بازی ریاضیزنگ تفریحشعر و داستان

شعر کودکانۀ لی لی حوضک

شعرهای کودکانه در تقویت حافظه کودکان مؤثر است، گذشته از اینکه موجب سرگرمی و نشاط کودکان است. از این رو بنا داریم در مدرسه آنلاین_ شعرهای کودکانۀ قدیمی و جدید را با شما به اشتراک بگذاریم.

امروز شعر «لی لی لی لی حوضک» را به شما تقدیم می کنیم. لی‌لی، لی‌لی حوضک شعر-متل‌های قدیمی است که در هر منطقه به طور متفاوتی روایت ‌می‌شود و جنبۀ بازی هم دارد به این ترتیب که یک بزرگ‌تر، یکی یکی بچه‌ها را روبه روی خود می‌نشاند و کف دستشان را می‌گیرد. با انگشت نشانه‌اش در حالی که کف دستشان را قلقلک می‌دهد، می‌خواند:

لی‌لی، لی‌لی حوضک

گنجیشکه اومد آب بخوره افتاد تو حوضک

این یکی درش اورد

این یکی آبش داد

این یکی نونش داد

این یکی گفت: کی هلش داد؟

این یکی گفت: منِ منِ کله گنده

منظور از «گنجیشکه» انگشت کوچک کودک است و حوضک هم کف دست اوست. در این موقع با خم کردن انگشت کوچک کودک به طرف کف دستش می‌گوید:«این درش آورد.» (منظور انگشت دوم است که آن را به طرف کف دست کودک خم می‌کند) «این آبش داد» (اشاره به انگشت سوم است که آن را هم به طرف کف دست کودک خم می‌کند)«این نونش داد» (منظور انگشت اشارۀ کودک است).

در مرحله آخر تمام انگشت‌هابه طرف کف دست خم شده‌اند به جز انگشت شست. در این موقع بزرگ‌تر، انگشت کوچک کودک را می‌گیرد و از کودک می‌پرسد: «کی هلش داد؟ و از زبان انگشت شست کودک جواب می‌دهد:«منَ منَ کله گُنده».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا