تغذیهمامان بابا

اگر درد مفصل دارید این دانه‌های شفابخش را امتحان کنید

سیاه دانه، گیاهی شبیه دانه‌های کنجد سیاه است که خواص دارویی فراوانی دارد و بیش از 2000 سال است که مردم از آن برای تولید دارو استفاده می‌شود.

مدرسه آنلاین – سیاه‌دانه نام رایج دانه‌های گلی با خواص فوق العاده است که در جنوب اروپا، خاورمیانه و جنوب غربی آسیا می‌روید. این گیاه به نام‌های دیگر مانند زیره سیاه و گشنیز رومی نیز شناخته می‌شود.

این گل شفابخش گیاه بومی آسیا و مدیترانه است که قدمتی هزاران ساله دارد. از لحاظ تاریخی، این گیاه را برای سردرد، دندان‌درد، گرفتگی بینی و درمان کرم‌های روده استفاده می‌کردند. همچنین برای آبسه و درمان انگل‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گرفت.همچنین مصرف روزانۀ روغن این گیاه، ممکن است تورم و سفتی مفاصل را کاهش دهد.

بسته‌به‌اینکه از کدام خاصیت سیاه دانه برای درمان چه بیماری‌ای استفاده می‌شود، نحوۀ مصرف آن متفاوت خواهد بود.

طبع سیاه دانه گرم است یا سرد؟

طبع سیاه دانه گرم و خشک است و مصرف آن به افراد با طبع گرم و خشک توصیه نمی‌شود. به‌خاطر طبع گرم و خشکی که دارد، برای کاهش وزن و لاغری مفید است. چرا که خاصیت چربی‌سوزی دارد.

خواص سیاه دانه ناشتا

سیاهدانه ناشتا باعث افزایش شیر مادر در مادران شیرده می‌شود به علاوه اینکه اگر سیاه دانه ناشتا مصرف شود، نفخ شکم را کم کرده و گازهای معده را کاهش می‌دهد. با غرغره کردن جوشانده سیاهدانه و سرکه می‌توانید درد دندان را کم کنید، و استحکام دندان‌ها هم بیشتر می‌شود.

مصرف سیاه دانه برای تسکین درد مفاصل

ضدالتهاب و مسکن درد از خواص روغن سیاه دانه است. سیاهدانه سرشار از دو آمینواسید ضروری موردنیاز بدن برای ساخت پروتئین یعنی تریپتوفان و فنیل‌آلانین است. با روزی یک قاشق چای‌خوری روغن سیاهدانه یا استفاده موضعی از این روغن روی کمر، ماهیچه‌ها یا مفاصل می‌توان درد مفاصل را تسکین داد.

برای تسکین درد مفاصل یک قاشق غذاخوری سیاه‌ دانه آسیاب‌شده را با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کرده و مخلوط را روی نواحی که درد دارید بمالید.

خواص سیاه دانه برای معده

وجود ترکیبات فلاونوئید، ترپن‌ها، ویتامین‌های A، B و C در سیاه دانه خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی به این ماده بخشیده که برای درمان زخم‌های معده و بیماری های دستگاه گوارش مفید است. از دیگر خواص سیاه دانه برای مشکلات معده می‌توان به کاهش زخم و التهاب معده و محافظت از بافت معده اشاره کرد. افزون بر اینکه، اسیداستیک موجود در سیاه دانه می‌تواند به ترمیم زخم معده و بهبود مشکلات معده کمک کند.

خواص سیاه دانه برای زنان

کاهش فشارخون، پایین آمدن سطح کلسترول، پیشگیری و درمان سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله خواص سیاه دانه برای زنان هستند. به‌علاوه اینکه مصرف سیاه دانه برای جلوگیری از بارداری، افزایش شیر در دوران شیردهی هم مفید بوده و قاعده‌آور است. حل مشکل تنبلی تخمدان، درمان چاقی، جوش و آکنه، و درمان عفونت‌های زنانه از دیگر خواص سیاه دانه برای زنان به‌شمار می‌آیند.

یکی از مهم‌ترین اثراتی که سیاهدانه بر روی انقباضات رحمی دارد، بستگی به شرایط و دوره‌ای که خانم در آن است، دارد. جالب است بدانید که این داروی گیاهی هم می‌تواند اثرات انقباضی بر روی رحم داشته باشد و هم اثرات ریلاکسین. این مسئله بستگی به دوره‌ی باروری دارد. اگر خانم نزدیک زایمان باشد، سیاهدانه می‌تواند به زایمان کمک کند و انقباضات را منظم کند. اما اگر در دوره‌ی پریود باشید، با تاثیرات ریلاکسین این داروی گیاهی، درد و انقباض کاهش پیدا می‌کند. زیرا سیاهدانه اثرات استروژنیک دارد اما از انباشت و زیاد شدن استروژن هم جلوگیری می‌کند.

 سیاه دانه برای بارداری

استفاده از روغن سیاهدانه برای خانم‌های باردار مناسب نیست؛ چرا که مصرف آن به‌صورت خوراکی یا موضعی روی انقباضات رحمی تاثیر می‌گذارد و احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس دارد. طب سنتی بر مصرف سیاه دانه برای بارداری و تخمک‌‌گذاری تاکید دارد. درواقع مصرف سیاهدانه برای بارداری و تخمک‌گذاری همان تاثیر اسید فولیک را دارد. برای درمان نازایی هم مصرف سیاهدانه توصیه می‌شود.

 خواص سیاه دانه برای مردان

از خواص سیاه دانه برای مردان می‌توان به افزایش میزان تستوسترون در مردان اشاره کرد که میل و قوای جنسی مردانه را افزایش می‌دهد. مصرف سیاهدانه همراه با عسل، تحرک و تعداد اسپرم‌ها را بیشتر می‌کند. به‌علاوه اینکه سیاهدانه و عسل داروی گیاهی طب سنتی برای افزایش میل جنسی در مردان و زنان محسوب می‌شود.

جویدن سیاه دانه صبح ناشتا

جویدن سیاه دانه صبح ناشتا باعث خروج مواد شیمیایی و سمی از کبد می‌شود. این یعنی جویدن سیاه دانه در صبح ناشتا عملکرد کبد را تنظیم می‌کند، نفخ شکم و گاز معده را هم پایین می‌آورد. به‌علاوه اینکه جویدن سیاه دانه صبح ناشتا یکی از روش‌های عالی برای بالابردن سیستم ایمنی بدن است که بدن را در مقابل بیماری‌های مختلف بیمه می‌کند.

مقدار مصرف سیاه دانه در روز

مقدار مصرف سیاه دانه در روز طی ۲۴ ساعت ۱ تا ۲ گرم به‌صورت خام است. اگر سیاه دانه را به‌شکل نیم‌کوب میل کنید خاصیت آن بیشتر می‌شود.

طریقۀ مصرف سیاه دانه با پنیر

برای اینکه از خواص سیاه دانه همراه پنیر استفاده کنید، باید سیاه دانه خام را روی پنیر بپاشید. مصرف سیاه دانه بوداده‌شده یا پودر سیاه دانه با پنیر به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

طرز تهیه معجون سیاه دانه و عسل

معجون سیاه دانه و عسل معجزه داروهای گیاهی است که برای درمان بیماری‌های مختلف توصیه می‌شود. طرز تهیه معجون سیاه دانه و عسل به این شکل است که سیاه دانه را به صورت نیم‌کوب درآورده و با نسبت ۱ به ۳ با عسل ترکیب کرده و مصرف کنید.

بهترین زمان استفاده از سیاه دانه و عسل

بهترین زمان استفاده از سیاه دانه و عسل صبح‌ها و به‌صورت ناشتا است. روزی یک قاشق چایخوری یا یک قاشق مرباخوری از ترکیب سیاه دانه با عسل کافی است تا از خواص سیاه دانه بهره‌مند شوید.

مقدار مجاز مصرف سیاه دانه در روز

مقدار مجاز مصرف سیاه دانه در روز اگر به شکل روغن سیاه دانه باشد، ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری است. اگر سیاه دانه به شکل کپسول باشد، روزی ۲ عدد کپسول مقدار مجاز مصرف آن در روز است (هر کپسول ۱۰۰۰ میلی‌گرم سیاه دانه دارد.).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا