشتاسپی)تالش نشین هستند و همه ی شبه جزیره آبشوران که شهر باکو هم در آن هست تات نشین(پارسی های قفقازی) هست.تات های قفقاز زبونشون گویش/لهجه ای از پارسی هست و با تاتی ایران یکی نیست.
    نه تنها به تات ها زبون پارسی آموزش داده نمی شه که با کوچ گسترده و برنامه ریزی شده ترک زبان ها به باکو تلاش کردند چهره ی شهر و مردم و زبانش رو ترکی کنن.
    در هیچ برنامه و جشن دولتی و نمایش به دیگر کشورها درباره‌ی تات ها و تالش ها چیزی گفته نمیشه و نادید گرفته میشه.
    همچنین گویشی از پارسی هم هست که زبون یهودی های قفقاز می باشد که در کوهستان های آذربایجان هم هستند.

  3. مدرسه آنلاین نمی دونی در مدارس ارمنی به زبان ارمنی در تهران تدریس می‌شود؟ اگه نمی دونی یا بیسوادی یا بی اطلاع. اگر هم می دونی که دیگه واویلا. مدارس ارمنی دولتی در منطقه شش تهران

    1. قبل از اینکه اینترنت تو کشور بیاد ارمنی ها مدرسه داشتن برای بقیه تاریخ درست نکن. قبل از اینکه فارس ها مدرسه داشته باشن ارمنی ها مدرسه داشتن

  4. ب ایشان بگوید دلیل دلایل زیاد است
    اگر شوما بلی این کتاب ها را ترجمه بکن.
    ۱ کلیات شمس تبریزی
    ۲ کتاب های صائب تبریزی
    اونهای که فارسی خوب بلدند می‌گویند در هیچ یک از زبان‌های ترکی برای بیان اینگونه مطالب واژه های کافی وجود ندارد.

    1. بیخود به زبان بقیه توهین نکن زبان تاجیکی که به غلط فکر می کنین همون پارسی منقرض شده است یک سوم ترکی آذربایجانی لغت ندارد. مگه شما می تنین دده قوروقود را به فارسی ترجمه کنین؟ همون حیدرباباییی هم که ترجمه شده بدلیل عدم وجود واژه در زبان تاجیکی ناقصه و معنی رو نمی رسونه

      1. هیچ وقت با هیچ دعوایی جای بالا و پایبن عوض نشده . خودتون رو خسته نکنید

      2. مگه قدمت زبان تاجیک ربطی به کامل بودنش داره ؟
        زبان های یدیم کامل توده و به مرور زمان تکمیل شدند و تعداد لغتش اصلا مهم نیست ‌ . بیسواد زبان یعنی دستور زبان .
        درضمن ترکی توسط مغول متجاوز به ایران وارد شده و ایران اصلا ترک نداره و جایی برای تدریس هم نیست .

  5. حرف منطقی زده صدهزار نفر ارمنی براشون مدرسه فراهم کردین برای آذربایجانی ها و کردها و بلوچ ها یک مدرسه هم نیس این کجاش اظهارات بی ربطه؟

  6. همین که ایران گفته که بدون اجازه ی من ، جغرافیای قفقاز تغییر نمی کنه ، کافیه . بگذارید رجز بخونه . کی اهمیت می دهد . حالا ته یک کوچه بن بست یه آلونک برای برج البراجنه یه قوپی اومده . واقعیت آنست که ترکیه شخصا جرات نداره سر به سر ایران بگذاره این یارو رو انداخته جلو .

  7. جناب مدرسه آنلاین لطفا به موضوع آموزش بپردازید که چالش بزرگ امروز کشور است و وارد سیاست نشوید . انهم بیان دیدگاه های این مردک متوهم . امر آموزش را با جهان کثیف سیاست در هم نیامیزید و هم چنان به آموزش کشور بپردازد . البته جسارت نباشد .

    1. حق الناس اینه که یارو اسم خودشو گذاشته رئیس جمهور ولی داره تو روز روشن داره جار می زنه که با سه تا رئیس جمهور قبلی ایران کار کرده و این چهارمیشه.
      در واقع هم نقش پادشاهی رو داره برای خودش قائل میشه و هم رئیس دولت و دستگاه اجرایی. هر دوتا با هم اونم مادام العمر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا